of 59054 LinkedIn

Run op paspoorten, maar nauwelijks wachttijden

Reageer

Het digitaal aanvragen van reisdocumenten is in gemeente Almelo mogelijk sinds 1 november.

Digitaal aanvragen reisdocumenten in gemeente Almelo

Het digitaal aanvragen van reisdocumenten is in gemeente Almelo mogelijk sinds 1 november. De gemeente is daarmee de eerste in Nederland. Vijf jaar geleden verstrekte de gemeente aan het einde van het jaar in korte tijd 2.500 reisdocumenten, dus ook nu worden in november en december veel aanvragen verwacht. “Met de online-service in combinatie met de snelbalie kunnen we de wachttijden in de publiekshal aanzienlijk verminderen”, voorziet manager Burgerzaken Evelien van Rijswijk-Hendriks.

 

Afhandeling aanvraag in minder dan 5 minuten

Gemeente Almelo is de eerste gemeente die inwoners de mogelijkheid biedt om een nieuw reisdocument digitaal aan te vragen. Op de site van de gemeente kunnen burgers met behulp van hun DigiD een ID-kaart (13 jaar en ouder) of paspoort (18 jaar en ouder) aanvragen. „Ze hoeven dan alleen de lichaamslengte in te voeren en te betalen. De rest van de gegevens is al ingevuld.”, verklaart Van Rijswijk.

Bij de online aanvraag wordt gelijk een afspraak gepland voor de afronding van de aanvraag. Voor het inleveren van pasfoto’s, afnemen van vingerafdrukken en het zetten van een handtekening is in het stadhuis een snelbalie ingericht. De aanvrager wordt in de ontvangstbevestiging van de aanvraag naar deze balie verwezen. Het scheelt per afspraak de helft van de tijd aan de balie. De burger staat binnen 5 minuten weer buiten.

 

Sneller voor dezelfde prijs

Er wordt van deze werkwijze al redelijk veel gebruikgemaakt. De vlotte afhandeling heeft immers geen invloed op de prijs van de reisdocumenten. Vervolgens wordt het reisdocument klaargemaakt en kan de aanvrager deze na 5 dagen, op elk gewenst moment, komen ophalen bij het uitgifteloket.

Veel andere gemeenten spelen met het idee om hun paspoortaanvragen te digitaliseren. Naast voordelen voor de burgers wordt immers ook de werkdruk voor de ambtenaren verminderd door deze werkwijze. Er wordt daarom door diverse gemeenten nieuwsgierig meegekeken met de ervaringen van Almelo.

 

Contactpersoon:

Mat Keijers: mat.keijers@pinkroccade.nl / +31 (0)6 2952 7442

mat.keijers@pinkroccade.nl 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Afbeelding

Postbus 1470, 5200 BM  's Hertogenbosch

088 110 1500

info.prlg@pinkroccade.nl

www.pinkroccadelocalgovernment.nl

Meer nieuws

Urk - Horst aan de Maas: de Berichtenbox voor inwoners

Afbeelding

Whitepapers JouwGemeente MijnGemeente

Afbeelding

Afbeelding

Waarom gemeentelijke applicaties onderbrengen in de cloud?

Nieuwsbrief

Lees hier onze nieuwsbrief Publiekszaken met o.a.

- Geboorte-appje naar gemeente

- iBurgerzaken gereed voor mobiel

- Nieuwtjes uit het land der Burgerzaken

Gemeente Oss kiest heel bewust voor digitale huwelijksaangifte

Klantcases

Burgers en gemeenten, samen in control

Ontwikkeling van ideeën tot apps

Afbeelding

PINKROCCADE opleidingen & Seminars

AfbeeldingPinkRoccade Local Government ziet het als haar verantwoordelijkheid om opdrachtgevers te faciliteren in de steeds veranderende dienstverleningsbehoefte van deze tijd. Daarom bieden wij een breed scala aan opleidingen voor gebruikers en functioneel beheerders van onze applicaties. Daarnaast organiseren wij regelmatig evenementen waar niet zozeer de applicaties aan bod komen, maar waar we samen met u naar het veranderende gemeentelandschap kijken en wat dat betekent voor u en uw gemeente.

Bloggers

Whitepapers