of 59045 LinkedIn

Gemeenten twitteren, facebooken en instagrammen

Slechts zes van de 393 gemeenten zijn niet actief op Twitter. Van de gemeenten die wel een actief twitterkanaal hebben, stuurt 59 procent elke dag tenminst één tweet. Dat blijkt uit onderzoek van Buzzcapture naar het social media-gebruik van gemeenten. Snelstgroeiende loot aan de tak: instagram.

Slechts zes van de 393 gemeenten zijn niet actief op Twitter. Van de gemeenten die wel een actief twitterkanaal hebben, stuurt 59 procent elke dag tenminst één tweet. Dat blijkt uit onderzoek van Buzzcapture naar het social media-gebruik van gemeenten. Snelstgroeiende loot aan de tak: instagram.

Geen menskracht
Appingedam, Baarle-Nassau, Bedum, Ten Boer, Muiden en Nuth hebben geen twitteraccount, volgens het onderzoek. ‘Dat klopt niet helemaal’, klinkt het vanuit het gemeentehuis in Appingedam. ‘We hebben er wel één, maar gebruiken die niet. We hebben ook maar één volger, dat ben ik.’ En dat is misschien ook niet zo raar, want de gemeente met 12 duizend inwoners heeft ook geen afdeling communicatie. ‘We hebben dus de menskracht niet om zo’n account te beheren. Want áls je het doet, moet je ook reageren op mensen en moet je het account monitoren.’ 


Twitterdichtheid
98 procent van de gemeenten is actief op Twitter, vijf procent meer dan twee jaar geleden. De gemeente Utrecht verstuurt elke dag gemiddeld 20 tweets en is daarmee de meest actieve gemeente van Nederland. Ook Den Haag, Rotterdam en Almere twitteren er lustig op los. Amsterdam heeft het meest volgers, ruim 88 duizend, Den Haag heeft er 43 duizend. Wanneer het aantal volgers wordt afgezet tegen het aantal inwoners, blijkt Leeuwarden de gemeente met de grootste twitterdichtheid, net voor Amsterdam.

Etten-Leur
75 procent van de gemeenten heeft een Facebookaccount waarop het afgelopen jaar tenminste één bericht is geplaatst. Slechts een kwart van de gemeenten plaatst iedere dag een berichtje. Etten-Leur is de meest actieve gemeente op facebook: het afgelopen jaar werden 844 berichtjes geplaatst. ‘sHertogenbosch heeft met ruim 10 duizend ‘vrienden’ de grootste aanhang op facebook, gevolgd door Maastricht en Groningen. Afgemeten tegen het aantal inwoners staat het dunbevolkte Schiermonnikoog bovenaan het lijstje met Facebook-likes.

Klachten
Twitterloos Appingedam heeft ook een facebookpagina. Dat wordt niet gebruikt om politieke- of beleidszaken te twitteren. ‘Dat houden we wat luchtig’, vertelt een medewerker. ‘En het is ook een beetje éénrichtingverkeer. Als iemand schrijft dat het onkruid tot aan z’n oksels staat en of de gemeente daar niets aan kan doen, reageren we daar niet op. Wel geven we dat dan door aan de dienst die erover gaat.‘ De meeste klachten en opmerkingen worden in Appingedam overigens nog gewoon via email of telefoon gemeld.

Instagram
Een relatief nieuwe ster aan het firmament is Instagram. 1,8 miljoen Nederlanders zijn actief op de fotodienst. 13 procent van de gemeenten heeft een account waarop tenminste één foto is geplaatst. De gemeente Rotterdam is het meest actief en heeft al ruim 370 foto’s geplaatst. ‘Gemiddeld één foto per dag’, laat een woordvoerder weten. Rotterdam is al een paar jaar actief op Instagram om. De boodschap kan met de dienst goed in beeld worden gebracht, vindt de gemeente. ‘Daarnaast vonden we het een passend platform om ook het rauwe randje van Rotterdam te laten zien. Op ons Instagram account delen we veelal mooie en ongepolijste beelden van de stad. Maar we letten uiteraard ook op actualiteit.’


Dromen
Naast eigen foto’s plaatst Rotterdam ook foto’s van Rotterdammers, amateurfotografen en professionals. ‘Via Instagram krijgen we soms ook vragen van uiteenlopende aard. En die beantwoorden we uiteraard ook snel. Al is dat vooralsnog minder dan op Facebook en Twitter.’ Rotterdam streeft er, met een eigen team dat zich bezighoudt met sociale media, na vragen snel te beantwoorden. In Appingedam kunnen ze alleen maar dromen van zo’n team. ‘Het lijkt me heel leuk om daar meer mee te doen, vooral ook met Instagram’, aldus de medewerker. ‘Want Appingedam is heel mooi en we zouden er echt leuke kiekjes op kunnen zetten. Maar ja, het ontbreekt ons aan menskracht.’

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Annette op
Als gemeente kun je een werkstage/werkervaringsplek maken (creeëren) voor het 'werk' om een sociaal media account bij te houden. Waarom bedenken ze zoiets zelf niet?
Door Petra Berrevoets (Adviseur digitale media) op
Het maakt mij blij te lezen dat zoveel gemeenten de kracht van sociale gemeenten omarmd hebben. Tegen collega's die aangeven dat hun gemeente 'geen tijd' of 'geen mensen' heeft voor social zoals Instagram, zou ik willen zeggen; zoek een enthousiaste collega die dit in eigen tijd wil doen. In Rotterdam hebben we ook geen enorm teams en geen piketdiensten, maar er wordt van alles gepost en uitgezocht buiten kantoortijden. Hoe dat kan? Handige tools en enthousiasme. Natuurlijk, als het groter wordt, moet het professionaliseren, maar dan is wel beter in te schatten waar de waarde ligt voor een specifieke gemeente (dienstverlening, marketing, beleid, crises etc). Voor Instagram hadden wij eerst ook geen uren, dat deed ik zelf. Gewoon, omdat ik van Rotterdam houd. Er is vast wel een collega met diezelfde liefde en trots die wil tonen hoe mooi Appingedam is!