of 59045 LinkedIn

Selfservice iBurgerzaken tot zelfs 97%!

Reageer
AfbeeldingEerste praktijkbevindingen overtreffen verwachtingen

Nu een aantal gemeenten live zijn met iBurgerzaken mogen we voorzichtig een eerste balans opmaken. Dé bewijslast dat we de juiste weg hebben ingeslagen met onze innovatie en co-creatie van iBurgerzaken.

De meestgestelde vraag: hoeveel procent digitaal?

Hoeveel procent van de aanvragen gaan met iBurgerzaken vanuit de burger? Dus vanuit 'thuis', op elk gewenst moment en volledig digitaal. Met de iBurgerzaken app door de burger of begrafenisondernemer. En dat met volle tevredenheid.

 

Het antwoord: maar liefst 97%!

De eerste metingen overtreffen de stoutste verwachtingen. Zelfs bij de kwartiermakers was er enige scepsis over het percentage selfservice door de burger. Bij de berekeningen gingen we dan ook uit van een selfservicepercentage van 70%. In de praktijk blijkt nu dat, met gerichte acties, een selfservicepercentage van zelfs 97% wordt gerealiseerd.

 

Volgens Mat Keijers, Product Manager Burgerzaken, is het vooral de co-creatie tussen gemeenten en PinkRoccade Local Government die zorgdragen voor dit succes. “De kwartiermakers hebben selfservice door de burger als focus gehad en dat is vertaald in zeer gebruiksvriendelijke apps voor de burger. Het is zelfs leuk voor de burger om op deze wijze aangifte te doen. Daarnaast hebben we samen communicatiecampagnes opgezet om onder burgers (meer) bekendheid te genereren voor deze innovatieve vormen van dienstverlening. Zeker niet onbelangrijk is dat gemeenten ook extra beleid hebben gemaakt om het digitale kanaal te promoten. Een best practice ‘Digitaal tenzij …’. Ook dat helpt en zeker bij de start”.

 

Enkele voorbeelden

iBZK_bewijslast.jpg

 

Gemeente Almelo doet de geboorteaangifte met de iPad in het regionale ziekenhuis. Dit wordt goed ontvangen door de ouders, vaak de jongere burgers. Proficiat Almelo. Met name de wijze hoe met het personeel van het ziekenhuis is samengewerkt is uniek te noemen. Het gezamenlijk doel is nagenoeg alle aangiften geboorten in het ziekenhuis én ook thuis via iBurgerzaken te laten plaatsvinden. [Het verhaal is te beluisteren gedurende een workshop op het NVVB congres.]

 

Gemeente Waalwijk heeft met de landelijke uitvaartverzorger Monuta de digitale aangifte van overlijden als eerste beproefd. Ook hier een succes. In de eerste maand vond 97% van de aangiften digitaal plaats. De voordelen zijn hier vooral voor de begrafenisondernemer. Het bespaart hen heel veel tijd en verhoogt hun dienstverlening naar klanten. Immers kunnen de erven eerder naar de notaris, omdat de stukken eerder binnen zijn. De opzet is om alle begrafenisondernemers, alle overlijdensaangiften digitaal via iBurgerzaken te laten uitvoeren. [Het verhaal is te beluisteren gedurende een workshop op het NVVB congres.] 

 

Gemeente Oss is volop actief geweest met het huwelijksproces. Mat Keijers: “En met succes. Naast het feit dat de gebruikers van gemeente Oss het de burger gemakkelijker wilden maken, heeft de gemeente ook beleid gemaakt om de burger gericht te sturen naar het digitale kanaal. Klasse. Daarnaast hebben we samen een ander business model opgezet, gericht op de verlaging van de kosten. Ofwel, zowel gemeente Oss en PinkRoccade Local Government zijn gebaat bij een hoog percentage selfservice  door de burger via iBurgerzaken. Deze vorm van partnership is zeker relevant voor de grotere gemeenten”.

 

Bezoek operationele gemeenten

De opgedane kennis willen we graag delen met alle andere gemeenten. Vandaar dat we nog vóór de vakantie minimaal één (bus)tour gaan maken langs een aantal operationele iBurgerzaken gemeenten. U hoort dan de ervaringen van collega’s en ziet de oplossing in de praktijk.

 

Heeft u interesse om aan deze tour mee te doen, meld u dan aan voor 1 mei 2015. Datum en exacte programma worden daarna zo spoedig mogelijk bekend gemaakt. Speciaal bedoeld voor management en teamleiders Burgerzaken/ Publiekszaken die willen innoveren met hun dienstverlening.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Afbeelding

Postbus 1470, 5200 BM  's Hertogenbosch

088 110 1500

info.prlg@pinkroccade.nl

www.pinkroccadelocalgovernment.nl

Meer nieuws

Afbeelding

Afbeelding

Waarom gemeentelijke applicaties onderbrengen in de cloud?

Nieuwsbrief

Lees hier onze nieuwsbrief Publiekszaken met o.a.

- Geboorte-appje naar gemeente

- iBurgerzaken gereed voor mobiel

- Nieuwtjes uit het land der Burgerzaken

Gemeente Oss kiest heel bewust voor digitale huwelijksaangifte

Klantcases

Burgers en gemeenten, samen in control

Ontwikkeling van ideeën tot apps

Afbeelding

PINKROCCADE opleidingen & Seminars

AfbeeldingPinkRoccade Local Government ziet het als haar verantwoordelijkheid om opdrachtgevers te faciliteren in de steeds veranderende dienstverleningsbehoefte van deze tijd. Daarom bieden wij een breed scala aan opleidingen voor gebruikers en functioneel beheerders van onze applicaties. Daarnaast organiseren wij regelmatig evenementen waar niet zozeer de applicaties aan bod komen, maar waar we samen met u naar het veranderende gemeentelandschap kijken en wat dat betekent voor u en uw gemeente.

Bloggers

Whitepapers