of 59221 LinkedIn

Sanne van der Zanden

Specialist Marketing & Communicatie
business unit Publiekszaken & Bedrijfsvoering

  • Weersta het denken in uitzonderingen

    Reageer

    Je digitale dienstverlening (in)richten op uitzonderingen, maakt het lastiger voor de grootste groep gebruikers. Dat leidt tot meer uitval online. En tot meer gebruik van de duurdere, fysieke kanalen. Juist door je online dienstverlening bruikbaar te maken voor de grootste groep, blijft er meer ruimte over om gepaste aandacht te geven aan uitzonderingen. Dat is slechts één van mijn 7 toptips in het kader van 'je online dienstverlening verhogen door te focussen op je gemeentelijke beleid'.

  • Acteer jij als een tambour-maître?

    Reageer

    Als gemeente moet je creatiever zijn en meer durf tonen rondom de visie op digitale dienstverlening en het bijbehorende beleid. Je moet zelf gaan staan voor de burger en de digitale wereld van de burger. Waarbij je jezelf eigenaar moet voelen van dat proces rondom digitalisering. En wat mij betreft doe je dat met slechts een paar medewerkers uit de praktijk. Waarbij je zelf de echte ambassadeur moet zijn, met eigenschappen van een tambour-maître.

  • Communiceer over je visie op dienstverlening

    Reageer

    Transparantie is een toverwoord voor gemeenten om te zorgen voor respect, begrip en inzet van burgers en bedrijven: Eerlijkheid over de verwachtingen. Een toelichting op het waarom. En uitleg over de toekomstige (on)mogelijkheden. Hoe communiceer jij over de gemeentelijke visie op (digitale) dienstverlening?

  • Verhoog je online dienstverlening, de eerste 17 toptips

    1 reactie

    Grote uitdagingen zoals het moderniseren en digitaliseren van de gemeentelijke dienstverlening slagen alleen als je de ‘basis op orde’ hebt. Dat vraagt om de uitvoering goed organiseren en de ICT en informatievoorziening goed inrichten. Maar ook zal je moeten zorgen dat burgers en bedrijven het digitale alternatief kennen en eenvoudig kunnen gebruiken. Een goed vindbare, gebruiksvriendelijke website is daarbij noodzakelijk om de bezoeker enthousiast te maken en te houden voor het gebruik van het digitale kanaal. Hoe hebben anderen dat gedaan en welke toptips kunnen we daaruit afleiden?

  • Échte post is LEUKER!

    Reageer

    Wie, zoals ik, met een blessure thuiszit merkt hoe verrassend, leuk en zinvol ouderwetse post kan zijn. Daar kan de digitale gemeente van leren.

  • De grootste stijger binnen #LSG17: Waddinxveen!

    Reageer

    Het eerste telefoontje van de gemeente Waddinxveen over de Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten herinner ik me nog als de dag van gisteren. Wat bleek? Carla was bang dat ik tijdens de competitie de gemeente Waddinxveen in de spotlight zou zetten, terwijl ze het (nog) niet zo goed deden… Mijn belofte moet ik verbreken, want ik zet Waddinxveen deze maand alsnog in de kijker; als grootste stijger binnen #LSG17!

     

    Afbeelding

  • Verleiden is een makkie

    Reageer

    Het enige dat je nodig hebt om klanten te verleiden naar het digitale kanaal is een online serviceaanbod dat ze willen gebruiken. Gewoon, omdat het altijd bereikbaar en gebruiksvriendelijk is.

  • Kies jij het dienstverleningskanaal of de burger?

    Reageer

    Gemeenten investeren enorm veel in dienstverleningskanalen. Het digitale loket heeft overal haar intrede gedaan. Maar hoe ver ga je daarin? Koop en implementeer je alles wat technisch mogelijk is? Moet je alle kanalen altijd open houden? En in hoeverre kun je klanten dwingen om de gemeente in haar keuzes te volgen?

  • #LSG17 maakt selfservice inzichtelijk

    Reageer

    Gemeenten weten te weinig hoe ze scoren met digitale dienstverlening. #LSG17 brengt daar verandering in en is dus onmisbaar voor iedere ambitieuze gemeentelijke professional die méér wil betekenen voor de burger.

  • Zekerheden dankzij dienstverleningsformules

    Reageer

    Gemeentelijk beleid, zoals 'Digitaal, tenzij...', is helder en geeft kaders aan burgers, bedrijven en ambtenaren. Hierdoor ontstaan vaste richtlijnen om te hanteren. Hengelo gaat een stap verder en werkte 5 dienstverleningsformules uit. Hierdoor ontstaat –naar eigen zeggen– pas echt duidelijkheid voor de interne én externe organisatie.

  • Hoe goed ‘zoekt’ jouw website?

    Reageer

    Het is niet omdat Google waanzinnig populair is, dat bezoekers van je website massaal de zoekfunctie zouden gebruiken. Integendeel; nauwelijks 5 procent benut de zoekfunctie van een website. Toch komen er steeds meer interne zoekmachines. Dat is goed nieuws voor gebruikers én beheerders. Want je leert er veel van.

  • Reclameprikkels & jij. En ik

    Reageer

    Ben jij als vakidioot ook extra sceptisch als het gaat om ‘informatie’ van derden? Vaak herken ik dat direct als verpakte reclame. Maar wat is reclame? Over de hoeveelheid reclames die we per dag zien, is dan ook nogal wat discussie. De schattingen lopen uiteen van 247 tot ruim 3.000. Hoe val je op in deze massa? En hoe je borg dat ontvangers dan de gewenste actie ondernemen?

  • Is dit beleid of is hierover nagedacht?

    Reageer

    Gemeentelijk beleid is helder en geeft kaders. Hierdoor ontstaan vaste richtlijnen om te hanteren. Dat is toch voor iedereen prettig of niet? Een mooi voorbeeld vind ik de inzet van het beleid ‘digitaal tenzij’ door de gemeente Oss, met daardoor selfservicepercentages van meer dan 90% voor huwelijk en overlijden via iBurgerzaken. Pas als digitale dienstverlening niet mogelijk is, levert zij maatwerk. Want binnen het gemeentelijk kaders -het Click-Call-Face principe- is, waar nodig, ruimte voor flexibiliteit…

  • Vier tips om je websitebezoeker te verleiden

    Reageer

    Online vindbaarheid van digitale dienstverlening is cruciaal, maar net zo belangrijk is dat de websitebezoeker de aangifte of aanvraag ook daadwerkelijk doét; het proces van A tot Z doorloopt. Wat kunnen we doen om het selfservicepercentage zo hoog mogelijk te krijgen? Ik geef een aantal concrete en goed toepasbare tips.

  • Kan jouw klant je vinden?

    Reageer

    We trekken van alles uit de kast om onze klanten te verleiden naar het digitale kanaal. Maar heb jij jezelf al wel eens écht de vraag gesteld hoe jouw klant je dienstverlening vindt?

  • Het geschreven woord leeft!

    Reageer

    Het is inmiddels een menselijke reflex: we hebben een paar tellen over en grijpen naar ons mobieltje. Al was het maar voor wat inhoudsloos surfen. Daar spelen we op in bij het verleiden naar het digitale kanaal. Maar er zijn ook partijen die juist het geschreven woord nieuw leven inblazen. En ook hier zijn interessante lessen te leren!

  • 5 redenen om vooruit te blikken

    Reageer

     

    “Dit jaar hoef ik geen terugblik, ik wil een vooruitblik”, zegt Rumag heel mooi. Waarom zou je – enkel – op het einde van het jaar gaan terugblikken? Je verandert het verleden immers toch niet. En de lessen die je al veel eerder had kunnen leren pas je wellicht te laat toe… Vandaar dat ik nu alvast onderstaande tips deel. Kijk jij mee vooruit?

  • Reisdocumenten in top 3 gemeentelijke website

    2 reacties

    Gemeenten bieden veel verschillende diensten aan op hun website. De meeste websitebezoekers (burgers en ondernemers) komen echter maar voor een klein deel van deze diensten. Uit onderzoek van GBBO blijkt dat Reisdocumenten in de top 3 van de belangrijkste diensten op gemeentelijke websites staan. Het is dus best vreemd dat Almelo pas de eerste gemeente in Nederland is die hierop inspeelt en het digitaal aanvragen van reisdocumenten mogelijk maakt.

  • Zeg het met bloemen!

    Reageer

    Bloemenverkopers verdwenen in een razendsnel tempo uit het straatbeeld. Toch blijft er vraag naar een boeket bloemen. Om iemand te bedanken of om je liefde te uiten. En daar spelen diverse partijen uiteraard op in, elk op eigen manier met een eigen businessmodel. En juist daar kunnen we weer veel van leren op het gebied van verleiden!

  • De één z’n dood is de ander z’n professie

    Reageer

    Ook uitvaarten zijn onderhevig aan businessmodellen en efficiencygedrevenheid. Daar kunnen we in overheids-ICT best wat van leren. Maar laten we er de burger niet teveel mee lastigvallen.

  • Gevaarlijk spel!

    Reageer

    Op sportvelden met kunstgras wordt soms gevaarlijk spel gespeeld. Het recente rumoer over de gevaren van kunstgras is relevant voor de discussie over innovatie van gemeentelijke dienstverlening. De moraal: er is geen weg terug voor innovatie.

  • De burger is ‘always on’, de gemeente ‘always on content’

    Reageer

    ‘Een smartphone is geen luxe maar een manier om te overleven’, lees ik een blog van Arjet Borger die uitlegt waarom alle vluchtelingen mobieltjes lijken te hebben. Ze bewaren hun herinneringen, houden contact met achtergeblevenen en behouden hun menselijkheid door, in alle heftige veranderingen, de baas te blijven over hun content. Ook de burger is ‘always on’ en dat betekent voor hen de noodzaak om zich te concentreren op content.

  • Kennis delen, zodat jij én ik kunnen groeien

    Reageer

    Er zijn er nog altijd bedrijven, of moet ik zeggen mensen, die bloggen zien als derving van inkomsten. Want waarom zou je je kennis weggeven? Daarnaast zijn er bedrijven die blogs – tijdelijk – inzetten als marketingtruc; om even snel hoger te scoren in zoekmachines zoals Google. Persoonlijk ben ik van mening dat kennis delen, waarvan blogs een heel goed voorbeeld zijn, zorgt dat jij én ik kunnen groeien!

  • Communicatiemiddelen veranderen, je doelgroep niet

    Reageer

    Technologische ontwikkelingen zorgen ervoor dat onze communicatiemiddelen voortdurend veranderen. Van traditionele media – veelal print en radio, tv – naar online media en nu zelfs via kanalen als Periscope, Virtual Reality en, althans voor mij, uit het niets de rage rondom PokemonGO. De doelgroepen waarop we ons richten blijven tegelijkertijd vrijwel onveranderd. Benader ze echter wel altijd met de juiste middelen!

  • TeamNL in de hoogste versnelling, maar niet op Twitter

    Reageer

    ‘Hier nemen we je mee op onze Olympische weg. Elke dag in de hoogste versnelling’, stelt TeamNLtweets. Niets is echter minder waar! Pas laat in de ochtend volgen er updates over de prestaties van afgelopen nacht. Dit is dus zeker niet de plek om ’s ochtends snel de laatste update te lezen over ‘onze sporters’. Ongelofelijk in dit digitale tijdperk! Juist snelheid is een van belangrijkste krachten van social media.

  • Niet welkom op onze nieuwe website

    Reageer

    Mooi - een nieuwe website! PinkRoccade Local Government heeft een nieuw podium. Het is eigenlijk niet meer dan vanzelfsprekend, maar vergeet niet dat er veel komt kijken bij de ontwikkeling en lancering van een nieuwe website. Uiteraard is er goed nagedacht over SEO (zoekmachineoptimalisatie) en is alle content netjes gepresenteerd. Er kan echter veel fout gaan als de voorbereiding en lancering niet goed gecoördineerd worden.

  • Onder embargo? Ja graag

    Reageer

    Onderweg naar kantoor hoorde ik vorige week donderdag op Radio 1 een discussie over een persbericht onder embargo. Heel typisch, want juist afgelopen maand was ik getuige van hoe een persbericht onder embargo precies teweeg bracht waarop de gemeente Weert had gehoopt.

  • Vierentwintig-uurs Burgerzaken mogelijk door digitale dienstverlening

    Reageer

    In mei en juni is het extreem druk bij Burgerzaken. In juli en augustus verwacht men veel minder klanten. Daar worden de openingstijden van de balies op aangepast. Maar al die wijzigingen en bijkomende communicatie, is dat nog wel nodig in dit digitale tijdperk? Neen, dus.

  • Tien neuromarketingtips om de campagne impact te verhogen

    Reageer
    Het brein laat zich gemakkelijk beïnvloeden. Simpelweg omdat we ons veelal niet bewust zijn van onze eigen voorkeuren. Zo kan een MRI scan beter ons gedrag voorspellen, dan wij ons eigen gedrag kunnen voorspellen. En juist dat is de reden dat neuromarketing en zelfs neuro-onderzoek zo’n enorme vlucht nemen. Welke lessen kunnen we trekken uit neuromarketing en hoe wordt dat toegepast in de sekscampagne ‘Do it for Denmark’?
  • Gebruik overheidswebsites neemt niet toe, gebruik fysieke kanalen wel af

    Reageer
    Het gebruik van de fysieke kanalen telefoon en balie, in het kader van overheidsdienstverlening, neemt dit jaar opnieuw verder af, blijkt uit onderzoek van I&O Research. Het overall gebruiksaandeel van overheidswebsites staat echter al drie jaar op 26 procent. Dat terwijl in het kader van het overheidsbrede programma Digitaal 2017 de overheid streeft naar dat het contact tussen burger en overheid in 2017 volledig digitaal kán zijn. Wat is de oorzaak van deze stagnatie? 
  • Macht is plicht; vrijheid is verantwoordelijkheid. Ook bij BRP

    Reageer

    Het belang van een correct adres bij de juiste persoon gaat verder dan gemeentelijke dienstverlening zoals een paspoortaanvraag of kunnen stemmen bij verkiezingen. Het kan zelfs van levensbelang zijn, bijvoorbeeld als inwoners moeten worden gewaarschuwd of opgespoord bij een ramp. Daarvoor moet de overheid haar zaken op orde hebben, maar heeft de inwoner ook zijn verantwoordelijkheid.

  • Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden

    Reageer

    Een volle koelkast leidt snel tot een volle maag, ontdekte hoogleraar Brian Wansink van Cornell University. Want hoe lager de drempel, hoe sneller we toehappen. Eetbeslissingen nemen we zonder nadenken, uit gewoonte of verveling. De verleiding van veel eten kunnen mensen simpelweg niet weerstaan, legt Wansink in Slim by Design uit. En hier de parallel naar verleiden naar digitale dienstverlening, want het draait allemaal om gedragsverandering. Wat kunt u hiervan leren als communicatieprofessional?

  • Persona’s leiden tot gebruiksvriendelijke software voor de Rechtspraak

    Reageer

    Prioriteiten, problemen en houding de centrale vragen

    Eerder deze maand mochten we, dankzij Gebruiker Centraal, binnenkijken bij de (digitalisering van de) Rechtspraak. Spir-it; de ICT-dienstverlener binnen deze sector, stemt productontwikkelingen intensief af met haar gebruikers. Dat ze hun persona’s, waaronder rechters, advocaten, gerechtsambtenaren, in deze mate hadden gedetailleerd had ik niet verwacht. Laat staan dat ze door het gehele gebouw aan de muur hangen en dat deze continu worden geüpdatet. Toch ben ik het niet helemaal eens met de beschreven aanpak. Ik wil mijn gesprekspartner in de volle breedte leren kennen en dat gaat verder dan bevestiging zoeken van het geschetste profiel.

  • Puberende digitale gemeente moet sneller volwassen worden

    Reageer

    Aanbodonderzoek zegt niets over gebruik

    Om in beeld te krijgen hoe het staat met de digitale dienstverlening onderzocht Deloitte opnieuw de digitale volwassenheid van de meest gebruikte producten voor burgers en bedrijven bij de medeoverheden. Maar hoe (on)volwassen kun je een organisatie nou echt noemen als wordt gekeken naar de beschikbaarheid en niet naar het gebruik van het aanbod?

  • Wat kan (marketing)communicatie leren van het verbod op plastic tasjes?

    Reageer

    Sinds begin dit jaar geven winkels geen gratis plastic tasjes meer uit. In Nederland is de richtlijn 'regeling beheer verpakkingen' met een big bang gelanceerd. Met succes. Hema geeft 80 procent minder tasjes uit, C&A 65, Gall & Gall 70 en Kruidvat 60. Shoppers hebben in een paar weken tijd geleerd hun eigen tas mee te nemen. Hoe is dat gebeurd en wat kunnen we daarvan leren voor communicatie en digitale dienstverlening binnen de lokale overheid?

  • Knopen en relaties

    Reageer

    Het betoog van Lidwien van de Wijngaert over Bonding and bridging tijdens het event GebruikersCentraal zette mij aan het denken. De Amerikaanse politicoloog Robert Putnam – waar haar verhaal op gebaseerd is – stelt dat zowel bonding als bridging noodzakelijk zijn om effectief te kunnen opereren. Hebben ze het hier over verleiden in het kwadraat?

  • Seniorendating; nooit te oud om te verleiden

    Reageer

    Niet iedereen kan of wil de digitale diensten van de overheid gebruiken, blijkt uit veel onderzoeken. Dat is een gemiste kans voor zowel de gemeente als voor de burger zelf. Die kans (alsnog) grijpen is een kwestie van overtuigen en verleiden. Ook u kunt het!

  • Communiceer succesvoller over gemeentelijke dienstverlening

    Reageer

    Om de burger te kunnen raken moet u hem verrassen en daarvoor moet u wellicht uzelf verrassen. Met onverwachte samenwerkingsvormen en door te verleiden, bijvoorbeeld. Laat u inspireren voor criminaliteit(preventie).

  • Waarom het DigiD-record goed nieuws is voor burger én ambtenaar

    Reageer

    Terwijl bij Bol.com ruim 350.000 cadeautjes over de digitale toonbank rolden en PostNL 1,4 miljoen stukken bezorgde, viel het haast niet op dat de Rijksoverheid enkele dagen vóór kerst meldde dat dit jaar tweehonderd miljoen maal is ingelogd met DigiD. De groei van 21 procent is goed nieuws voor ambtenaren die met de feestdagen meer vrije tijd willen.

  • Gemeenten krijgen onterecht zwarte piet toegespeeld

    Reageer

    Kanaalsturing en durfgemeenten gaan hand in hand

    Jan Roelof Steenbergen heeft een duidelijke mening over kanaalsturing en vooral over wat gemeenten beter moeten doen. Zwarte Pieten past prima in december, maar is minder constructief op de lange termijn. Natuurlijk kunnen gemeenten meer klantonderzoek doen. Maar om dat ‘fout’ te noemen…? Voor elk leermoment staat immers een voorbeeld waarin gemeenten de handschoen van klantvriendelijkheid positief oppakken. Digitale dienstverlening, selfservice voor en door burgers, past binnen elke gemeente. Laten we bij elkaar in de keuken kijken, van elkaar leren en de dialoog openen.

  • Wie zegt dat een gemeente geen reclame mag maken?

    2 reacties
    Als u reclame wilt maken, dan hebt u de keuze uit veel verschillende mogelijkheden, valt op diverse gemeentelijke websites te lezen. Er worden zelfs tal van voorbeelden genoemd: reclame op of aan de gevel van een onroerende zaak. Maar ook reclame op abri’s en vitrines, mupi’s, ballonreclame, lichtmastreclame, sampling/promotie, verwijsbordjes en flyers. Kortom voor een ander weet een gemeente heel goed wat wel/niet kan, maar maakt u zelf eigenlijk wel reclame?
  • Succes met het zesde zintuig begint met vier stappen

    Reageer

    Horen, zien, ruiken, voelen, proeven en swipen: de mens heeft er sinds een paar jaar een zintuig bij in de vorm van de smartphone en tablet. Hoe zet u dit zintuig optimaal in ten bate van de burger? Begin met helder zicht en succesvol verleiden.

  • Selfservice heeft een duwtje nodig

    Reageer

    75 gemeenten[i] hebben de dienstverlening van de toekomst al in huis gehaald. Digitale dienstverlening, gepaard met selfservice voor en door burger en bedrijf. Waarom? Om aan de verwachtingen van de maatschappij te voldoen. Maar ook om de werkdruk te verminderen en de aandacht voor speciale doelgroepen te verhogen. Durfgemeenten Almelo, Oss en Waalwijk hebben bewezen hoe goed selfservice werkt. Zij behalen selfservicepercentages boven de 90%. Hiertoe verleiden zij burger en bedrijf, want dat de weg naar het digitale kanaal niet vanzelfsprekend is hebben ze aan den lijve ondervonden. Hieronder deel ik een aantal van hun best practices waarvan we allemaal iets kunnen leren.

  • Neem ons op sleeptouw

    Reageer

    Mag een gemeente innovatie ontwikkelen waar nog geen regelgeving voor is? Stel je voor dat innovatie – vernieuwing; nieuwe ideeën, goederen, diensten en processenontwikkeling, de ontwikkeling van nieuwe technologieën en toepassingen – pas zou beginnen op het moment dat de wet- en regelgeving daarop is aangepast?! Dan zouden kersverse ouders tot in 2018 een verhoogde kans hebben op het foutief spellen van de naam van hun pasgeboren kind. Help jij ook frustraties voorkomen? Doe mee met PinkValley en draag je steentje bij aan het verbeteren van de publieke dienstverlening en pas wetten aan waar nodig.

  • Jouw app dit jaar in de appstore!

    Reageer

    Gemeenten ontkomen er niet aan om in te spelen op de informatiseringrevolutie. Zij moeten hun dienstverlening digitaal, toekomstbestendig en volledig inrichten op de nieuwe vraag van de burger. Gebaseerd op de toenemende mobiele mogelijkheden van gebruiksvriendelijke apps en maximale bereikbaarheid. Er is geen twijfel over mogelijk; er kan zoveel beter, makkelijker of gewoon anders binnen het publieke domein! Een app is daarbij vaak een goede oplossing. Staat jouw app dit jaar al in de appstore?

  • De grootste frustatie van Nederland

    Reageer

    De beste ideeën ontstaan uit verlangen of frustratie. Dat geldt ook voor apps. Omdat het beter, makkelijker of gewoon anders kan, wil je het dolgraag veranderen. Bestaande wet- en regelgeving zijn daarbij niet leidend. Je zou juist groots moeten denken; durven dromen met je ogen open. Ook in 2015 kan jouw droom – door het met anderen te delen en er samen aan te werken – werkelijkheid worden.

  • Goed voorbeeld doet goed volgen

    Reageer
    Behoort uw gemeente ook tot de steeds groter wordende groep die ervoor zorgt dat men digitaal bij u kan aankloppen? Als u wilt dat uw inwoners, uw klanten hun zaken online regelen, moet u ze hierover informeren, ze hiertoe verleiden. Laat u inspireren door leuke/spannende/slimme voorbeelden van andere gemeenten. Ik zet er weer een paar voor u op een rij.
  • Voor de mooiste dromen moet je -heel- wakker zijn

    Reageer

    Natuurlijk moet je dromen verwezenlijken en passies volgen. Zelfs in de nuchtere wereld van de lokale overheid. Dat het kán, laat PinkValley zien. Twee splinternieuwe aanwinsten voor de app store, twee klantvriendelijke innovaties die een boel frustraties wegnemen en twee trotse bedenkers. Volg hun voorbeeld!

  • Waar een wil is… digitale dienstverlening

    Reageer

    Een dikke week kerst-, nieuwjaars- en ADV-vrij is lekker voor de ambtenaar, maar lastig voor de nieuwe ouder die wil voldoen aan de wet die voorschrijft dat een geboorte binnen drie werkdagen moet worden aangegeven. Laat vrije dagen en vrije keuze samengaan in digitale dienstverlening.

  • Een durfgemeente trapt open deuren in

    Reageer

    De overheid moet van alle markten thuis zijn, snel en effectief kunnen reageren (hoogwaardige dienstverlening) en dat tegen zo’n laag mogelijke prijs (zowel voor de overheid als voor de burger). Gelukkig zijn er in de loop van de jaren steeds meer verschillende soorten dienstverleningskanalen ontstaan: naast de balie, de telefoon en de post gaat dienstverlening tegenwoordig ook via e-mail, websites, chat-sessies en sociale media (‘meerkanalenaanpak’). Een open deur, maar heeft u voldoende nagedacht over verleiding en ook al die open deuren ingetrapt?

  • Een durfgemeente speelt voor Sinterklaas

    Reageer

    Natuurlijk mag de lokale overheid voor Sinterklaas spelen. En daar ook wat voor terugvragen… mijn laatste blog bevatte een pleidooi voor gemeentelijk ‘verleiden’ van de burger. Hoe breng je dat succesvol in praktijk?

  • Een durfgemeente verleidt burgers

    Reageer

    Soms krijg ik de indruk dat marketing een nieuw woord is in gemeenteland. Vreemd, want bijna geen enkele andere organisatie heeft een bredere doelgroep dan een gemeente. Iedereen doet immers zaken met de gemeente. Het zou dus niet meer dan logisch zijn om marketing te bedrijven als gemeente. Om klanten, burgers, te verleiden tot het gebruik van een specifiek kanaal.

  • Een durfgemeente denkt na over we-nnovatie

    Reageer

    Met dank aan de vernieuwers binnen PinkValley gaat PinkRoccade de app Guide ontwikkelen: het openbaar vervoer veilig en zelfstandig toegankelijk maken voor mensen met een verstandelijke beperking. In dit vervolgtraject krijgen we te maken met een kudde die zo snel gaat als de langzaamste dieren. Als de niet-vernieuwers achterover leunen, beweegt er niets. Zij bepalen nu het tempo van de daadwerkelijke ontwikkeling.

  • Een durfgemeente kan cirkels, rechthoeken en pijlen tekenen

    Reageer

    Kunt u een cirkel, een rechthoek en wat pijlen tekenen? Dan bent u welkom bij Prototype This. Want om (gemeenten en de zorg) te innoveren hoeft u niet artistiek aangelegd te zijn of kennis te hebben van ontwerpsoftware. Voordat we daadwerkelijk overgaan tot het maken van prototypes zijn er immers belangrijke vragen te beantwoorden, waar heel andere eigenschappen voor nodig zijn.

  • Een durfgemeente vergelijk je met hockey niet met voetbal

    Reageer

    Ongeveer 1,3 miljoen Nederlanders zagen zaterdag 14 juni op tv de Nederlandse hockeydames wereldkampioen worden. Het WK voetbal een avond eerder scoorde echter veel beter; 7,5 miljoen kijkers voor de eerste groepswedstrijd van Nederland. En dat terwijl hockey aantrekkelijker is om naar te kijken en veel innovatiever is dan voetbal.

  • Een durfgemeente stop je in je broekzak

    Reageer

    Het gebruik van mobiele apps voor smartphones en tablets is in 2013 gegroeid met 115 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dat blijkt uit cijfers van Flurry die The Next Web begin 2014 publiceerde. Daardoor heeft de burger op vrijwel elke plaats en op elk tijdstip toegang tot internet. Hierdoor neemt ook de vraag naar mobiele apps razendsnel toe en daar kan u als boegbeeld van een durfgemeente op inspelen!

  • Bent u het boegbeeld van een durfgemeente?

    Reageer

    Iemand met durf pakt lastige situaties aan, gaat risico's niet uit de weg en laat zich niet leiden door angst. PinkValley is een multidisciplinaire snelkookpan en geeft handen en voeten aan de apps van de toekomst. Welke apps hebben we nodig om de dienstverlening richting burgers te vergroten? Waar moet vandaag nog een app voor gebouwd worden? Hebt u voldoende durf om een middag naar ’s-Hertogenbosch te komen om op een vrije manier mee te denken, met innovatieve ideeën te komen? Wij dagen ambtenaren en zorgprofessionals uit om het beste idee te bedenken voor digitale dienstverlening in Nederland.

  • Een durfgemeente is altijd open

    Reageer

    Vreemd. Terwijl de meeste gemeenten publieke dienstverlening op één hebben staan, blijven balies gesloten op feestdagen en tijdstippen die voor de consument comfortabel zijn. Waar banken en winkels worden afgestraft, blijft de gemeente vooralsnog buiten schot. Maar hoe lang nog? Digitale dienstverlening biedt dé oplossing.

  • Volg app voor ouders, durfgemeenten zien mogelijkheden

    Reageer

    “Weten waar je bent en wat je doet. Ouders kunnen vanaf vandaag hun kinderen in de gaten houden via een nieuwe volg app op hun smartphone.”, presenteerde het Jeugdjournaal op dinsdag 1 april jongstleden. Het gaat wat ver, maar alles is mogelijk dacht ik met mijn ‘open geest’. Ja, ik ben er met twee voeten volledig ingetrapt! Een zwak excuus, maar juist nu zijn wij bij PinkRoccade Local Government drukdoende met het project Pinkvalley. En is zo'n volgapp dan zo vreemd? Onze Serious Ambtenaren kwamen met wel gekkere ideeën!

  • Een durf-gemeente vernoemt personeel niet als één van de doelgroepen

    Reageer
    In het kader van een afstudeeronderzoek rondom selfservice spraken we recent met een aantal gemeenten. Op de concrete vraag om ‘geeltjes’ in de volgorde van meest naar minst belangrijk te leggen kwam interne communicatie vaak ver onderaan te liggen. Niet alleen bij het hoofd Burgerzaken, maar ook bij het hoofd Communicatie. De achterliggende reden die een aantal maal werd benoemd; mijn personeel is één van mijn doelgroepen en die ligt al bovenaan.
  • Een durf-gemeente is niet bang voor de zelfwerkzame burger

    Reageer

    Het invoeren van digitale dienstverlening voor gemeentelijke burgerzaken lijkt een hele stap. Want wil de burger zelf die taken uitvoeren? En is de gemeente er zelf al wel klaar voor? Angst is overbodig, slim communiceren en samen nadenken is gewenst.

Meer nieuws

#LSG17

Afbeelding

#GPSC17

Afbeelding

Urk - Horst aan de Maas: de Berichtenbox voor inwoners

Afbeelding

Whitepapers JouwGemeente MijnGemeente

PinkRoccade Live

PinkRoccade Local Government biedt een ruim aanbod aan curcussen, (klassikale) opleidingen en webinars.

Bloggers

Afbeelding

Postbus 1470, 5200 BM  's Hertogenbosch

088 110 1500

info.prlg@pinkroccade.nl

www.pinkroccadelocalgovernment.nl