Advertentie
digitaal / Nieuws

Een tweet in plaats van 112 bellen

Twitteren in plaats van 1-1-2 bellen? Zover is het nog niet, maar over vijf jaar zal het normaal zijn, is de conclusie uit een onderzoek van de Politieacademie/NIFV en VDMMP.

01 oktober 2012

Twitteren in plaats van 112 bellen? Zover is het nog niet, maar over vijf jaar zal het normaal zijn, is de conclusie uit een onderzoek van de Politieacademie/NIFV en VDMMP.

Hoge verwachtingen
Het Nederlands Instituut voor Fysieke Veiligheid/Politieacademie vroeg zich af in hoeverre mensen gebruik maken van sociale media bij noodsituaties en wat ze daarbij verwachten van hulpverleningsdiensten. Vrij veel, is de conclusie, zeker over vijf jaar. Bijna tweederde van de respondenten heeft al eens via de sociale media informatie verkregen over een noodsituatie en een kwart heeft daarover zelf een bericht geplaatst, met name via Twitter en Facebook.

Gebruikers
Voor de respondenten zijn sociale media geen onbekend terrein. Zo'n 85 procent gebruikt Twitter op een of andere wijze, 97 procent Facebook, 76 procent YouTube en 61 procent LinkedIn. Dat de respondenten zijn geworven via websites en een aantal LinkedIn-groepen maakt het onderzoek wellicht iets minder generaliseerbaar, waarschuwen de onderzoekers overigens.

Over vijf jaar
De vraag naar de verwachtingen van de respondenten over vijf jaar laat echter wel een duidelijke ontwikkeling zien. Ze verwachten nu niet altijd een reactie van hulpdiensten als ze een bericht op de sociale media plaatsen, maar over vijf jaar zullen die daartoe wel in staat moeten zijn. Een bericht via Twitter over een gebeurtenis zal dan net zo snel opgepikt moeten worden als 112 bellen. De hulpdiensten zullen dus hun webdiensten en sociale media intensief moeten monitoren om dan aan de verwachtingen te kunnen voldoen.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Gerard Wiegerinck / adviseur wonen
De enkele omstandigheid dat deze voorspelling vijf jaar tevoren plaats heeft, maakt het bijzonder onwaarschijnlijk dat hij werkelijkheid wordt.

Voorspellingen zijn doorgaans extrapolaties van het bekende/bestaande en kunnen per definitie geen rekening houden met het nog niet bestaande.



Het onderzoek is gehouden onder Twitteraars, die allemaal denken dat zoals zij leven, de toekomst heeft.

Maar hoe moet mijn ouwe moeder (89) die zelfs nog nooit een typemachine heeft gehad, over vijf jaar alarm slaan? Tja, da's een andere wereld dan die van de onderzoekers.
Sander
Over 5 jaar weten we niet eens meer wat Twitter is. Twitter is maar een bedrijf dat zomaar kan besluiten zijn diensten te veranderen (wat nu al gebeurt) of te staken.
Bob / ICT-er
het zal moeten worden een tweet NAAST 112 bellen.

Er zullen altijd mensen zijn (zoals ik) die helemaal wars zijn van Twitter en Facebook (vreselijkste uitvindingen ooit- hoe meer je daar aan meedoet hoe meer privacy van jezelf je op straat gooit, deze media zijn zo lek als een mandje als het gaat om bescherming van je privacy) en dus zullen moeten blijven bellen indien nodig.
Patrick
"Help" in een telefoon tegen een persoon schreeuwen zal toch fijner zijn dan een tweet plaatsen. Het laatste zou misschien wel eens kunnen aanvoelen alsof je op een onbewoond eilandje "help" schrijft op je strandje. Net zoals al die andere gestrande hulpelozen op hun eilandje in de eenzame wereld die Twitter of Facebook heet.
Advertentie