of 59045 LinkedIn

Gemeenten traag met beantwoorden e-mail

Veertig procent van de gemeenten beantwoordt per e-mail gestelde vragen te laat. 31 gemeenten beantwoorden de vragen helemaal niet. Dat blijkt uit het onderzoek Bereikbaarheid Gemeenten van Wij verdienen Beter.

Veertig procent van de gemeenten beantwoordt per e-mail gestelde vragen te laat. 31 gemeenten beantwoorden de vragen helemaal niet. Dat blijkt uit het onderzoek Bereikbaarheid Gemeenten van Wij verdienen Beter.

Geen antwoord
Voor het onderzoek werd aan alle gemeenten per 
e-mail een eenvoudige vraag gesteld: ‘Kunt u de verordening Jeugdhulp toezenden?’. Overeenkomstig de e-mailgedragslijn voor overheden zou deze vraag binnen twee werkdagen beantwoord moeten zijn. De grootste gemeente die haar e-mail niet beantwoordt is de gemeente Eindhoven. Net als alle andere gemeenten werd Eindhoven gevraagd om een reactie op de uitkomsten van het onderzoek. Zonder verdere reactie op het onderzoek zelf stuurde de gemeente Eindhoven daarop enkel de verordening waar vijf maanden eerder al om was gevraagd.


Contactformulier
Steeds meer gemeenten laten hun communicatie met de burger niet meer via e-mail verlopen, maar via contactformulieren op hun website. Daarbij worden dikwijls wel barrières opgeworpen. Zo moeten burgers voor ze een vraag kunnen stellen vaak verplicht hun persoonsgegevens invullen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de gemeente Amsterdam. Deze gemeente beperkt de burger ook nog eens in zijn vraagstelling door een maximum van 500 tekens aan te houden.

Persoonsgegevens
Amsterdam is zeker niet de enige gemeente die om persoonsgegevens vraagt alvorens een burger een vraag kan stellen. Ook andere gemeenten stellen, dikwijls niet relevantie, vragen op dit gebied. Zo willen bijna alle gemeenten weten of de vraagsteller man of vrouw is. Een paar gemeenten willen naast telefoongegevens en adresgegevens ook nog het Burger Service Nummer hebben voordat ze een vraag beantwoorden.

 

Goed voor elkaar
Uit het onderzoek blijkt overigens ook dat veel gemeenten het beantwoorden van vragen per e-mail prima voor elkaar hebben. 155 gemeenten scoren goed op alle onderzochte punten. Ze beantwoorden de vragen per e-mail snel en hebben respect voor de privacy van burgers. 

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Niels op
@Chris....typisch gevalletje van scorebordjournalistiek?
Door Jan op
Niet alle burgers zijn rechercheurs op het internet (via Google o.i.d.). Het gemeentelijk antwoord op de vraag had ook kunnen zijn "De antwoorden op dit soort vragen kunt u voortaan vinden op ....................". Zonder meer niet antwoorden is klantonvriendelijk. Vergeet niet dat de burger feitelijk de opdrachtgever is van het gemeentelijk apparaat
Door Richard (ambtenaar) op
De conclusie is sowieso discutabel. Gemeenten worden mede beoordeeld op het ten onrechte vragen van bijvoorbeeld het BSN maar worden afgerekend op het niet beantwoorden van een niet inhoudelijke vraag. Immers, verordeningen worden landelijk ontsloten in de daartoe ingerichte databank. En zorgloketten moeten alle zeilen bijzetten om vragen van klanten c.a. te beantwoorden. Dus een weinig representatief onderzoek in mijn ogen!
Door Chris op
Volgens mij klopt de conclusie niet. Het onderzoek is gebaseerd op één per mail gestelde vraag. Dus de conclusie is 'Veertig procent van de gemeenten beantwoordde een per e-mail gestelde vraag te laat.'
Als ik één keer iemand een zoen geef, kan de conclusie ook niet zijn dat ik altijd iedereen kus.