of 59045 LinkedIn

Versterk de toekomst van Burgerzaken

De afdeling Burgerzaken is aan verandering onderhevig. De opkomst van digitale dienstverlening is onvermijdelijk. Het beleggen van bepaalde taken bij andere instanties is wellicht logisch of noodzakelijk. Een aantal specifieke zaken zou ik echter willen bestempelen tot het UNESCO Burgerzaken erfgoed. En daarnaast zou ik willen oproepen om werk naar de afdeling Burgerzaken toe te halen. Om zo meer te kunnen betekenen voor de burger.

Werkzaamheden Burgerzaken veranderen

Op 1 oktober 1986 werd de geldigheid van het rijbewijs van 5 naar 10 jaar verlengd. Hierdoor heeft de gemeente te maken met de zogenaamde ‘rijbewijscyclus’, zoals zichtbaar is in het overzicht dat de RDW heeft gemaakt.

Ook de geldigheid van paspoorten en identiteitskaarten is inmiddels verlengd van vijf naar tien jaar, door de wijziging van de Paspoortwet, waarmee het paspoort haar eigen ‘identiteitsbewijzencyclus’ krijgt. Beide cycli hebben uiteraard hun impact op de wisselende werkdruk én op de lege inkomsten van de gemeente.

 

Alles draait om identiteit!

In de nabije toekomst speelt er natuurlijk nog veel meer. Zo heeft de RDW recent een pilot aangekondigd op het gebied van het aanvragen van rijbewijzen waarbij een rijbewijs online besteld kan worden. Er zijn plannen om het op termijn mogelijk te maken dat iedereen zijn rijbewijs in zijn smartphone heeft staan.

Realiseren we ons met z’n allen wel dat het rijbewijs in Nederland ook een identiteitsbewijs is? En dat er regelmatig berichten in de media te vinden zijn met betrekking tot identiteitsfraude? Het vaststellen van een identiteit is een vak apart. Waarom zou je dat weghalen bij Burgerzaken, bij de echte professionals van het vak?

 

Haal het werk naar je toe!

Heeft de incidentele en structurele afname van de legesopbrengsten én het weghalen van taken bij de gemeente ook invloed op de formatiebehoefte bij de afdeling Burgerzaken?, is de vraag die ik mij stel met bovenstaande in gedachte.

Identiteit en leefomgeving, online en in de echte wereld, vragen de komende jaren om nieuwe dienstverlening. Ik zou willen oproepen om dit werk naar de afdeling Burgerzaken toe te halen. Zo kan deze afdeling, al jaren het eerste aanspreekpunt voor de burger, haar waarde behouden voor de burgers nu én in de toekomst. Laat het me weten als jij hier met ons over na wilt denken!

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Afbeelding

Postbus 1470, 5200 BM  's Hertogenbosch

088 110 1500

info.prlg@pinkroccade.nl

www.pinkroccadelocalgovernment.nl

Meer nieuws

Afbeelding

Afbeelding

Waarom gemeentelijke applicaties onderbrengen in de cloud?

Nieuwsbrief

Lees hier onze nieuwsbrief Publiekszaken met o.a.

- Geboorte-appje naar gemeente

- iBurgerzaken gereed voor mobiel

- Nieuwtjes uit het land der Burgerzaken

Gemeente Oss kiest heel bewust voor digitale huwelijksaangifte

Klantcases

Burgers en gemeenten, samen in control

Ontwikkeling van ideeën tot apps

Afbeelding

PINKROCCADE opleidingen & Seminars

AfbeeldingPinkRoccade Local Government ziet het als haar verantwoordelijkheid om opdrachtgevers te faciliteren in de steeds veranderende dienstverleningsbehoefte van deze tijd. Daarom bieden wij een breed scala aan opleidingen voor gebruikers en functioneel beheerders van onze applicaties. Daarnaast organiseren wij regelmatig evenementen waar niet zozeer de applicaties aan bod komen, maar waar we samen met u naar het veranderende gemeentelandschap kijken en wat dat betekent voor u en uw gemeente.

Bloggers

Whitepapers