of 59054 LinkedIn

‘Data en sociale media cruciaal bij de Tourstart’

Utrecht kan tijdens de Tourstart op 4 juli rekenen op honderdduizenden bezoekers, wereldwijde aandacht en een flinke impuls voor de lokale economie. Voor de gemeente komt daarmee een langgekoesterde wens uit. Projectdirecteur Le Tour Utrecht Martijn van Hulsteijn legt uit wat de rol van data en sociale media is bij de Tourstart.

Utrecht kan tijdens de Tourstart op 4 juli rekenen op honderdduizenden bezoekers, wereldwijde aandacht en een flinke impuls voor de lokale economie. Voor de gemeente komt daarmee een langgekoesterde wens uit. Projectdirecteur Le Tour Utrecht Martijn van Hulsteijn legt uit wat de rol van data en sociale media is bij de Tourstart.

Potentieel benutten

Wat is er nodig voor een goede organisatie van de Tourstart? Behalve genoeg financiële middelen, vrijwilligers en bestuurlijke medewerking zijn dat ook data en sociale media, zo vertelt van Hulsteijn tijdens zijn presentatie op het Smart Government Congres in de Jaarbeurs. Een belangrijk doel van de Tourstart is om de stad internationaal meer op de kaart te krijgen. ‘In het buitenland kent men Amsterdam, Rotterdam zegt ook nog iets, maar als je uitlegt dat je uit Utrecht komt blijft het stil, terwijl er zoveel te bieden is voor bedrijven en studenten. Dat potentieel kan nog veel beter benut worden.’

Sociale media 

De Tour de France, na WK’s, EK’s en de Olympische Spelen het grootste sportieve evenement, moet ervoor gaan zorgen dat dat in de toekomst gebeurt. Maar helemaal vanzelf gaat dat niet, er zal flink gecommuniceerd moeten worden op sociale media, die volgens van Hulsteijn een cruciale rol spelen bij het ‘vermarkten’ van het evenement. ‘Het bereik via Facebook, Instagram en Twitter is gigantisch. Sociale media zijn cruciaal. Via Twitter, Facebook, Instagram krijgt de Tourstart een enorm bereik. De stad staat in het teken van de Tour, maar het evenement is breder dan alleen Utrecht of Nederland: er zullen miljoenen mensen over de hele wereld meekijken. Er ontstaat internationaal een positieve vibe over Utrecht en we hopen dat die mensen onze stad herinneren.’ 

Data 

Van Hulsteijn legt uit dat naast voldoende financiële middelen, genoeg vrijwilligers en bestuurlijke medewerking, data een grote rol speelt bij het in goede banen leiden van het evenement. Om de benodigde infrastructuur voor de mobiliteit van de mensenmassa in te schatten heeft de organisatie advies- en ingenieursbureau Movares ingeschakeld. Aan de hand van data kan de organisatie virtueel objecten plaatsen en straten indelen, waarna uit een simulatie blijkt of er voldoende doorstroommogelijkheden en dranghekken zijn. ‘Het evenement is volledig in de publieke ruimte, we het is daarom zaak om dit zo goed mogelijk te voorspellen. We gebruiken data en de daarbij behorende online applicaties ook voor bijvoorbeeld parkeerbewijzen.’

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.