of 59250 LinkedIn

Tussenstanden Selfservicepercentages gemeenten

Reageer

Alle gebruikers van iBurgerzaken zien het percentage digitale dienstverlening voor specifieke burgerzakenprocessen stijgen. In de praktijk zien we echter grote verschillen tussen gemeenten; selfservicepercentages van 60% tot 90%, waar andere vooralsnog de 20% niet behalen. 

Afbeelding 

Selfservicepercentages per maand

Maandelijks publiceren we een aantal cijfers met betrekking tot selfservice dankzij iBurgerzaken. Zowel de selfservicepercentages van de verschillende apps als de besparingen die worden behaald daardoor presenteren we: 


Toelichting selfservicepercentages 

Om deze selfservicepercentages te berekenen, zetten we het aantal digitale aangiften per proces in een maand af tegen het totale aantal aangiften voor datzelfde proces. Om dat te meten hebben we parameters ingebouwd in iBurgerzaken. Vervolgens worden op deze data berekeningen losgelaten die resulteren in overzichtelijke maandelijkse statistieken. Een nadere toelichting op deze cijfers lees je in deze blog.

 

Beoordelingscriteria #LSG17

Vrees niet, we maken telkens enkel de top 5 zichtbaar. De selfservicecompetitie is immers geen einddoel op zich, maar een uitstekend middel voor gemeenten om zich te profileren en haar dienstverlening naar burgers en bedrijven te verbeteren. En toch rijken we in november prijzen uit... We onderscheiden daarbij 4 categorieën:

  • Procentuele groei digitale dienstverlening iBurgerzaken
  • Totaal selfservicepercentage iBurgerzaken
  • Percentage per iBurgerzaken proces
  • Gerealiseerde besparing procentueel
Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.