Advertentie
digitaal / Nieuws

Gemeenten nog onwennig met social media

Uit een onderzoek van de Amsterdamse ambtenaar Kok blijkt dat gemeenten vooral social media gebruiken om te zenden, terwijl het juist gaat om interactie.

22 september 2011
Gemeenten willen meer doen met social media maar weten niet goed hoe, blijkt uit een onderzoek van de Amsterdamse ambtenaar David Kok.

Zenden
“Veel gemeenten hebben een Twitteraccount, maar gebruiken het vooral om te zenden, terwijl social media juist gaan om interactie”, aldus Kok, in het dagelijks leven  Van de 291 gemeenten die meewerkten aan zijn onderzoek zegt 86 procent meer met social media te willen doen. Op dit moment maakt 42 procent van de gemeenten op enigerlei wijze gebruik van Twitter en 15 procent van Youtube. Hoe groter de gemeente, hoe actiever op social media. De helft van de gemeenten doet nog niets met social media.

 

Budget
Social media zoals Twitter, LinkedIn en Hyves zijn volgens respondenten goed te gebruiken voor bijvoorbeeld crisiscommunicatie, het efficiënt beantwoorden van vragen van inwoners en het tijdig ervaren van wat er leeft in de gemeente (en daarop reageren).  Maar echt ingebed in de gemeentelijke communicatiepraktijk is het verschijnsel nog niet. Het zijn vooral de afdeling communicatie die social media gebruiken (41 procent) en in mindere mate de raadsleden (18 procent). Slechts zelden zijn budget of formatieplaatsen vrijgemaakt voor het werken met social media. 43 Procent heeft geen enkele beleid opgesteld op dit gebied. Het is doorgaans iets wat mensen ‘erbij doen’. De extra benodigde capaciteit is door de respondenten ook het vaakst genoemd als nadeel.

 

Tijd
De grootste bottleneck voor verdere acceptatie van social media door gemeenten is volgens Kok de benodigde tijd. “Mijn inschatting is dat gemeenten het vooral niet aandurven omdat ze het niet gewend zijn echt interactief men mensen bezig te zijn. Ze zijn bang dat dat ze te veel tijd kost.” Terwijl volgens hem  met social media ook tijd is te besparen, door bijvoorbeeld efficiëntere communicatie. Kok schat dat Nederlandse gemeenten via Twitter nu in totaal een kleine 200.000 Twitteraars bereiken.  “Daar is dus nog een wereld te winnen aan luisteraars en beïnvloeders!” Maar kijken naar hoe het bedrijfsleven met social media omgaat zal gemeenten niet veel verder helpen, denkt hij. Ook bedrijven hebben heel vaak geen strategie op dit gebied. Het onderzoek is online beschikbaar.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie