of 59250 LinkedIn

Een durfgemeente verleidt burgers

Soms krijg ik de indruk dat marketing een nieuw woord is in gemeenteland. Vreemd, want bijna geen enkele andere organisatie heeft een bredere doelgroep dan een gemeente. Iedereen doet immers zaken met de gemeente. Het zou dus niet meer dan logisch zijn om marketing te bedrijven als gemeente. Om klanten, burgers, te verleiden tot het gebruik van een specifiek kanaal.

Haat-liefdeverhouding
Een gemeente zou goed moeten (kunnen) zijn in marketing. Erg goed zelfs, want zij weet wat het beste is voor haar burgers, haar klanten. Wellicht is het dan valse bescheidenheid; een gemeente doet alsof zij zichzelf niet onder de aandacht brengt omdat ze bescheiden is, maar is er wellicht gewoon bang voor? De gemeente is er voor het publieke belang en is een democratisch instituut. Vanuit deze kracht zou zij de durf moeten hebben om voor de troepen uit te lopen, de burger te verleiden, de burger te overtuigen.

 

Spannend
Begrijp me niet verkeerd, gemeenten doen wel aan marketing, maar in mijn ogen alleen aan ‘veilige marketing’. Marketing op gebieden zoals toerisme en citymarketing zijn daar mooie voorbeelden van. Gemeenten zouden dit echter ook moeten doen als het gaat om haar kerntaken zoals burgers servicen. En juist daar lijkt een gemeente marketing niet echt serieus te nemen. Op dit gebied lijkt het alsof een gemeente ‘het er maar een beetje bij doet’, alsof ‘er toch niets van afhangt’. Onzin natuurlijk. Het is hooguit spannend om klanten te verleiden. Dat het werkt, is in andere markten immers allang bewezen. Kijk bijvoorbeeld naar de bankensector, waar steeds meer banken sluiten en selfservice aan de orde van de dag is. De burger, uw klant, is klaar voor de dialoog, maak daar gebruik van.

 

Verleiden
De verhouding tussen de overheid en de inwoners van Nederland is immers ingrijpend veranderd. Steeds meer taken gaan van het Rijk naar de gemeenten. Taken liggen daardoor dichter bij de mensen om wie het gaat. De verwachting van de burger is dat de overheid goede dienstverlening biedt - vooral digitaal, via internet. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de gemeente voorsorteert. Dat de gemeente burgers, haar klanten, verleidt tot het gebruik van het kanaal dat zij wil dat ze gebruiken.

 

Innoveren doe je samen
Kortom door het toepassen van marketing binnen de gemeente kan de dienstverlening beter, slimmer en efficiënter worden ingericht. Een verbeteringsslag voor zowel burger als gemeente. Persoonlijk ben ik voorstander van ‘slim communiceren’. Waarom zou elke gemeente het wiel opnieuw moeten uitvinden? Ik ben dan ook benieuwd naar uw ideeën en deel graag mijn inzichten met u. In mijn volgende blogs zal ik een aantal specifieke voorbeelden gaan benoemen. Laten we samen marketing op de kaart zetten binnen de lokale overheid.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.