of 59045 LinkedIn

Wet Elektronische Dienstverlening Burgerlijke Stand

Reageer

De wet elektronische dienstverlening burgerlijke stand is op dinsdag 7 oktober jl. aangenomen door de Eerste Kamer. De wetswijziging zal naar alle waarschijnlijkheid op 1 juli 2015 worden bekrachtigd met het Koninklijk Besluit. Met de wet is het mogelijk om de burgerlijke stand volledig te digitaliseren. Het ministerie van Veiligheid en Justitie (V&J) heeft ervoor gekozen om de wet in verschillende fases in te laten gaan.

Per 1 juli 2015 zal het eerste gedeelte van de wet in werking treden. Hiermee wordt het voor de uitvaartondernemer mogelijk om digitaal aangifte van overlijden te doen. Daarnaast zal de akte van huwelijksaangfite niet meer noodzakelijk zijn. Het ministerie V&J is momenteel bezig om de wijzigingen in kaart te brengen. De verwachting is dat begin januari het ministerie het RmBS heeft aangepast en een technisch AMVB heeft opgesteld. Hierover dus later meer.

 

De vervolgstappen zullen aan de hand van pilots beproefd worden. De pilots worden momenteel uitgewerkt door het ministerie V&J. De pilots hebben onder andere betrekking op digitale aangifte van geboorte, de digitale handtekening en de digitale opslag van akten. Wij zoeken geïnteresseerde en innoverende gemeenten die samen met ons deze pilots willen oppakken. Interesse? Neem contact op met Jouke Schrover via jouke.schrover@pinkroccade.nl of via 06-13329617.

 

Het doel van de pilots is om de burger selfservice nog meer te benutten. Zo kunnen wij met de elektronische handtekening het mogelijk maken dat de burger niet meer verplicht is om langs te komen bij de gemeente. Hiermee levert de gemeente niet alleen een betere dienstverlening, maar wordt tevens het backoffice proces efficiënter. Uit ervaringen van onze kwartiermakers blijkt dat het backoffice proces bij geboorte bijvoorbeeld nog maar drie minuten duurt.

 

Genoeg redenen dus om samen in co-creatie aan de slag te gaan met de pilots!

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Afbeelding

Postbus 1470, 5200 BM  's Hertogenbosch

088 110 1500

info.prlg@pinkroccade.nl

www.pinkroccadelocalgovernment.nl

Meer nieuws

Afbeelding

Afbeelding

Waarom gemeentelijke applicaties onderbrengen in de cloud?

Nieuwsbrief

Lees hier onze nieuwsbrief Publiekszaken met o.a.

- Geboorte-appje naar gemeente

- iBurgerzaken gereed voor mobiel

- Nieuwtjes uit het land der Burgerzaken

Gemeente Oss kiest heel bewust voor digitale huwelijksaangifte

Klantcases

Burgers en gemeenten, samen in control

Ontwikkeling van ideeën tot apps

Afbeelding

PINKROCCADE opleidingen & Seminars

AfbeeldingPinkRoccade Local Government ziet het als haar verantwoordelijkheid om opdrachtgevers te faciliteren in de steeds veranderende dienstverleningsbehoefte van deze tijd. Daarom bieden wij een breed scala aan opleidingen voor gebruikers en functioneel beheerders van onze applicaties. Daarnaast organiseren wij regelmatig evenementen waar niet zozeer de applicaties aan bod komen, maar waar we samen met u naar het veranderende gemeentelandschap kijken en wat dat betekent voor u en uw gemeente.

Bloggers

Whitepapers