of 59045 LinkedIn

Digitaal verleiden begint met creatief inzetten van marketingmiddelen

Om de burger naar het digitale kanaal te verleiden is marketing nodig. Dat kan zonder dure reclamebureaus. Je komt al heel ver met de slimme inzet van doordachte creativiteit en hergebruik van bestaande middelen. 

Om digitale dienstverlening echt voor je te laten werken, zal je er voortdurend voor moeten zorgen dat de mogelijkheden bekend zijn en je website gevonden wordt. Alles draait om het idee dat je goede content maakt voor die mensen die al – bewust of onbewust – op zoek zijn naar jouw dienstverlening. Deze content biedt je vervolgens online aan, maar zeker ook offline.

 

Leaflet-Huwelijk.jpg

 

Goed afgestemde content

De toolkit die is ontwikkeld voor de communicatie rondom iBurgerzaken bevat dan ook zaken als advertenties, leaflet en natuurlijk posters, maar ook brieven voor partners die samen met jou de weg naar het digitale kanaal stimuleren. Hoewel overheid en bedrijfsleven wellicht garant staan voor een spannende relatie, zal juist deze samenwerking een enorme boost geven aan de digitale dienstverlening in jouw gemeente.

 

Zo waren er afgelopen maand twee gemeenten – Boekel en Neder-Betuwe – die PinkRoccade Local Government de opdracht gaven om de middelen uit de marketingcommunicatietoolkit voor iBurgerzaken voor hun gemeente geschikt te maken. Met een minimale investering kunnen zij nu toch burgers en bedrijven verleiden naar het digitale kanaal. Het mes snijdt daarbij aan twee kanten, want dit resulteert in blije burgers én blije ambtenaren.

 

Klein, maar grote kansen

Voor kleine ondernemers en dus ook kleine gemeenten zijn de budgetten voor marketing vaak beperkt. Het creatief inzetten van middelen is dan een hele goede oplossing. Temeer daar juist in kleine gemeenten, met vaak grote oppervlaktes en dus lange reistijden van en naar het gemeentehuis, de klant – burger en bedrijf – openstaat voor digitale dienstverlening. Men moet dan echter wel weten dat de gemeente, sinds kort, deze mogelijkheden biedt.

 

Door je content af te stemmen op de behoeften van je doelgroep en op de fase van het beslissingsproces waarin zij zich bevinden, verhoog je op natuurlijke wijze het percentage digitale dienstverlening. Deze vorm van verleiden heeft bewezen zeer effectief te kunnen zijn. Vanuit dit gedachtegoed zijn dan ook de middelen in onze marketingcommunicatietoolkit ontwikkeld.

 

Een aantal tips

  • Gebruik bestaande middelen.
  • Werk je gemeente omhoog in Google.
  • Recycling is niet alleen iets voor afval, maar ook voor content.
  • Denk aan auteursrechten op foto’s,
    kijk eens op https://pixabay.com/nl/ of http://logomakr.com/.
  • Houd het simpel!
Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Afbeelding

Postbus 1470, 5200 BM  's Hertogenbosch

088 110 1500

info.prlg@pinkroccade.nl

www.pinkroccadelocalgovernment.nl

Meer nieuws

Afbeelding

Afbeelding

Waarom gemeentelijke applicaties onderbrengen in de cloud?

Nieuwsbrief

Lees hier onze nieuwsbrief Publiekszaken met o.a.

- Geboorte-appje naar gemeente

- iBurgerzaken gereed voor mobiel

- Nieuwtjes uit het land der Burgerzaken

Gemeente Oss kiest heel bewust voor digitale huwelijksaangifte

Klantcases

Burgers en gemeenten, samen in control

Ontwikkeling van ideeën tot apps

Afbeelding

PINKROCCADE opleidingen & Seminars

AfbeeldingPinkRoccade Local Government ziet het als haar verantwoordelijkheid om opdrachtgevers te faciliteren in de steeds veranderende dienstverleningsbehoefte van deze tijd. Daarom bieden wij een breed scala aan opleidingen voor gebruikers en functioneel beheerders van onze applicaties. Daarnaast organiseren wij regelmatig evenementen waar niet zozeer de applicaties aan bod komen, maar waar we samen met u naar het veranderende gemeentelandschap kijken en wat dat betekent voor u en uw gemeente.

Bloggers

Whitepapers