of 59250 LinkedIn

Reclameprikkels & jij. En ik

Ben jij als vakidioot ook extra sceptisch als het gaat om ‘informatie’ van derden? Vaak herken ik dat direct als verpakte reclame. Maar wat is reclame? Over de hoeveelheid reclames die we per dag zien, is dan ook nogal wat discussie. De schattingen lopen uiteen van 247 tot ruim 3.000. Hoe val je op in deze massa? En hoe je borg dat ontvangers dan de gewenste actie ondernemen?

Gemak dient de mens

Afgelopen maand ontving ik een nieuwsbrief van ŠKODA, ditmaal met een bericht over Parkmobile. Iets om links te lagen liggen als fervent gebruiker van YellowBrick en vanuit mijn beroepsdeformatie. Toch ben ik verder gaan lezen, want de boodschap raakte precies de juiste snaar. Het automerk speelde in op mijn gevoel door het gemak expliciet te benoemen. De samenwerking tussen ŠKODA en Parkmobile gaat verder dan de bekende voordelen van mobiel parkeren. Voor het eerst in Nederland wordt nu ook de connected car benut. Je krijgt een automatische melding als je parkeert in een betaald parkeren gebied én de parkeeractie stopt automatisch wanneer je wegrijdt.

 

Prijs toch doorslaggevend?

Natuurlijk heb ik ook even de prijzen vergeleken, voordat ik mijn keuze maakte. Parkmobile is goedkoper dan Yellowbrick. Ik ben dus overstag gegaan.* Of gemak alléén voldoende trigger was om over te stappen? Neen. Ik ben immers nog nooit vergeten de app aan of uit te zetten, maar we zullen het nooit zeker weten… De les die we hieruit kunnen leren is dat de juiste boodschap cruciaal is, en dat prijs wellicht doorslaggevend is. Daar schreef ik al eerder over in mijn blog “Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden”, waarin ik het EAST model verder toelicht. Met daarbij als misschien wel belangrijkste element de juiste timing van je boodschap.

 

Wat zijn jouw verleidingstactieken?

Verleiden begint bij tijdig nadenken over verleiden, marketing en effectievere communicatie met burgers en bedrijven. Er zijn vele goede voorbeelden te vinden en deze blijf ik zoeken en met je delen. Dat doe ik niet alleen in mijn volgende blogs, maar ook tijdens de Landelijke Selfservicecompetitie voor Gemeenten (#LSG17). Wellicht ontmoet ik je daar? Want waarom zouden we steeds het wiel opnieuw uitvinden?!

 

parkmobile-volkswagen-parkeren.jpg

*) De nieuwe technologie, connected car, werkte uitstekend. Want eerlijk is eerlijk, ik heb de eerste keer toch wel even gecheckt of de parkeeractie wel echt gestopt was. Voor mij was eenmalig checken genoeg, ik heb dat daarna niet meer gedaan, je moet ook durven vertrouwen en loslaten…

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.