of 59054 LinkedIn

Een durfgemeente speelt voor Sinterklaas

Natuurlijk mag de lokale overheid voor Sinterklaas spelen. En daar ook wat voor terugvragen… mijn laatste blog bevatte een pleidooi voor gemeentelijk ‘verleiden’ van de burger. Hoe breng je dat succesvol in praktijk?

Waarom zou ik marketing in willen inzetten binnen gemeenten? Zo kunt u zorgen dat uw klant, de burger, gebruikt maakt van het kanaal dat u wilt dat ze gebruiken. Door het inzetten van middelen om het gedrag van burgers in de door de gemeente gewenste richting te sturen, kan het gebruik van een bepaald kanaal in een specifieke situatie worden gestimuleerd. Zogenaamde kanaalsturing, maar ik noem het liever verleiden. Allereerst door het veranderen van de kanaalinrichting of -strategie. Denk bijvoorbeeld aan het sluiten van een gemeentekantoor of het aanpassen van openingstijden, of zelfs wachttijden, bij balies. Anderzijds door het gedrag van de klant te beïnvloeden. Kortom: verleid uw klanten tot het gebruik van digitale kanalen, zet ze aan tot selfservice en bespaar kosten aan uw kant.

 

Cadeaus pakken altijd goed uit
Wat dacht u van het gratis beschikbaar stellen van een uittreksel GBA via het internet? Al in 2010 werd gemeente Zwolle hiermee genomineerd voor de Nationale E-government Award. Het aantal e-aanvragen steeg van 70 tot 260 per maand. Het wegvallen van de leges wordt gecompenseerd door het wegvallen van administratieve taken (van factureren tot en met invordering op niet betaalde facturen). Bron: www.ingovernment.nl

 

Een andere manier om het gedrag van uw klant te beïnvloeden is het belonen van bepaalde prestaties. Zo gaf gemeente Hardenberg een eenvoudig meeneembare EHBO-box weg bij het online maken van een afspraak voor een ID-kaart of paspoort. Deze actie zorgde voor een flinke verhoging van het aantal online afspraken (van 10 naar 400 per maand). En zorgde tegelijkertijd dat de piekdrukte in juni en juli afnam, want de actie gold enkel in april en mei. Een extra stukje marketing kwam naar voren in het geschenk, de EHBO-box, zelf; het geschenk past bij de actie (reisdocument gelinkt aan veilig op reis) én werd opgemaakt in de huisstijl. Opvallend vind ik wel dat de box werd bedrukt met het telefoonnummer en website-adres van de gemeente. De tweede lijkt me logisch, immers wil je digitale dienstverlening stimuleren. Ik vraag me echter wel af waarom je het telefoonnummer er ook op zou zetten? Bron:www.ingovernment.nl

 

Tevreden klanten maken opnieuw gebruik van het eerder gekozen kanaal als dit de eerste keer goed beviel. Zorg daarom dan ook altijd dat de basis, vindbaarheid website en digitale loket, op orde is voordat u gaat inzetten op 'verleiden'. Al bij al voldoende redenen om te zorgen dat de eerste ervaring met het digitale loket een goede is!

 

Innoveren doe je samen
Let wel; ik pleit er niet voor een gemeentelijke feestdag in de trant van 5 december in te voeren. Maar denk wel na over verleiden, marketing en effectievere communicatie met de burger. En durf daarvoor andere instrumenten in te zetten; over de eigen muurtjes heen te kijken en samenwerkingen aan te gaan die voorkomen dat u het wiel steeds weer zelf moet uitvinden. Stuurt u mij voorbeelden voor mijn volgende blogs? Laten we samen marketing op de kaart zetten binnen de lokale overheid!

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Afbeelding

Postbus 1470, 5200 BM  's Hertogenbosch

088 110 1500

info.prlg@pinkroccade.nl

www.pinkroccadelocalgovernment.nl

Meer nieuws

Afbeelding

Afbeelding

Waarom gemeentelijke applicaties onderbrengen in de cloud?

Nieuwsbrief

Lees hier onze nieuwsbrief Publiekszaken met o.a.

- Geboorte-appje naar gemeente

- iBurgerzaken gereed voor mobiel

- Nieuwtjes uit het land der Burgerzaken

Gemeente Oss kiest heel bewust voor digitale huwelijksaangifte

Klantcases

Burgers en gemeenten, samen in control

Ontwikkeling van ideeën tot apps

Afbeelding

PINKROCCADE opleidingen & Seminars

AfbeeldingPinkRoccade Local Government ziet het als haar verantwoordelijkheid om opdrachtgevers te faciliteren in de steeds veranderende dienstverleningsbehoefte van deze tijd. Daarom bieden wij een breed scala aan opleidingen voor gebruikers en functioneel beheerders van onze applicaties. Daarnaast organiseren wij regelmatig evenementen waar niet zozeer de applicaties aan bod komen, maar waar we samen met u naar het veranderende gemeentelandschap kijken en wat dat betekent voor u en uw gemeente.

Bloggers

Whitepapers