of 59100 LinkedIn

Jurriaan Piek

Directeur business unit Publiekszaken PinkRoccade Local Government

  • De kunst van het loslaten!

    Reageer

    Een baby voed je, een peuter wil zelf eten. Voor een schoolkind bepaal je hoe laat het naar bed gaat, met een puber overleg je dat. Een peuter leer je zijn jas ophangen en een puber leer je de badkamer schoonmaken. Een volwassen kind beslist zelf over alle levensaspecten en voelt zich daarbij vrij zijn ouders om raad te vragen, in de wetenschap dat hij zelf zijn keuze mag/moet maken.

  • Co-creatie met Dimpact leidt tot unieke innovatie

    Reageer

    Medewerkers van Burgerzaken wikkelen met de geïntegreerde oplossing aangiftes en aanvragen van burgers met één systeem af. Uiteraard profiteren de Dimpact-gemeenten én hun meer dan één miljoen burgers daarnaast van de selfservice-voordelen van iBurgerzaken.

  • Versterk de toekomst van Burgerzaken

    Reageer

    De afdeling Burgerzaken is aan verandering onderhevig. De opkomst van digitale dienstverlening is onvermijdelijk. Het beleggen van bepaalde taken bij andere instanties is wellicht logisch of noodzakelijk. Een aantal specifieke zaken zou ik echter willen bestempelen tot het UNESCO Burgerzaken erfgoed. En daarnaast zou ik willen oproepen om werk naar de afdeling Burgerzaken toe te halen. Om zo meer te kunnen betekenen voor de burger.

  • Klaar voor morgen!

    Reageer

    Zelfs tijdens mijn vakantie kan ik mijn werk niet helemaal, niet 100% loslaten. Zeker niet als de achtergebleven collega’s dan ook nog druk zijn met de tweede Best Value aanbesteding op het gebied van Burgerzaken dit jaar. Aanbestedingen waarbij de opdrachtnemer als expert wordt gezien en dat dient aan te tonen in haar stukken.

  • Het is dé tijd voor de elektronische handtekening

    1 reactie
    In oude tijden schreef men met een aangepunt houtje of een pen van riet. Later werd de ganzenveer populair, waarmee men zelfs kon kalligraferen. Maar steeds moest de pen in een inktpot worden gedoopt. Een tijdrovende klus… Dat leidde tot de vulpen en uiteindelijk de ballpoint. Nu staan we aan de vooravond van de perfecte elektronische handtekening onder de digitale aangifte. Een ontwikkeling, typisch voor deze tijd, met maximale klantvriendelijkheid als resultaat.
  • Spreken is zilver, zwijgen is goud

    Reageer

    Allerlei moderne methoden zoals co-creatie en scrum staan of vallen met het vermogen om goed te luisteren. Het merkwaardige is dat we juist veel met spreken bezig zijn. Waar zwijgen van essentieel belang is als je effectief wilt zijn in je werk. Niet voor niets luidt een bekend oud spreekwoord: spreken is zilver, zwijgen is goud.

  • When digital becomes human

    Reageer

    Een digitale klantenrelatie is vandaag de dag bijna onontbeerlijk om te overleven als bedrijf of gemeente. De afgelopen jaren heeft ICT immers een heel ander gezicht aan onze samenleving gegeven. De burger verwacht dat de dienstverlening van de overheid meegaat in deze ontwikkeling, zodat zij niet meer naar het gemeentehuis hoeft om producten en diensten af te nemen.

  • Het IKEA-effect

    Reageer

    Wat heeft uw voorkeur; een kast kopen en simpelweg thuis laten bezorgen of een kast kopen en deze zelf in elkaar zetten om te kunnen gebruiken? Recent las ik dat men het laatste, het IKEA-effect, veelal hoger waardeert. Dan zou er sprake zijn van een hechtere band. Natuurlijk trek ik dan in twijfel in hoeverre je een band kunt hebben met een kast…maar een band met software daar geloof ik wel in!

    Elke werkdag gebruik je/gebruikt jouw team namelijk opnieuw diezelfde software om werkzaamheden te verrichten, om de klant tot dienst te zijn. En dat die band sterker is als je daadwerkelijk betrokken bent bij de ontwikkeling en de implementatie van deze software, daar geloof ik wél in.

  • Geboorte-appje naar gemeente

    Reageer

    Mijn goede voornemen ‘meer mensen informeren over de ICT-ontwikkelingen binnen de publieke dienstverlening’ heeft een enorme boost gekregen dankzij een prachtige publicatie in het AD. Een artikel wat door vele andere media is opgepakt, waaronder diverse regionale kranten, iCulture (hét platform voor iPhone en iPad gebruikers) en Ouders van nu. En ook diverse radiostations brachten het in de uitzending. Zo was er ’s middags een interessant interview op EenVandaag en was ik ’s ochtends live op RTVNH. En iBurgerzaken ging zelfs internationaal!

  • Voor mijn goede voornemen heb ik uw hulp nodig

    Reageer
    Terugblikken op het afgelopen jaar en goede voornemens aannemen. Wie doet het niet? Ik beken, ik wel! Eén van mijn goede voornemens is om meer mensen te informeren over de ICT-ontwikkelingen binnen de publieke dienstverlening. Wetende dat slechts 8 procent van de mensen zijn goede voornemen met succes afrondt*, heb ik uw hulp nodig.
  • Co-creatie begin bij één mening

    Reageer

    De minister mag aarzelen, maar het werkveld is eensgezind: de zelfredzame burger komt er razendsnel. Met mGBA als breekijzer. 

    Het was heldere taal die Cees Meesters vlak voor de zomer sprak: “Voor ons is één ding duidelijk: Ondanks de vertraging van de mGBA, is het geloof van de NVVB in dit programma onverminderd en achten wij de doelstellingen nog steeds goed haalbaar." (lees verder) Van de voorzitter van een beroepsorganisatie mag je verwachten dat hij de mening van zijn leden spreekt. Maar ook de recente inventarisatie van PinkRoccade Local Government onder vierhonderd ambtenaren van driehonderd gemeenten, geeft weer wat het werkveld denkt: driekwart van de bij afdelingen Burgerzaken betrokken gemeenteambtenaren ondersteunt ‘selfservice’ voor burgers. En vindt dat GBA-nieuwe stijl er beter vandaag dan morgen kan zijn; weifelende ministers of niet.

Afbeelding

Postbus 1470, 5200 BM  's Hertogenbosch

088 110 1500

info.prlg@pinkroccade.nl

www.pinkroccadelocalgovernment.nl

Urk - Horst aan de Maas: de Berichtenbox voor inwoners

Afbeelding

Whitepapers JouwGemeente MijnGemeente

Afbeelding

Afbeelding

Waarom gemeentelijke applicaties onderbrengen in de cloud?

Nieuwsbrief

Lees hier onze nieuwsbrief Publiekszaken met o.a.

- Geboorte-appje naar gemeente

- iBurgerzaken gereed voor mobiel

- Nieuwtjes uit het land der Burgerzaken

Gemeente Oss kiest heel bewust voor digitale huwelijksaangifte

Klantcases

Burgers en gemeenten, samen in control

Ontwikkeling van ideeën tot apps

Afbeelding

Whitepapers