of 59045 LinkedIn

Wie zegt dat een gemeente geen reclame mag maken?

Als u reclame wilt maken, dan hebt u de keuze uit veel verschillende mogelijkheden, valt op diverse gemeentelijke websites te lezen. Er worden zelfs tal van voorbeelden genoemd: reclame op of aan de gevel van een onroerende zaak. Maar ook reclame op abri’s en vitrines, mupi’s, ballonreclame, lichtmastreclame, sampling/promotie, verwijsbordjes en flyers. Kortom voor een ander weet een gemeente heel goed wat wel/niet kan, maar maakt u zelf eigenlijk wel reclame?

Als we kijken naar de impact van diverse sturingsinstrumenten is communicatie immers de hoogst scorende. Waarbij kanaalsturing door middel van communicatieve mechanismen niet meer of minder betekent dan dat er sprake is van sturing van de burger door middel van informatieoverdracht (van der Doelen, 1989). Simpelweg reclame maken dus.

 

Spelregels reclame-uitingen

Het wordt trouwens nog mooier, want veel gemeenten maken spelregels voor het plaatsen en ophangen van reclame-uitingen (omgevingsvergunning). Het gaat daarbij om het voorkomen van wildgroei. De achterliggende gedachte: reclame-uitingen beïnvloeden het beeld van de openbare ruimte sterk. Mijn mening: reclame-uitingen beïnvloeden meer dan alleen de openbare ruimte. En daarom zou uw gemeente juist reclame moeten maken!

 

Door het inzetten van de juiste ‘reclame’ kunt u immers burgers en bedrijven verleiden naar uw voorkeurskanaal, steeds vaker het digitale kanaal. En dat het gebruik in de praktijk niet vanzelfsprekend is, hebben de eerste gebruikers van iBurgerzaken reeds aan den lijve ondervonden. Laten we van hen leren!

 

Waalwijk_A3s-poster-hal.jpg

 

Wij van WC eend

Verleid uw burgers door pakkende communicatie over de nieuwe mogelijkheden en wijs hun op de gebruiksvoordelen voor hun persoonlijk. Neem de eerste regel van een persbericht in De Twentsche Courant Tubantia (regio Almelo) ‘In de hectische dagen na de geboorte van een baby is het maar wat makkelijk: digitaal geboorteaangifte doen’. Of de posters in de hal van het gemeentehuis in Waalwijk met de tekst ‘Online regelen, wel zo makkelijk!’. Twee voorbeelden waar de voordelen van de gebruiker voorop staan bij het verleiden.

 

Dat dit verleiden niet in één keer zal lukken is een gegeven. Mensen overtuigen doe je immers met herhaling. Het illusion of truth effectzorgt ervoor dat we de herhaalde boodschap voor waar gaan aannemen. Wel vergroten we de kans dat de boodschap ontvangen wordt door op de juiste dag, op het perfecte moment, in een toepasselijke setting reclame te maken. De kans dat uw boodschap ‘Doe online uw huwelijksaangifte en bespaar tijd’ aankomt bij uw burger die rondloopt op een trouwbeurs in de regio is bijvoorbeeld vele malen groter dan dezelfde boodschap via de gemeentelijke pagina in uw huis-aan-huisblad.

 

Te mooi om waar te zijn?

Communicatieve sturing (reclame maken) kan van groot belang zijn bij de kanaalkeuze van de burger. Wanneer bij de burger niet bekend is welke diensten via de gemeentelijke website worden aangeboden, dan zal hij er immers zeker geen gebruik van maken. Die gebruiker, die tevreden burger kunnen we trouwens ook goed inzetten; mond-tot-mondreclame over de excellente dienstverlening van de gemeente.

 

Verhogen van de dienstverlening voor burger en bedrijf, is in principe het uitgangspunt van elke gemeente. Digitale dienstverlening en selfservice voor en door de burger en bedrijven worden gemeengoed. Dat klinkt te mooi om waar te zijn? Het gaat dan ook niet helemaal vanzelf. Selfservice heeft een klein duwtje nodig. Laten we van elkaar leren en voorbeelden van reclame maken met elkaar delen. Hoe verleidt u uw burgers naar het digitale kanaal?

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Reactie op dit bericht

Door Sanne van der Zanden (Marketing & Communicatie Specialist) op
@Joep Schulten, helemaal met je eens! Je haalt (toevallig?) een aantal aspecten uit mijn eerdere blog 'Succes met het zesde zintuig begint met vier stappen' aan (zie http://ow.ly/P1ttm).

Mooi om te zien dat je benoemt dat er heel veel te halen valt uit het huidige gebruik van het digitale kanaal. Zelf denk ik direct aan het volgende: Vindt men - snel en eenvoudig - wat men zoekt; is de informatiehuishouding op orde? Wordt men daadwerkelijk verleid naar het digitale kanaal (kanaalsturing)? Hoe wordt het gekozen kanaal ervaren (kanaalevaluatie)?

Hopelijk zijn er veel gemeenten bereid om veel en snel te leren :)
Door Joep Schulten (Dienstverlener) op
Effectmeting met diepgang zou ik graag willen zien. En verder onderzoek onder gebruikers digitale kanaal en in het bijzondere overige kanalen. Hoe en waarom het digitale kanaal of andere kanaal gekozen? Verder zijn ook de afhakers van belang. Onze digitale intake kan soms nog erg omslachtig zijn. Gelet op de gewenste procesuniformiteit kan dat veel bruikbare info opleveren. We hebben inderdaad nog veel te leren. Naar dat gaat snel (als we echt willen). #kcc #burgerzaken

Afbeelding

Postbus 1470, 5200 BM  's Hertogenbosch

088 110 1500

info.prlg@pinkroccade.nl

www.pinkroccadelocalgovernment.nl

Meer nieuws

Afbeelding

Afbeelding

Waarom gemeentelijke applicaties onderbrengen in de cloud?

Nieuwsbrief

Lees hier onze nieuwsbrief Publiekszaken met o.a.

- Geboorte-appje naar gemeente

- iBurgerzaken gereed voor mobiel

- Nieuwtjes uit het land der Burgerzaken

Gemeente Oss kiest heel bewust voor digitale huwelijksaangifte

Klantcases

Burgers en gemeenten, samen in control

Ontwikkeling van ideeën tot apps

Afbeelding

PINKROCCADE opleidingen & Seminars

AfbeeldingPinkRoccade Local Government ziet het als haar verantwoordelijkheid om opdrachtgevers te faciliteren in de steeds veranderende dienstverleningsbehoefte van deze tijd. Daarom bieden wij een breed scala aan opleidingen voor gebruikers en functioneel beheerders van onze applicaties. Daarnaast organiseren wij regelmatig evenementen waar niet zozeer de applicaties aan bod komen, maar waar we samen met u naar het veranderende gemeentelandschap kijken en wat dat betekent voor u en uw gemeente.

Bloggers

Whitepapers