of 59080 LinkedIn

De burger is ‘always on’, de gemeente ‘always on content’

‘Een smartphone is geen luxe maar een manier om te overleven’, lees ik een blog van Arjet Borger die uitlegt waarom alle vluchtelingen mobieltjes lijken te hebben. Ze bewaren hun herinneringen, houden contact met achtergeblevenen en behouden hun menselijkheid door, in alle heftige veranderingen, de baas te blijven over hun content. Ook de burger is ‘always on’ en dat betekent voor hen de noodzaak om zich te concentreren op content.

Vermijd reclame-alarm

Smartphones en tablets maken iedereen van jongs af aan ongebonden aan tijd en plaats om te spelen of informatie op te nemen. Dat onderstreept mijn betoog om content op de juiste plaats, op het juiste moment voor de juiste persoon te verzorgen. We moeten content aanbieden die –op dat moment – werkelijk interessant is voor de ontvanger.

Maar let op, de boodschap mag niet neigen naar reclame. Elke vorm van reclame vermijdt men immers (on)bewust in dit tijdperk met veel te veel prikkels en boodschappen die allemaal om aandacht vechten. Een reclame-alarm laten afgaan is dan ook funest! Het moet echt informatie zijn die de burger vrijwillig en actief op willen nemen. Uit de boodschap moet dan ook direct het voordeel voor de ontvanger spreken. De content die we aanbieden verdient dan ook liefde, tijd, aandacht en vakmanschap. Dat daar voldoende budget voor beschikbaar gemaakt dient te worden, moge duidelijk zijn. Gelukkig kun je de kosten beperken door marketingmiddelen creatief in te zetten.

 

Content afstemmen

Wat doe jij om de ‘always on’ burger daadwerkelijk het digitale kanaal van de gemeente te laten bewandelen? Door je content af te stemmen op de behoeften van je doelgroep en op de fase van het beslissingsproces waarin zij zich bevinden, verhoog je op natuurlijke wijze het percentage digitale dienstverlening.

Om een concreet voorbeeld – dat ik al eerder noemde, maar wel heel herkenbaar en begrijpelijk is – te herhalen: posters met de boodschap, doe digitale geboorteaangifte en heb meer tijd met je gezin, bij de verloskundige of in het ziekenhuis.

 

P.S. Deze informatie is gedeeltelijk gebaseerd op het boek True Story Telling, geloofwaardigheid als marketingtool van Paul Hillesum en Amber Franssen. Nieuwsgierig waarom ik dat zo specifiek benoem, terwijl ik het niet letterlijk citeer? Lees dan mijn vorige blog “Kennis delen, zodat jij én ik kunnen groeien".

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Afbeelding

Postbus 1470, 5200 BM  's Hertogenbosch

088 110 1500

info.prlg@pinkroccade.nl

www.pinkroccadelocalgovernment.nl

Meer nieuws

Urk - Horst aan de Maas: de Berichtenbox voor inwoners

Afbeelding

Whitepapers JouwGemeente MijnGemeente

Afbeelding

Afbeelding

Waarom gemeentelijke applicaties onderbrengen in de cloud?

Nieuwsbrief

Lees hier onze nieuwsbrief Publiekszaken met o.a.

- Geboorte-appje naar gemeente

- iBurgerzaken gereed voor mobiel

- Nieuwtjes uit het land der Burgerzaken

Gemeente Oss kiest heel bewust voor digitale huwelijksaangifte

Klantcases

Burgers en gemeenten, samen in control

Ontwikkeling van ideeën tot apps

Afbeelding

PINKROCCADE opleidingen & Seminars

AfbeeldingPinkRoccade Local Government ziet het als haar verantwoordelijkheid om opdrachtgevers te faciliteren in de steeds veranderende dienstverleningsbehoefte van deze tijd. Daarom bieden wij een breed scala aan opleidingen voor gebruikers en functioneel beheerders van onze applicaties. Daarnaast organiseren wij regelmatig evenementen waar niet zozeer de applicaties aan bod komen, maar waar we samen met u naar het veranderende gemeentelandschap kijken en wat dat betekent voor u en uw gemeente.

Bloggers

Whitepapers