of 59221 LinkedIn

Goed voorbeeld doet goed volgen

Behoort uw gemeente ook tot de steeds groter wordende groep die ervoor zorgt dat men digitaal bij u kan aankloppen? Als u wilt dat uw inwoners, uw klanten hun zaken online regelen, moet u ze hierover informeren, ze hiertoe verleiden. Laat u inspireren door leuke/spannende/slimme voorbeelden van andere gemeenten. Ik zet er weer een paar voor u op een rij.

AfbeeldingCo-creatie zorglandschap

Gemeente Almelo biedt sinds kort haar burgers de mogelijkheid om online aangifte van een geboorte te doen. Zeker met het regioziekenhuis gaat dit om flinke aantallen. De gemeente heeft - zolang de natte handtekening nog wettelijk verplicht is - afspraken gemaakt met zorggroep Twente (ZGT Almelo). Hierdoor kunnen kersverse ouders uit de gehele regio hun geboorteaangiften online doen en bekrachtigen met een bezoek aan het geboorteloket in het ziekenhuis. Een mooi voorbeeld van excellente dienstverlening, want als inwoner van Hengelo wil je toch niet naar het gemeentehuis in Almelo om die handtekening te zetten?

 

Goed opgelost in Vianen

Mensen die de gemeente Vianen bellen voor een afspraak, worden in veel gevallen door de KCC-medewerker gevraagd hun aanvraag digitaal te doen. Op de homepage van de gemeente Vianen, alsook op de productpagina’s op de website, worden bezoekers uitgenodigd direct het bijbehorende e-formulier in te vullen en indien nodig een afspraak te maken.

Een opvallende banner toont de tekst: ‘Waarvoor wilt u een afspraak maken? Tip: u kunt dit ook direct online aanvragen. U hoeft daarvoor niet naar het gemeentehuis te komen.’ De tip wordt gevolgd door een product waarop de afspraak betrekking heeft. Bijvoorbeeld: ‘Geef nu online uw verhuizing door’.

 

Als er een schaap over de dam is

Eenmaal bekend met het kanaal en tevreden hierover, zal uw inwoner dit digitale kanaal opnieuw gebruiken (kanaalevaluatie). Als u het goed aanpakt zal men zelfs meer dan bereid zijn hier anderen over te informeren en daarmee meer schapen over de dam te helpen. Zeker als u zorgt dat men ‘de ondernomen actie’ gemakkelijk via social media kan delen valt hier een quick win te behalen. 

 

Innoveren doe je samen

Werkt u bij een durfgemeente en heeft u het lef om uw voorbeelden rondom uw verleidingstactieken met mij te delen? Bent u een durfgemeente en stapt u binnenkort over naar digitale dienstverlening, bijvoorbeeld voor de Burgerlijke Stand? Zorg dan ook dat u tijdig nadenkt over verleiden, marketing en effectievere communicatie met de burger. Er zijn vele goede voorbeelden te vinden. In mijn eerdere blogs heb ik er al een aantal de revue laten passeren. En ik zal het niet nalaten om op zoek te gaan naar meer voorbeelden en deze met u te delen in deze en mijn volgende blogs. Want waarom zouden we steeds het wiel opnieuw uitvinden?! 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Meer nieuws

#LSG17

Afbeelding

#GPSC17

Afbeelding

Urk - Horst aan de Maas: de Berichtenbox voor inwoners

Afbeelding

Whitepapers JouwGemeente MijnGemeente

PinkRoccade Live

PinkRoccade Local Government biedt een ruim aanbod aan curcussen, (klassikale) opleidingen en webinars.

Bloggers

Afbeelding

Postbus 1470, 5200 BM  's Hertogenbosch

088 110 1500

info.prlg@pinkroccade.nl

www.pinkroccadelocalgovernment.nl