of 59236 LinkedIn

Grote verschillen tussen digitale diensten gemeenten

Er bestaan grote verschillen in het gebruik van digitale middelen door gemeenten. Dat concluderen onderzoekers van onderzoeksbureau GBBO. Bij 38 gemeenten werd het digitale gebruik van 8 veelgebruikte producten in kaart gebracht, waaronder aanvragen van aktes van de burgerlijke stand, het aanvragen van een evenementenvergunning en het doorgeven van een verhuizing.

Er bestaan grote verschillen in het gebruik van digitale middelen door gemeenten. Dat concluderen onderzoekers van onderzoeksbureau GBBO. Bij 38 gemeenten werd het digitale gebruik van 8 veelgebruikte producten in kaart gebracht, waaronder aanvragen van aktes van de burgerlijke stand, het aanvragen van een evenementenvergunning en het doorgeven van een verhuizing.

Inzicht in succesratio

Gemeenten vergelijken zich voor het onderzoek met andere gemeenten, waarna ze verbeteringen kunnen toepassen bij het gebruik van hun digitale producten. KING meldt op zijn website dat de verschillen tussen gemeenten groot zijn. De complete resultaten worden halverwege november gepresenteerd. Het onderzoek wordt in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gehouden en heeft twee doelen: inzicht in het gebruik van producten en inzicht in de succesratio per product.

De gebruiker centraal
Er is gemeten welk percentage bezoekers een productinformatiepagina bekijkt, of er wordt doorgeklikt naar het webformulier en wel percentage een digitaal formulier compleet heeft ingevuld. Na de presentatie van de onderzoeksresultaten gaan aanwezigen met elkaar in gesprek over hoe de gebruiker nog meer ‘centraal kan staan’ in digitale dienstverlening. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Spijker (n.v.t.) op
En waar was de VNG al die jaren?