of 59221 LinkedIn

Digitale assistenten Amsterdam

De gemeente Amsterdam heeft de Digitale Assistent (DAS) in gebruik genomen. DAS is een geautomatiseerd kennis- en beslissysteem dat baliemedewerkers helpt bij het afhandelen van een groot aantal ­overheidsproducten voor burgers.

De gemeente Amsterdam heeft de Digitale Assistent (DAS) in gebruik genomen. DAS is een geautomatiseerd kennis- en beslissysteem dat baliemedewerkers helpt bij het afhandelen van een groot aantal ­overheidsproducten voor burgers.

Doordat diverse softwaresystemen aan elkaar gekoppeld zijn, kunnen baliemedewerkers zonder ­specialistische kennis burgers razendsnel helpen. Het geavanceerde kennissysteem ­ondersteunt ­medewerkers bij vragen en ­aanvragen met een ‘beslisboom’ die bestaat uit een reeks ja-/nee-­antwoorden.
De software werkt procesmatig over alle ­afdelingen heen.

Afhandeltijd

Directeur Dienstverlening Jos Maessen ziet vele voordelen. 'Alles werkt via één systeem, waardoor medewerkers geen andere systemen hoeven te ontsluiten. De afhandeltijd aan de balie is met meer dan vijftig procent verkort. Bovendien is DAS ­gemakkelijk uit te breiden naar andere ­diensten, processen of applicaties.’ Diverse ­partijen hebben interesse in het ­nieuwe ­systeem, zoals het ministerie van Binnenlandse Zaken en steden als Stockholm en Singapore. De aanpak is volgens Amsterdam uniek omdat werkzaamheden bij de ­inloopbalie zo veel mogelijk direct ­worden ­afgehandeld.


Maassen: ‘Anders dan veel andere ­Nederlandse gemeenten, hebben wij er in Amsterdam voor gekozen dat burgers hun gemeentelijke producten zonder afspraak rechtstreeks aan de balie kunnen regelen. Ons streven is om mensen binnen vijf ­minuten te helpen.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door f.smit op
Eén overkoepelend systeem, prima natuurlijk.
Maar of een beslisbom met ja/nee antwoorden een "kennissysteem" mag heten betwijfel ik nogal.
De wereld bestaat niet uit- en kan ook niet samengevat worden in ja/nee of nullen en enen.
Een "proceduresysteem" lijkt eerder op zijn plaats, de onweerlegbare uniform afgesproken volgordelijkheid van processtappen en procesdocumenten.
Door Bas op
Top! Hebben we ook namen en rugnummers? Welke leverancier? Of welk systeem?