of 59142 LinkedIn

Goes groeit van 15 naar 26 digitale processen

Reageer

Door samenwerking op het gebied van ICT is in 2016 voor GR De Bevelanden de implementatie van iBurgerzaken gestart. Bij de start van het project kenden de projectleden van de gemeenten Borsele, Goes, Kapelle, Noord-Beveland en Reimerswaal elkaar eigenlijk niet. Vandaag de dag zijn de werkprocessen geharmoniseerd en hebben ze structureel overleg om inhoudelijke zaken te bespreken. Bovendien zijn inwoners en uitvaartverzorgers gebaat bij deze digitaliseringsslag.

Twee simpele regels
Er werden bij het begin van het traject, bij de start van de implementatie van iBurgerzaken, twee simpele regels afgesproken. Allereerst “Alles hetzelfde, tenzij…”. Wat betekende dat het uitgangspunt, de visie op dienstverlening voor alle gemeenten in principe hetzelfde zou zijn. Zou je het anders willen doen dan gezamenlijk werd vastgesteld, dan kon dat alleen met een goede onderbouwing.

De tweede regel ligt in het verlengde van de eerste: “Als je afwijkt mag dat geen rem zijn voor de anderen”. Mocht een andere aanpak verklaarbaar zijn, dan zou de rest gewoon doorgaan… Door deze regels vooraf duidelijk uit te spreken werd projectvertraging geminimaliseerd en harmonisatie van de werkprocessen geoptimaliseerd.


Harmoniseren werkprocessen
“In de praktijk bleken deze regels helemaal niet nodig. Beide zijn nooit toegepast. De gemeenten zaten al snel op dezelfde lijn. Ze hadden zelfs maar één doel: het gezamenlijk behalen van de deadline.”, benoemt Joost van Kempen, projectleider bij PinkRoccade Publiekszaken. Het harmoniseren van werkprocessen en een gezamenlijke opleiding waren daarbij belangrijke onderdelen.

 

            

Rutger den Toom, Beleidsadviseur e-dienstverlening bij gemeente Goes

‘Het hebben van één projectleider aan beide kanten heeft bijgedragen aan de eenduidige inrichting.’

 

Voor de verschillende onderdelen in het project hebben zelfs steeds andere gemeenten de verantwoordelijkheid naar zich toe getrokken. Hierbij werd gekeken naar capaciteit en belang voor een specifieke gemeente.

 

 Afbeelding

Digitale aangifte geboorte in het ADRZ (Blackdesk)

 

80% van de geboortes digitaal

Voor de overige iBurgerzaken apps die dit jaar nog geïmplementeerd worden, zal één kartrekker worden aangewezen. Gaandeweg het einde van het eerste projectdeel (implementatie Selfservice Package 1, Burgerlijke Stand) werd dit al toegepast. Zo heeft gemeente Goes bijvoorbeeld de kar getrokken voor de digitale aangifte geboorte. Het belang is voor hen immers het grootste gezien het aantal geboorten per jaar in het ADRZ ziekenhuis [1.542 geboorten in 2016].

Met het ziekenhuis zijn afspraken gemaakt om een volledig digitale aangifte, met elektronische handtekening, mogelijk te maken. Het verstrekken van tablets en inzetten van communicatiemiddelen in het ADRZ heeft geleid tot selfservicepercentages van 60%. Waarbij Rutger direct de ambitie van minimaal 80% uitspreekt. “Desnoods organiseren we hiervoor een extra informatiesessie.”


Elke maand 15% meer digitale aangiften overlijden

In Goes is op 14 juli een informatiebijeenkomst gehouden voor de uitvaartverzorgers uit de gehele regio: een demonstratie van de app en het belichten van voordelen voor uitvaartverzorgers én nabestaanden. In september is gestart met het proces iOverlijden en kwam 4,7% van de aangiften digitaal binnen. Vandaag de dag staat de teller op meer dan 50%.

“Eerder twijfelde ik over de drempel die eHerkenning opwerpt, maar inmiddels weet ik wel beter. Er bellen nog altijd (landelijke) uitvaartverzorgers dat ze aangesloten willen worden om digitale aangifte te doen in De Bevelanden.”, geeft Rutger aan. Op basis van ervaringen van andere gemeenten weten we inmiddels dat meer dan 90% digitaal realiseerbaar is.

 

Selfservice Package 2

De andere iBurgerzaken apps worden in 2017 ingevoerd. Daarmee wordt het aantal processen wat digitaal beschikbaar is in De Bevelanden nog groter. Dat draagt bij aan de klanttevredenheid van burgers en bedrijven. Én zorgt voor een flinke werkdrukvermindering voor de ambtenaren. Een win-winsituatie.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Meer nieuws

#LSG17

Afbeelding

Urk - Horst aan de Maas: de Berichtenbox voor inwoners

Afbeelding

Whitepapers JouwGemeente MijnGemeente

PinkRoccade Live

PinkRoccade Local Government biedt een ruim aanbod aan curcussen, (klassikale) opleidingen en webinars.

Bloggers

Afbeelding

Postbus 1470, 5200 BM  's Hertogenbosch

088 110 1500

info.prlg@pinkroccade.nl

www.pinkroccadelocalgovernment.nl