of 59045 LinkedIn

Duurste ICT-project van de overheid gestopt

Het dure ICT-project dat Defensie zou gaan gebruiken is stopgezet. Het voldoet niet en is nog niet klaar.
7 reacties

Defensie wil niet doorgaan met de ontwikkeling van het grootste en duurste ICT-project van de overheid ooit. Automatiseringssysteem SPEER is inhoudelijk en financieel een fiasco en daarom wil minister Jeanine Hennis-Plasschaert niet verder met het project, schrijft nrc.next zaterdag op basis van bronnen rondom Defensie en interne documenten die de krant heeft ingezien.

433 miljoen

SPEER, dat nu ERP heet, heeft volgens het ministerie tot nu toe 433 miljoen euro gekost. Maar de Algemene Rekenkamer schat dat er inmiddels al twee keer zoveel aan is uitgegeven. En dat terwijl het ICT-project al jarenlang problemen geeft.
 
Nog niet af 

Het project werd in 2004 gestart zodat alle financiële, logistieke en materiële informatie bij Defensie zou worden opgeslagen en geautomatiseerd. De krijgsmacht zou op die manier goedkoper en beter worden. Het systeem moest in 2009 al klaar zijn, maar is inmiddels nog steeds niet af. Wat wel af is, werkt bovendien niet goed genoeg en een groot deel van Defensie werkt er nog niet mee.
 
Klachten 

Minister Hennis-Plasschaert zou SPEER nu willen ,,bevriezen". De Tweede Kamer is daar nog niet over geïnformeerd, schrijft nrc.next. Hennis zou willen wachten op een goed moment om het pijnlijke besluit naar buiten te brengen. Ook zou ze bang zijn voor klachten van leveranciers.
 
Tweede Kamer 

Volgens een woordvoerder van Defensie is de invoering van ERP voor onderdelen waar het wel goed werkte volgend jaar klaar. Voor overige toepassingen kijkt Defensie nu ook naar andere mogelijkheden. ERP bij voorbaat uitsluiten kan niet, want Europese aanbestedingsregels staan dit niet toe, aldus Defensie.

CDA-Kamerlid Raymond Knops wil zo snel mogelijk een debat met de minister over de kwestie. Ook zijn D66-collega Wassila Hachchi wil snel opheldering: ,,Als het klopt dat de minister heeft gewacht met het informeren van de kritische Tweede Kamer, dan is dat zeer laakbaar."

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door TIP! (PR-/Imagospecialist) op
Wat de overheid ontbeert is het inzicht in wat wel en wat niet aan-, uit- en in te besteden. Allemaal projecten die de maatschappij miljoenen, zo niet meer, kosten en allemaal door ego's, eenoog in het land der blinden en mazige afspraken. Daarnaast wordt ook nooit iemand echt verantwoordelijk gehouden en zeggen de cijfers de bestuurlijke laag helemaal niets meer. De schijnwerkelijkheid wordt hooggehouden doordat er altijd vanuit de maatschappij weer wordt gecompenseerd. Bestuur eens alsof het je eigen bedrijf is, want zoals het nu gaat gaan we allemaal op termijn over de kop! Oh en laat een beetje van die oude waarden, normen en integriteit bovendrijven. Ben blijer met je naam op een straatbord als met de dikke portemonnee. De laatste wordt namelijk niet herinnerd, maar wordt smalijk om gelachen op feestjes!
Door Fred flinstone op
Je koopt toch ook geen auto zonder motor! Overheidsinstanties wel. Daar duren kinderziektes jaren en op de laatste bladzijde gaan ze allemaal dood. Wat een broddelwerk.
Door Nico Viergever (Consultant verandermanagement / projectmanagement) op
Op verzoek van een lid van de Tweede Kamer heb ik begin 2014 deze analyse geschreven: http://www.viergever.info/nl/MinDefSpeer.aspx

Voornaamste conclusies: dit project was ten onrechte gedreven door de ICT-ers van Defensie. Zij vonden dat de oude systemen niet meer goed te onderhouden waren en moesten worden vervangen door moderne systemen.
Vervolgens werd bedacht dat zij met de moderne systemen hun klant, de logistiek konden standaardiseren en daarmee voor een kostenbesparing konden zorgen.
Als je een project door de verkeerde personen om de verkeerde redenen laat starten, is de kans van slagen altijd zeer laag. Als je deze manier van denken dan ook nog eens los laat op een project van deze unieke grootte dan is de kans van slagen nihil.

Verder voerde Defensie parallel aan SPEER ook nog eens meerdere reorganisaties door. Parallel aan SPEER! Hoe verzin je het? Voor zover er nog geen problemen waren, roep je die dan ook nog eens over jezelf af.

Tenslotte, voor zover het gaat om de grootste problemen, heeft iemand bedacht dat de conversie van data uit oude systemen een apart project, los van SPEER moest zijn. Ook dit is onbestaanbaar. Het aantal afhankelijkheden en daarmee gepaard gaande risico's werd ook daarmee onbeheersbaar.
Door E. Gee op
ERP, voluit "Enterprise Resource Planning" wordt al tijden toegepast bij grote bedrijven en multinationals. Er zijn hiervoor systemen beschikbaar op de markt die hun nut al in de praktijk hebben bewezen. Het kan niet anders of minimaal één van die systemen moet ook geschikt zijn voor gebruik door defensie. Waarom men dan meent hiervoor zelf een systeem te moeten ontwikkelen is mij dan ook een raadsel.
Door Jhr. van Avezathe en Zottegem (overheidsdienaar ) op
Als de overheid niet zulke kolossale blunders maakte en de politici niet zo ijdel waren, dan konden we zonder draconische bezuinigingen makkelijk toe komen. Men heeft ook een HSL met een peperdure tunnel bedacht, waar de NS nu met eenvoudige treinen met locomotief oprijdt met hooguit 160 km/uur. Het ziet er leuk uit, al zijn de opgeknapte rijtuigen al meer dan 30 jaar oud.... Het blijkt NS overigens niet eens te lukken om een hoogwaardige Intercityverbinding met zowel Eindhoven, als met Brussel via de HSL te realiseren !! De Betuwe-goederenspoorlijn kan door een zwakke aansluiting op het Duitse spoornet al sinds de opening slechts voor hooguit 55 procent van de capaciteit gebruikt worden...., terwijl er bij de aanleg op onvoorstelbare wijze met geld is gesmeten !! Waar ooit dure tunnels moesten komen, bouwt de overheid nu vlak er naast bruggen in een nieuwe snelweg... Ineens geen protesten meer ?? Wat een lariekoek en ik als grote sukkel maar voor 1 mei mijn belastingbiljetje invullen... ?

En op het ministerie van I&M tukt men met een goed salaris rustig verder achter het bureau. Vervolgens asfalteren we het land dicht met enorme, superdure snelwegen terwijl het autogebruik daalt. En voor honderden honderden miljoenen euro's gaat de bureaucratie dan weer vervangende natuur aanleggen met kunstkonijnen of gecastreerde herten..... Van optimalisering van infrastructuur bedrijpt men niets op het ministerie en de poltici azen onderwijl onbeschaamd op een vet betaalde baan met bonus in de bouwsector. Dat is Nederland anno 2015. En als thuiszorgmedewerker mag je 30 procent van je schamele salaris inleveren of een gedwongen klant bij het UWV worden. Er was eens tijd - heel lang geleden - dat dit polderland nog een rechtschapen parlementaire democratie was met integere politici..... Ik vertel het verhaaltje wel eens op verjaardagen en dan zegt men: Oh ja oom ?
Door Peter op
@ henk
Inderdaad. Over 10 jaar tellen we ons verlies met de mislukkingen van de windmolens, de aardgas ellende in groningen, etc, etc. Kan kamp ook persoonlijk aansprakelijk worden gesteld?
Door Henk op
Als ik kijk naar het lijstje verantwoordelijke ministers dan komt henk kamp hier vaak in voor. Hoe groot is de schade die deze meneer kan blijven aanrichten?