of 59250 LinkedIn

'Bereid steden voor op zelfrijdend vervoer'

Steden moeten zich goed voorbereiden op de komst van zelfrijdend vervoer. Hierbij is een belangrijke rol voor beleidsmakers weggelegd. In het rapport Driverless Future dat onlangs is verschenen is beschrijven Arcadis, HR&A en Sam Schwartz de impact van zelfrijdende voertuigen en andere opkomende verkeersvormen op Amerikaanse steden. De verwachting is dat er de komende vijftien tot twintig jaar forse stappen gemaakt worden met zelfrijdende voertuigen.

Steden moeten zich goed voorbereiden op de komst van zelfrijdend vervoer. Hierbij is een belangrijke rol voor beleidsmakers weggelegd. In het rapport Driverless Future dat onlangs is verschenen is beschrijven Arcadis, HR&A en Sam Schwartz de impact van zelfrijdende voertuigen en andere opkomende verkeersvormen op Amerikaanse steden. De verwachting is dat er de komende vijftien tot twintig jaar forse stappen gemaakt worden met zelfrijdende voertuigen.

Zeven miljoen zelfrijdende auto's

Zelfrijdend vervoer kan steden op veel positieve manieren transformeren door fileproblemen te verkleinen, uitstoot te verminderen en parkeerproblemen op te lossen, zo schrijven de onderzoekers in het rapport. Beleidsmakers moeten bij plannen niet alleen kijken naar het huidige vervoer, maar ook naar de vervoersmogelijkheden die erbij gaan komen. Behalve wandelen, fietsen en OV en wordt er in de toekomst meer gebruik gemaakt van gedeelde zelfrijdende voertuigen, zo verwachten de rapporteurs. Ze schatten dat er in de Verenigde Staten over vijftien tot twintig jaar zo'n zeven miljoen automobilisten de stap zetten naar zelfrijdende deelauto's.

Reisgegevens over de stad bijhouden
De onderzoekers doen in het rapport een aantal aanbevelingen voor beleidsmakers. Zo moet er goed gekeken worden naar het gebruik van technologie bij vervoer en met name naar de standaarden voor de data die ermee gepaard gaat. Steden, regio's, staten maar ook ministeries moeten gezamenlijke open standaarden bedenken voor de gegevens die gebruikt worden bij zelfrijdend vervoer. Een goed voorbeeld van gebruik van open data is de stad New York, die van bemiddelaars tussen vervoer en klanten zoals Uber en Lyft, vereist dat zij reisgegevens verstrekken. New York kan met die gegevens weer meer maatwerk leveren in het maken van vervoersbeleid. Om een goed speelveld te creeëren tussen zelfrijdende voertuigen en de overheid, moet er gewerkt worden aan universele apps zodat gebruikers beter geholpen worden met het plannen, boeken en betalen voor transport. Ook moeten verschillende manieren van betalen vermeden worden, vinden de onderzoekers. Steden moeten een 'Smartcard' in gebruik nemen waarmee iedere vorm van transport, zoals bussen, treinen, taxi's en deelauto's en deelfietsen betaald kunnen worden.

Openbaar vervoer verbeteren
De onderzoekers roepen ook op tot het prioriseren van openbaar vervoer, omdat dit voor het milieu minder belastend is en uiteindelijk goedkoper is. De service moet worden verbeterd en betaalbaarder worden, om er zo meer mensen gebruik van te laten maken. Zelfrijdende auto's zouden geschikt kunnen zijn voor de eerste en laatste kilometers na bijvoorbeeld een treinrit. Het komt vaak voor dat het vanaf een station lastig is om op een bepaalde plek te komen, omdat er geen aansluitend vervoer is. Het is volgens de onderzoekers daarnaast ook goed om 'dynamische prijzen', te hanteren, die hoger worden bij drukke wegen en drukkere zones en lager worden bij rustige wegen.  

Buurten inrichten
Steden moeten volgens de rapporteurs werken aan het betaalbaar maken van nieuwe vormen van vervoersdiensten en de omgeving erop aanpassen. Buurten kunnen bijvoorbeeld 'car-light' worden ingericht, of geschikt zijn voor gemixt gebruik van vervoer. Er moet goed gekeken worden naar geplande investeringen voor parkeerplaatsen, wegen en omgevingen, zo luiden een aantal van de aanbevelingen. 

Het volledige rapport is hier te downloaden.

Verstuur dit artikel naar Google+

Gerelateerde artikelen

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Henk Daalder Pak de Wind op
De zelfrijdende auto gaat de trein overbodig maken, de komende 10 a 15 jaar.
Laten we daarom stoppen met investeren in spoor in de stad.
Zelfrijdende auto's rijden al binnen 10 jaar als treintjes op de weg, Je kunt dan in de auto je werk doen, de krant lezen, alles wat je nu doet in de trein. Waarom zou je dan nog met de trein gaan,
als met de auto goedkoper en sneller is?
Door Ruud Grondel (wethouder) op
prima om na te denken over consequenties en mogelijkheden, maar we gaan niet opnieuw serieus nadenken over het dempen van de grachten om de auto de ruimte te geven.
Door Niels op
Ontwikkelingen gaan tegenwoordig zo snel: Ik wacht wel op de uitvinding van teleportatie. Dan heb je niet eens voertuigen meer nodig.
Door wottsjer (watcher) op
Onze gebouwde omgeving als speeltuin voor het zelfrijdende tuig met allemaal zegeningen voor ons. Als dat zelfrijdende tuig allemaal zo slim is, zou het dan niet meer voor de hand liggen te verwachten dat dat zich aan past aan ons leven in onze steden en dorpen in plaats van dat wij ons leven opgeven om deze zelfrijdende onzin te veel vrijheid te geven?