Advertentie
digitaal / Nieuws

203 miljoen kwijt door mislukte ICT belastingdienst

Het ict-project van de Belastingdienst dat compleet gefaald heeft, kost de belastingbetaler meer dan 200 miljoen euro.

22 juni 2014

De Belastingdienst heeft 203 miljoen besteed aan een mislukt automatiseringsproject. Al jaren waren er grote problemen met het ICT-systeem ETPM, maar pas dit jaar besloot de fiscus te stoppen met het ontwikkelen ervan. Dat meldt het NRC Handelsblad.

Een procent
Het computersysteem is een van de grootste automatiseringsprojecten die de afgelopen jaren bij de Rijksoverheid is opgezet. Het systeem zou ervoor moeten zorgen dat er belasting wordt geïnd, toeslagen worden uitbetaald en verrekeningen worden uitgevoerd. Volgens het NRC zou het dure systeem voor slechts één procent van alle transacties worden gebruikt, de Belastingdienst zegt 3,5 procent. In een reactie zegt staatssecretaris Eric Wiebes (Financiën, VVD): „Het systeem heeft de Belastingdienst wat dat betreft niet gebracht wat ze had gehoopt.”


Tweede Kamer

Het ict-project werd begin dit jaar in relatieve stilte beëindigd. Wiebes informeerde de Tweede Kamer maanden later in een paar zinnen in een bijlage van een brief. Na aanvullende vragen van de SP en de PVV lichtte hij vorige week ook de nog niet eerder gerapporteerde kosten toe. Precieze gegevens over hoe weinig wordt gerealiseerd van het oorspronkelijke doel, zijn niet met de Kamer gedeeld, aldus het NRC Handelsblad.

Reacties: 4

U moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen.

Kees
Keer op keer wordt er hier naar onderzocht en komen ze altijd op de zelfde resultaat uit. IT projecten worden niet voltooid omdat het niet naar functioneert als verwacht werd voorheen.



In een rappe tempo verandert onze digitale wereld van dag tot dag waardoor nieuwe systemen volgend jaar niet meer bruikbaar zijn. Dit is normaal. Maar wanneer je een project van maar liefst 203 miljoen wil investeren om maar liefst 1% of 3.5% van al het werk wil automatiseren ( dit klopt niet helemaal omdat je zelf die softwares ook moet aansturen en up to date moet houden) is uberhaupt al vragen om problemen.



De mininster die verantwoorlijk is voor de ict projecten in zijn/haar eigen ministerie is eind verantwoordelijk voor alle activiteiten die daar gedaan worden of ze nou succesvol zijn of niet. Of ze nou bekwaamd zijn of niet is een heel ander verhaal maar ze blijven eindverantwoordelijk en dus ook verantwoordelijk voor de 203 miljoen euro die dus wel mooi door de belastingbetaler betaald word desondanks onze tijd in de financiele crisis.

Als de belastingdienst je bij je kraag aanpakt omdat de burger een x een betaling niet op tijd heb gedaan of een formulier een x niet op tijd heeft ingeleverd dat daar tegenover een forse boete bestaat - is het toch alleen maar meer dan logisch dat diegene die hier verantwoordelijk voor is ook op het matje word geroepen en deze dan net zo eerlijk behandelen als elk ander bewoner van ons mooi landje



Wij moeten met ze alle een kwart van al onze inkomen verplicht inleveren en om dit soort acties te kunnen bekostigen:



http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bl …



zelfs als je de jackpot van de loterij wint moet je verplicht de helft van je winst inleveren. (goo.gl/0G3Upf)



Waarom huurt de overheid niet de juiste mensen "in-house" die wel bekwaamd is en overzicht kan houden (en genereert meer banen)







Derk Kremer / Specialist in Goed Opdrachtgeverschap
Uit betrouwbare bron vernomen dat er iemand is geweest binnen de Belastingdienst die hier voor gewaarschuwd heeft. Het heeft de betreffende persoon veel ellende gekost. Triest. Maar dit gebeurt helaas nog te veel. Ook naar Godlieb bij de NZa werd niet geluisterd. Achteraf wordt het vaak betreurd, maar dan is het te laat. In dat geval zijn er alleen maar verliezers.



Eén van de conclusies van Wortmann en Kremer in het artikel "IT Governance en de rol van opdrachtgever" is de volgende: "Bestuurders zouden meer aandacht moeten geven aan signalen, komende van hun eigen ICT-afdeling of ICT leverancier, over een gebrek aan goed opdrachtgeverschap". Deze conclusie is gebaseerd op bovengenoemde ervaringen.



Lees het betreffende artikel op http://www.eestum.eu/pubmenu/overzicht-publicati …
Govert Apol / Juridisch adviseur / Consultant
Staatssecretaris Eric Wiebes stelt in het interview: „Het systeem heeft de Belastingdienst wat dat betreft niet gebracht wat ze had gehoopt.” . En daarmee lijkt de kwestie als afgedaan. Toch meen ik dat een onderzoek geïndiceerd lijkt naar het verkwanselen van een bedrag van 203 miljoen euro als gevolg van incompetentie en mismanagement. We moeten ons bedenken dat al dit geld wel bijeen is gebracht door de belastingbetalers, soms met grote moeite in verband met hun verslechterde inkomenspositie als gevolg van de crisis.

Er is op internet veel informatie te vinden over enorme verspilling van overheidsgeld; zowel op rijks- als op decentraal niveau. Er duiken aan de lopende band schokkende verhalen op over de wijze waarop bestuurders van overheids(gelieerde) organisaties hun functie vervullen: COA, Nza, woningbouwcorporaties et cetera. En men lijkt daar nog goed mee weg te komen ook.

De gemiddelde, gezagsgetrouwe burger wil vertrouwen kunnen hebben in het openbaar bestuur en in de wijze waarop met zijn/haar belastinggeld wordt omgesprongen. De mooie woorden van politici, zeker in verkiezingstijd, over de zorgvuldige wijze van de besteding van publiek gelden blijken per saldo en steeds opnieuw weer holle frasen te zijn.

Is het dan raar dat die burger in toenemende mate afhaakt om deel te nemen aan te publieke zaak en taak? Die burger zal waar mogelijk het systeem dwars gaan zitten uit pure frustratie en rancune. Daarmee verdwijnt het fundament onder onze samenleving. Dat lijkt mij een slechte ontwikkeling.

Lady
Het is m.i. wel opvallend dat het altijd de overheid is die de zwarte piet krijgt. Dit specifieke geval kan ik niet overzien, maar het is te vaak zo dat ICT bedrijven ook zelf niet in staat zijn om de gevraagde produkten te leveren. Door de privatiseringsgolven die in de afgelopen jaren over ons heen zijn gekomen, waar de overheden zoveel mogelijk zogenaamde niet-overheidstaken hebben afgestoten naar het bedrijfsleven, blijkt nu dat dit allemaal te ver is doorgeschoten. Er moeten bij de verschillende overheden weer deskundigen komen op allerlei gebieden: ICT, maar ook keuringsdiensten, wetenschappers etc. De idee dat het bedrijfsleven het allemaal wel kan oplossen, is aan revisie toe.
Advertentie