Advertentie
digitaal / Nieuws

Campagne rond 'kopietje paspoort'

De overheid is een campagne tegen identiteitsfraude begonnen. Vooral de afgifte van kopieën van identiteitsbewijzen moet minder vanzelfsprekend worden.

16 januari 2013

De overheid is een campagne tegen identiteitsfraude begonnen. Vooral de afgifte van kopieën van identiteitsbewijzen moet minder vanzelfsprekend worden.

Adviezen
Een paar honderdduizend mensen hebben de afgelopen jaren te maken gehad met een vorm van identiteitsfraude, waarbij kwaadwillenden met hun gegevens aan de haal zijn gegaan en ze opzadelen met de financiële consequenties. Het ministerie van Binnenlandse Zaken waarschuwt burgers op verschillende plekken tegen het al te makkelijk (online of offline) achterlaten van kopietjes van paspoort of rijbewijs. Burgers krijgen het advies op een kopie te zetten waarvoor, wanneer en aan wie deze is afgegeven. Ook kan het burgerservicenummer onleesbaar worden gemaakt. Omdat niet snel is over te brengen wanneer dat wel of niet zou moeten gebeuren, is die optie overigens uit de campagne weggelaten.

Flyers en posters
Omdat BZK zelf niet vaak in contact komt met de burger, hebben gemeenten campagnemateriaal gekregen om de campagne te ondersteunen. De gemeenten zijn door de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken (NVVB), die heeft meegewerkt aan het materiaal, opgeroepen de brieven, flyers en posters daadwerkelijk te gebruiken. Vanaf 1 februari zal ook de RDW, verantwoordelijk voor de rijbewijzen, een bijdrage leveren. 

Stok achter de deur
Bestrijding van identiteitsfraude valt of staat uiteraard met de medewerking van de instanties die nu met te veel gemak om de kopieën vragen of ze zelf maken. Het CBP heeft daarom vertegenwoordigende organisaties van onder andere horeca en telecombedrijven op de hoogte gesteld van de richtslijnen die gelden en handhaving aangekondigd als daar niet naar wordt gehandeld.



Reacties: 2

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Cees de Groot / Applicatiebeheerder
Als de overheid eens begint met het goede voorbeeld? Het vragen om een kopie van ID of paspoort is standaard geworden ook bij zaken waarvoor dit niet echt nodig is. Maar waar de overheid kwistig is met vragen nemen allerlei organisaties en bedrijven dit vrolijk over. Beperk het mogen vragen om kopieën. Sta dit alleen toe voor bedrijven en organisaties die hebben aangetond hier verantwoord mee om te kunnen gaan. Mar vraag dit zelf ook niet als het niet echt noodzakelijk is.
Matt Poelmans / Directeur CitizenVision
Waarom is het zo moeilijk om aan te geven wanneer ook het burgerservicenummer kan worden doorgestreept?

Zie de toelichting onder http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort …
Advertentie