Advertentie
digitaal / Nieuws

Gemeenten in Limburg niet handig met sociale media

Limburgse gemeenten maken nauwelijks tot geen gebruik van sociale media, terwijl daar goede mogelijkheden voor zijn. Vooral Facebook zouden ze beter kunnen benutten.

08 augustus 2013

Limburgse gemeenten maken nauwelijks tot geen gebruik van sociale media, terwijl daar goede mogelijkheden voor zijn. Vooral Facebook zouden de gemeenten beter kunnen gebruiken.


Beneden het gemiddelde
Dat blijkt uit een onderzoek van het Venlose bureau Social Dutch, dat constateert dat Limburg sowieso wat achterblijft qua gebruik van sociale media. Van alle Nederlanders maarkt 47,3 procent gebruik van Facebook en 19,7 procent van Twitter. In Limburg maken 452.300 (40,3%) mensen gebruik

van Facebook en 53.672 (4,8%) van Twitter.

Grote mogelijkheden
Limburgers mogen dan niet bepaald ijverige twitteraars zijn, wat Facebook betreft zouden ze een dankbaar publiek zijn voor communicatie en interactie met de gemeente. Maar het blijkt dat slechts 20 van de 33 gemeenten een Facebook-pagina hebben en dat ze daarmee maar nog niet eens een procent van de Limburgse burgers weten te bereiken. Daar liggen dus enorme mogelijkheden, concludeert Social Dutch.

Participatie vergt meer
De gemeenten lijken ook geen helder doel, beleid en strategie te hebben voor de inzet van sociale media. Het automatisch overzetten van berichten van de website naar Twitter en/of Facebook is niet bepaald een garantie voor een dialoog met de burger. Slechts 6 van de 33 gemeenten reageren op reacties van twitteraars. Participatie van burgers aan gemeentelijke debatten vergt meer inzet, beleid en strategie.


Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie