Advertentie
digitaal / Nieuws

‘Digitaal 2017 is vooral een kwestie van verleiden’

Digitaal communiceren met de overheid in 2017 moet geen kwestie van verplichten zijn, maar van verleiden. Dat zei minister Stef Blok op het iBestuur-congres.

16 januari 2014

Als het de bedoeling is dat iedereen in 2017 vooral digitaal met de overheid communiceert, zoals de regering wil, dan moet dat geen kwestie van verplichten zijn, maar van verleiden. Dat zei minister Stef Blok van Wonen en Rijksdienst op het iBestuur-congres in Den Bosch.


Blok trok de parallel tussen de kathedraal Sint Jan en de wijze waarop in Nederland de automatisering van de overheid is geregeld. “Als je de Sint Jan vandaag zou neerzetten  zou het een eindeloze bron zijn van kamervragen, spoeddebatten, rekenkamerrapporten en onderzoekscommissies. Toch zijn de Bosschenaren er trots op dat ie er staat, ook al is er 150 jaar aan gewerkt.” 

Niet toekomstvast
Blok vindt trots ook passen bij de ‘digitale kathedraal’ die er in Nederland gebouwd is, onlangs het gemopper dat daar vaak over te horen is. Hij noemt de vooringevulde belasitngaangifte en de Berichtenbox voor 6 miljoen mensen die toeslagen ontvangen van de Belastingdienst. “Tegelijkertijd realiseren we ons dat de manier waarop we die digitale kathedraal gebouwd hebben niet een constructie is waarmee we in de toekomst verder kunnen. En ik vind de opgave voor de komende jaren om te zorgen dat we een nieuw fundament leggen voor die kathedraal van de toekomst én ervoor te zorgen dat de mensen ook naar die nieuwe digitale Sint Jan toe komen.”

Burger bepaalt
Verleiden is de kern van dat streven, stelt Blok. “Dus moet je niet beginnen over de Brabantse gothiek en over de kracht van de steunberen.” De belangrijkste opgave vindt hij de burger ervan overtuigen dat zijn gegevens veilig zijn. “En dat ze eigenlijk zelf over die gegevens gaan, dat ze zelf ook kunnen bepalen waar die overheid gebruik van maakt. Maar ook dat ze als ze zeggen ‘overheid, maak maar gebruik van mijn gegevens’, dat dan de dienstverlening ook goed is. […] Als we dat goed doen - en dat kan - kunnen we ervoor zorgen dat inderdaad in 2017 die mensen massaal - niet omdat ze gedwongen worden maar omdat ze verleid worden - met de overheid gaan communiceren langs digitale weg. En dat we ook intern efficiënter met elkaar gaan werken, eigenlijk ongeacht overheidslaag. Ik ben ervan overtuigd dat het kan in vier jaar.” 

Reacties: 1

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Henk Bongers / burger
Plasterk schreef eerder al:

“Als burgers in 2017 hun zaken veilig en makkelijk digitaal af kunnen handelen bij alle overheden, kan dat de relatie tussen overheid en samenleving sterk verbeteren. Burgers kunnen de overheid sneller en makkelijker vinden en kunnen zaken doen met de overheid op de plek en op het tijdstip waarop het hen het beste uitkomt. Daarnaast zal de beleving van regeldruk bij burgers positief veranderen: processen worden sneller, administratieve lasten nemen af en in de wijze waarop burgers door de overheid worden bejegend sluit aan op de individuele situatie.”



Daarop nu Blok:

Blok vindt trots ook passen bij de ‘digitale kathedraal’ die er in Nederland gebouwd is, onlangs het gemopper dat daar vaak over te horen is. Hij noemt de vooringevulde belasitngaangifte en de Berichtenbox voor 6 miljoen mensen die toeslagen ontvangen van de Belastingdienst. “Tegelijkertijd realiseren we ons dat de manier waarop we die digitale kathedraal gebouwd hebben niet een constructie is waarmee we in de toekomst verder kunnen. En ik vind de opgave voor de komende jaren om te zorgen dat we een nieuw fundament leggen voor die kathedraal van de toekomst én ervoor te zorgen dat de mensen ook naar die nieuwe digitale Sint Jan toe komen.”



Daar wordt je nu echt bang van. De digitale omgeving van de overheid is al een puinbak die constant bestookt wordt met inbraken in het systeem.

Wie laat zich zo verleiden door een regering met NONO's die geen idee hebben wat voor onzin ze uitkramen en er vervolgens een steeds grotere rotzooi van maken.
Advertentie