Advertentie
digitaal / Nieuws

Airbnb komt met online meldpunt voor overlast

Airbnb richt voor omwonenden van Airbnb-locaties een meldpunt op voor overlast. De verhuurwebsite bekijkt de klachten en neemt contact op met de verhuurder om ze te verhelpen.

03 juni 2016

Airbnb richt voor omwonenden van Airbnb-locaties een meldpunt op voor overlast. De verhuurwebsite bekijkt de klachten en neemt contact op met de verhuurder om ze te verhelpen.

Kritiek
Airbnb ontving vanuit de Amsterdamse politiek kritiek omdat het weigert gegevens te delen met gemeenten over verhuurders die zich niet aan de regels houden. Gemeenten zouden daardoor niet adequaat kunnen optreden en afhankelijk zijn van overlastmeldingen van omwonenden. Zonder gegevens kan de gemeente niet eigenhandig overtreders opspeuren en beboeten.


Gegevens uitwisselen 

Met het meldpunt op de eigen website lijkt de verhuurwebsite gemeenten tegemoet te willen komen. De meldingen kunnen anoniem verricht worden, maar contactgegevens door laten sturen naar de (ver)huurder is ook een optie.

Regels Amsterdam

Vorige week liet Airbnb weten dat er zeker 14.000 verhuurders in Amsterdam hun appartement te huur aanbieden. Van gemeente Amsterdam mogen er maximaal vier gasten per adres logeren, met een maximum van zestig nachten per jaar. Wie deze regels overschrijdt krijgt boetes. Die wil de gemeenteraad graag hoger maken.

Plaats als eerste een reactie

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Advertentie