of 58940 LinkedIn

Integratie generiek zaaksysteem én modern burgerzakensysteem

Reageer

Innovatie zaakgericht werken dankzij unieke co-creatie Dimpact met Atos/PinkRoccade

Onder regie van gemeentelijk samenwerkingsverband Dimpact hebben Atos, PinkRoccade Local Government en achttien lidgemeenten een jaar intensief samengewerkt aan de functionele integratie van het generieke zaaksysteem van Atos, zijnde de e-Suite, met het nieuwe burgerzakensysteem van PinkRoccade, zijnde iBurgerzaken.

Samen verantwoordelijk voor totstandkoming ICT-systemen

In Emmen en Zwolle starten ze binnenkort met de plug-in van de Burgerzakenmodules op de e-Suite. Daarna volgen de overige gemeenten die hebben deelgenomen aan de co-creatie: Assen, Blaricum, Borger-Odoor, Borne, Coevorden, Deventer, Eemnes, Enschede, Gemert-Bakel, Kampen, Laarbeek, Landerd, Laren, Oost-Gelre, Roermond en Velsen. Alles bij elkaar zijn dat bijna een miljoen Nederlanders, rekent Muijres uit. ‘Deze burgerzakenoplossing is een mooi voorbeeld van hoe gemeenten de totstandkoming en inkoop van ICT-systemen gezamenlijk kunnen vormgeven. Voor Dimpact is dit geslaagde traject reden om vaker deze vorm van co-creatie met leveranciers toe te passen. En ook bij Atos en PinkRoccade Local Government zien ze volop kansen voor de gezamenlijke ontwikkeling van nieuwe ICT-oplossingen voor gemeenten.’

 

Nooit meer dubbel werk, Burgerzaken wordt koploper innovatie

Medewerkers Burgerzaken wikkelen met de zaakoplossing van Atos en het nieuwe burgerzaken systeem van PinkRoccade Local Government aangiftes en aanvragen van burgers met één systeem af. Math Muijres, voorzitter van de Dimpact-werkgroep en betrokken bij dit co-creatieproject: ‘‘Het doen en verwerken van alle aanvragen en aangiftes was nog nooit zo makkelijk voor medewerkers Burgerzaken. Alle data over een aanvraag of aangifte, zoals persoonsgegevens, tijdstip van aanvraag en bijgevoegde documenten, zijn binnen één systeem beschikbaar. Daardoor ligt deze informatie niet meer versnipperd over de organisatie. Dat geldt ook voor de voorzieningen om aanvragen te kunnen uitvoeren. Dus geen dubbel werk meer bij het invoeren van data en één plek voor management- en klantinformatie. Bovendien wordt de kans op fouten kleiner. Burgers zijn namelijk zelf baas over de invoer van de gegevens. En de afdeling Burgerzaken wordt binnen gemeenteland koploper als het gaat om de vernieuwing van gemeentelijke dienstverlening.’

 

Leuker voor burger en ambtenaar

Bij de totstandkoming van de nieuwe burgerzakenoplossing zijn burgers nauw betrokken geweest. Logisch, vindt Muijres. ‘Het zijn de burgers die het systeem straks actief gaan gebruiken.’ Aangiftes van geboortes, huwelijk en overlijden doen ze voortaan online, vanaf elk gewenst apparaat. Daarbij maakt het niet uit of dat doordeweeks of in het weekend gebeurt. Een afspraak op het gemeentehuis is niet meer nodig. Muijres: ‘Deze vorm van selfservice is een antwoord op de eisen die de digitale burger vandaag de dag stelt. Het systeem is transparant, eenvoudig in gebruik en geeft de burger de touwtjes in handen. En het levert flink wat tijdwinst op. De burger doet de complete aangifte in het weekend met zijn geliefde vanaf de bank. De ambtenaar verwerkt ze op de maandagochtend met een druk op de knop. Zo wordt het leuker voor burger en ambtenaar.’ De bewijslast is al bij veel gemeenten geleverd. Maar liefst 94 procent van de huwelijksaangiften gaan tegenwoordig volledig digitaal via de applicatie iHuwelijk.

Ja-woord tijdens Dimpact-dag op 3 november

De nieuwe burgerzakenoplossing van Atos en PinkRoccade Local Government is dinsdag 3 november gepresenteerd tijdens de bijeenkomst “Ja-woord (Burger)zaken” in Vianen. Medewerkers betrokken bij Burgerzaken en zaakgericht werken van Dimpact lidgemeenten konden zien hoe de gecombineerde oplossing van selfservice en zaakgericht werken in de praktijk functioneert. Ze kregen uitleg over welke zaken de burger zelf kan regelen, welke impact de nieuwe oplossing heeft op het dagelijkse werk en hoe de implementatie van deze oplossing in zijn werk gaat.

Meer informatie?

Mat Keijers, Product Manager Burgerzaken, 06-29527442.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Afbeelding

Postbus 1470, 5200 BM  's Hertogenbosch

088 110 1500

info.prlg@pinkroccade.nl

www.pinkroccadelocalgovernment.nl

Meer nieuws

Afbeelding

Waarom gemeentelijke applicaties onderbrengen in de cloud?

Nieuwsbrief

Lees hier onze nieuwsbrief Publiekszaken met o.a.

- Geboorte-appje naar gemeente

- iBurgerzaken gereed voor mobiel

- Nieuwtjes uit het land der Burgerzaken

Gemeente Oss kiest heel bewust voor digitale huwelijksaangifte

Klantcases

Burgers en gemeenten, samen in control

Ontwikkeling van ideeën tot apps

Afbeelding

PINKROCCADE opleidingen & Seminars

AfbeeldingPinkRoccade Local Government ziet het als haar verantwoordelijkheid om opdrachtgevers te faciliteren in de steeds veranderende dienstverleningsbehoefte van deze tijd. Daarom bieden wij een breed scala aan opleidingen voor gebruikers en functioneel beheerders van onze applicaties. Daarnaast organiseren wij regelmatig evenementen waar niet zozeer de applicaties aan bod komen, maar waar we samen met u naar het veranderende gemeentelandschap kijken en wat dat betekent voor u en uw gemeente.

Bloggers

Whitepapers