of 59221 LinkedIn

Het nieuwste initiatief van iBurgerzaken: iBegraafplaats

Reageer

Snel een actueel, goed sluitend, digitaal overzicht van jouw begraafplaatsadministratie? iBegraafplaats is de app voor het beheren van begraafplaatsen en crematoria en het nieuwste initiatief van iBurgerzaken. Gebrek aan overzicht behoort zo tot het verleden. Dankzij het gebruik van deze app sluit alles wat te maken heeft met de digitale vastlegging van een uitvaart, naadloos aan op de inrichting van jouw administratieve organisatie. Met iBegraafplaats wordt het eenvoudig en overzichtelijk! Gemeente Nunspeet vertelt meer over de ontwikkeling.

Gedegen voorbereiding

Het idee voor de nieuwe app iBegraafplaats ontstond in de zomer van 2016. Gemeenten wilden graag de digitale aangiften overlijden uitbreiden met de mogelijkheid om een uitvaart te kunnen reserveren. Reden voor ons om iBegraafplaats te ontwikkelen, inclusief koppeling met iOverlijden.  

De eerste informatiebijeenkomst vond vervolgens plaats op 1 september 2016 in Utrecht. Van de geïnteresseerden waren er veel aanwezig bij de eerste werksessie op 6 oktober in Den Bosch. En uiteindelijk ontstond daaruit de groep kwartiermakergemeenten voor iBegraafplaats: Druten, Neder-Betuwe, Nunspeet, Rozendaal, Stein, Urk en Vaals.

 

Kwartiermakers

De kwartiermakergemeenten en PinkRoccade Publiekszaken hebben ervoor gekozen om iBegraafplaats in een aantal pakketten uit te leveren. Beginnende met begraafplaatsadministratie. Daardoor kan er snel gebruik worden gemaakt van de nieuwe app. De kwartiermakers zijn een aantal keer bij elkaar gekomen, maar ook kregen zij regelmatig updates via webinars. De gemeenten leveren daarbij de praktische kennis rond begraafplaatsprocessen. PinkRoccade zet deze kennis in bij het opleveren van een nieuwe ICT-oplossing.

“Onze begraafplaatsadministratie bestaat uit diverse onderdelen: klappers, kaartjes, Excel-bestanden etc. Dit alles moet samengevoegd gaan worden in één systeem: iBegraafplaats.”, geeft Susanne Reijnders, Teamleider KCC/BUZA bij gemeente Stein aan.

De eerste sprint is gestart op 6 november 2016 en al snel daarna testen de potentiële gebruikers, middels diverse casussen, de tot op dat moment ontwikkelde software. Hiervoor gebruikten zij hun praktijkkennis en ervaring van een ieder met diverse ‘systemen’. Dit was vervolgens de input voor het ontwikkelteam om de applicatie verder te ontwikkelen. “We hebben meerdere van deze sessies gehad. En zodoende is er een fijn systeem ontwikkeld voor de begraafplaatsadministratie.”, zegt Susanne.

 

Succesvolle pilot bij Nunspeet, Stein en Vaals

Daarna brak de periode aan dat 3 gemeenten daadwerkelijk mochten gaan testen. De pilotgemeenten Nunspeet, Stein en Vaals testen het systeem in relatie tot hun eigen begraafplaatsadministratie. “Dat Susanne ook graag voor de volgende fases wil testen, zegt alles over de betrokkenheid van deze gemeente!”, benoemt Ward de Laat, product champion iBegraafplaats trots.

De nieuwe applicatie werd getest door de administratie ook in iBegraafplaats in te voeren (schaduwdraaien). Hierdoor liepen de pilotgemeenten tegen diverse aandachtspunten aan. Voor het systeem, maar ook voor de eigen administratie en de werkwijze. Temeer omdat je altijd praktijksituaties hebt, waar je tijdens eerdere bijeenkomsten niet bij stil hebt gestaan… Het is fijn om daar nu mee geconfronteerd te worden, zodat de applicatie hierop kan worden aangepast.

Susanne benoemt een voorbeeld: “Er is bijvoorbeeld een graf gereserveerd voor 5 jaar. En hoe registreer je dan de eerste grafuitgifte, als daadwerkelijk iemand wordt begraven in het gereserveerde graf, als de termijn van 5 jaar nog niet is verlopen?”.

 

Tijdsbesparing op uitvoering

De pilotfase loopt ten einde en Susanne is zeer tevreden over de nieuwe app: “De processen worden eenvoudiger en resulteren in een tijdsbesparing op de uitvoering. Doordat het systeem gebruiksvriendelijk is, biedt dit mogelijkheden om medewerkers die normaal gesproken lichte administratieve taken uitvoeren ook deel te laten nemen aan het begraafplaatssysteem, waardoor de begraafplaatsadministratie in onderdelen verdeeld kan worden van eenvoudige onderdelen tot de iets moeilijkere.”

De pilotgemeenten gaan naar verwachting nog voor de zomervakantie live met iBegraafplaats. Vervolgens implementeren we de overige kwartiermakers en andere geïnteresseerden.

 

Contactpersoon:

Ward de Laat, Product Owner zaakgericht werken

+31 (0)6 4609 3146 / Neem contact op

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Meer nieuws

#LSG17

Afbeelding

#GPSC17

Afbeelding

Urk - Horst aan de Maas: de Berichtenbox voor inwoners

Afbeelding

Whitepapers JouwGemeente MijnGemeente

PinkRoccade Live

PinkRoccade Local Government biedt een ruim aanbod aan curcussen, (klassikale) opleidingen en webinars.

Bloggers

Afbeelding

Postbus 1470, 5200 BM  's Hertogenbosch

088 110 1500

info.prlg@pinkroccade.nl

www.pinkroccadelocalgovernment.nl