of 59080 LinkedIn

Lochem breidt digitale dienstverlening verder uit

Reageer

Digitale aangifte geboorte, huwelijk of partnerschapregistratie

Sinds februari van dit jaar kunnen inwoners in Lochem digitaal aangifte doen van geboorte, huwelijk of partnerschapregistratie. Voor gemeente Lochem is dit een belangrijke stap in haar digitale dienstverlening, en er gaan nog meer stappen volgen.

Afbeelding

                 

“Voor gemeente Lochem is dit een belangrijke stap in haar digitale dienstverlening.”

 

Fons Huurneman
Coördinator Programma Dienstverlening, gemeente Lochem

 

Wat was de aanleiding?

‘De aanleiding was drieledig’, vertelt Fons Huurneman, Coördinator Programma Dienstverlening bij de gemeente Lochem. ‘Ten eerste zijn we continu bezig met de verbetering van onze dienstverlening, waarbij we zo veel mogelijk denken vanuit de inwoner. Daarbij is het digitale kanaal uiteraard ook belangrijk. Ten tweede willen we inspelen op de invoering van de Basisregistratie Personen. Dit is voor ons een goed moment om stappen te zetten in ons digitale kanaal. Tot slot zijn wij bezig onze interne processen te optimaliseren. Dingen die er niet toe doen, schrappen we zo veel mogelijk. Daar hoort ook weinig regelgeving bij.’

 

Hoe hebben ze het aangepakt?

‘We hebben binnen de gemeente een projectgroep opgericht, bestaande uit interne specialisten van de afdeling burgerzaken’, legt Huurneman uit. ‘Daarnaast hebben we de samenwerking gezocht met PinkRoccade Local Government, die het technische gedeelte heeft verzorgd. We kozen onder meer voor PinkRoccade omdat dit bedrijf al ervaring op heeft gedaan bij het invoeren van dergelijke systemen bij andere gemeenten. Na het opstellen van het plan van aanpak hebben we de implementatie binnen drie maanden uitgevoerd. We hebben het systeem uiteraard uitvoerig getest, waarna het halverwege februari online kon.’

 

Het mogelijk maken van digitaal aangifte doen van geboorte, huwelijk en partnerregistratie is onderdeel van de grotere plannen die Lochem heeft op het gebied van digitale dienstverlening. In de loop van dit jaar kunnen mensen ook digitaal aangifte doen van hun verhuizing en uittreksels digitaal aanvragen en in de toekomst ook hun reisdocument en rijbewijs. We breiden het pakket steeds verder uit.

 

En de kosten?

‘De samenwerking met PinkRoccade Local Goverment kost uiteraard geld. Daarnaast heeft het projectteam ook flink veel tijd gestoken in het daadwerkelijk tot uitvoer brengen van de plannen. Dit zijn echter allemaal eenmalige investeringen, die het stuk voor stuk meer dan waard zijn. Verhoudingsgewijs heeft het ons weinig uren gekost, temeer omdat het ons nu al, maar zeker ook in de toekomst, veel tijdsbesparing oplevert.’

 

Meer informatie op Goed Opgelost!

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Afbeelding

Postbus 1470, 5200 BM  's Hertogenbosch

088 110 1500

info.prlg@pinkroccade.nl

www.pinkroccadelocalgovernment.nl

Meer nieuws

Urk - Horst aan de Maas: de Berichtenbox voor inwoners

Afbeelding

Whitepapers JouwGemeente MijnGemeente

Afbeelding

Afbeelding

Waarom gemeentelijke applicaties onderbrengen in de cloud?

Nieuwsbrief

Lees hier onze nieuwsbrief Publiekszaken met o.a.

- Geboorte-appje naar gemeente

- iBurgerzaken gereed voor mobiel

- Nieuwtjes uit het land der Burgerzaken

Gemeente Oss kiest heel bewust voor digitale huwelijksaangifte

Klantcases

Burgers en gemeenten, samen in control

Ontwikkeling van ideeën tot apps

Afbeelding

PINKROCCADE opleidingen & Seminars

AfbeeldingPinkRoccade Local Government ziet het als haar verantwoordelijkheid om opdrachtgevers te faciliteren in de steeds veranderende dienstverleningsbehoefte van deze tijd. Daarom bieden wij een breed scala aan opleidingen voor gebruikers en functioneel beheerders van onze applicaties. Daarnaast organiseren wij regelmatig evenementen waar niet zozeer de applicaties aan bod komen, maar waar we samen met u naar het veranderende gemeentelandschap kijken en wat dat betekent voor u en uw gemeente.

Bloggers

Whitepapers