Advertentie
digitaal / Nieuws

Geen papieren bekeuring meer in Amsterdam

De gemeente Amsterdam gaat over op digitale parkeerboetes.

12 december 2013

Parkeerders in Amsterdam die niet hebben betaald, zullen vanaf 1 februari geen papieren bonnetje meer achter hun ruitenwisser aantreffen. Vanaf die dag is de papieren parkeerbon in het straatbeeld verleden tijd, liet parkeerbedrijf Cition donderdag weten. Alles gebeurt dan digitaal.

In auto blijven

Parkeerwachters hoeven niet meer hun auto uit om een papieren bekeuring uit te schrijven, maar kunnen de kentekens van niet-betalers digitaal doorgeven. Wanbetalers zullen hun parkeerboete binnen enkele dagen thuis op de mat aantreffen. Amsterdam is de eerste Nederlandse gemeente die overgaat op volledig digitaal parkeerbeheer, zegt Cition. Andere gemeenten zijn er al wel mee bezig.
 
Digitaal kaartje 

Eerder dit jaar verdween in Amsterdam ook al het papieren parkeerkaartje. Alle parkeervergunningen zijn gedigitaliseerd en bij parkeerautomaten kunnen parkeerders alleen nog betalen door het kenteken van de auto in te voeren. Cition, verantwoordelijk voor de parkeerhandhaving in de hoofdstad, heeft speciale scanauto's en scanscooters om de controles uit te voeren.
 
Waarschuwing 

Alleen bij niet-betalende buitenlanders zullen de parkeerwachters soms nog hun auto uit moeten, als het kenteken niet terugkomt in het systeem. Ze klemmen dan een waarschuwing onder de ruitenwisser met verwijzing naar een website, waarop de wanbetaler kan lezen hoe hij alsnog kan betalen voor het parkeren.
 
Bezuiniging 

Het verdwijnen van de papieren bon is de laatste stap in de digitalisering van het betaald parkeren in Amsterdam. Ook het feit dat er minder parkeerautomaten op straat staan en dus minder onderhoud nodig is, draagt bij aan deze bezuiniging. Met de overstap naar volledig digitaal parkeren bespaart de gemeente vanaf 2015 jaarlijks zo’n 20 miljoen euro.

Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Johnny B / DUTY FOREIGNER
Als Amsterdam zich aan de eigen regelgeving houdt en een bonnetje achtelaat op buitenlandse autos is er meer kans dat buitenlanders betalen. Maar dat gebeurt niet; de Cition parkeer smurf komt zijn autootje niet uit voor een buitenlands kenteken. Het digitale systeem werkt niet voor buitenlandse nummers en de lijst van allochtone overtredingen wordt grif verkocht aan incassobureaus die direct driftig tekeer gaan om betaald te worden. Het recht op bezwaar maken etc is de buitenlander ontzegt en van gelijke behandeling is absoluut geen sprake meer.
Henk Bongers / burger
Digitalisering is goed. Probleem is alleen wanneer er privacy in het geding is. We worden constant overvallen met vragen als: je e-mailadres; je postcode en huisnummer; je kenteken van de auto enz. Al deze gegevens komen in databases terecht en niemand die het beheer van die databases doet garandeert volledige privacy. Nee, het is nog ernstiger de privacy gegevens worden voor allerhande commerciële doelen gebruikt of gekoppeld aan databases van de overheid.



Nu gaat Amsterdam een volledige digitalisering van parkeerbeheer aan.

Raar maar ik moet denken aan de POW verslaggever die de Amsterdamse parkeercontroleurs heeft gevolgd. Wat een misstanden kwamen daar te voorschijn. Die mensen gaan nu volledig gedigitaliseerd controleren en verwerken. Hoe kan ik er van overtuigd zijn dat dit gebeurd op een goede manier en niet volgens een willekeur.

Om te kunnen parkeren moet ik mijn kentekennummer invoeren. Dus weg privacy.

Verder kan ik nooit meer bewijzen dat ik heb betaald.



Kortom als burger wordt de "overheidsstrop" die om onze nek ligt door het gemeentebestuur van Amsterdam weer strakker aangehaald.

Als mens worden we een gedigitaliseerd object waarop de overheid volledig de controle heeft.

Advertentie