of 59080 LinkedIn

Bedrijven in Waalwijk altijd aan de beurt dankzij eHerkenning

Reageer

Wat DigiD is voor burgers is eHerkenning voor bedrijven. Dankzij deze digitale authenticatie kunnen gemeenten hun diensten veilig online aanbieden. “En dat scheelt tijd”, vertelt Moniek van Eijk, Afdelingshoofd Publiekszakenbij gemeente Waalwijk. “Tijd voor ons, maar zeker ook voor ondernemers.”

Burgers kunnen voor veel gemeentelijke zaken terecht bij een digitaal loket. “Dat is straks ook voor bedrijven mogelijk”, vertelt Van Eijk. “Het past bij deze tijd om alles online en wanneer het uitkomt te kunnen regelen. Ook met gemeenten.” In aanloop naar de digitale verplichting in 2015 ging de gemeente Waalwijk daarom aan de slag met eHerkenning. Na een uitgebreide testfase met softwareleverancier PinkRoccade Local Government is binnenkort de digitale dienstverlening voor bedrijven via iBurgerzaken een feit. Niet dat daarmee het fysieke loket verdwijnt. “In sommige gevallen heb je liever iemand voor je. Maar in veel gevallen voorziet eHerkenning in een behoefte.”

 

Einde aan wachttijden
Een voorbeeld is de afhandeling van overlijdensaktes. Van Eijk: “Als er in een weekend veel mensen overlijden, zit maandagochtend bij ons de wachtkamer vol. Begrafenisondernemers moeten namelijk langskomen voor het opstellen van de overlijdensakte en de betaling. Als proef hebben we eerder dit jaar onze dienstverlening vereenvoudigd en konden de benodigde documenten ook gescand worden gemaild. Met eHerkenning kan straks alles digitaal. Ook de betaling.”En dat is een vooruitgang, vindt ook René Groen van uitvaartverzorger Monuta Bloemendaal regio Waalwijk. “In de huidige situatie wordt bij het gemeentelijk loket – soms na lang wachten – de overlijdensakte opgesteld. En dat terwijl de meeste benodigde informatie juist al bij een gemeente bekend is. Gelukkig maakt eHerkenning een eind aan de wachttijden en het op-en-neer rijden.”

 

Eigentijds
eHerkenning vergroot dus de flexibiliteit voor bedrijven. Maar ook voor de gemeente zelf heeft de dienst veel voordelen. Van Eijk: “Digitale aanvragen komen rechtstreeks binnen in onze backoffice, waar we ze direct kunnen oppakken. Dat voorkomt pieken in de werkbelasting, waardoor we zaken sneller kunnen afhandelen. We zijn er dan ook trots op koploper te zijn met deze eigentijdse dienstverlening.”

 

Bron: .Info december 2014, het relatiemagazine van KPN Lokale Overheid

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Afbeelding

Postbus 1470, 5200 BM  's Hertogenbosch

088 110 1500

info.prlg@pinkroccade.nl

www.pinkroccadelocalgovernment.nl

Meer nieuws

Urk - Horst aan de Maas: de Berichtenbox voor inwoners

Afbeelding

Whitepapers JouwGemeente MijnGemeente

Afbeelding

Afbeelding

Waarom gemeentelijke applicaties onderbrengen in de cloud?

Nieuwsbrief

Lees hier onze nieuwsbrief Publiekszaken met o.a.

- Geboorte-appje naar gemeente

- iBurgerzaken gereed voor mobiel

- Nieuwtjes uit het land der Burgerzaken

Gemeente Oss kiest heel bewust voor digitale huwelijksaangifte

Klantcases

Burgers en gemeenten, samen in control

Ontwikkeling van ideeën tot apps

Afbeelding

PINKROCCADE opleidingen & Seminars

AfbeeldingPinkRoccade Local Government ziet het als haar verantwoordelijkheid om opdrachtgevers te faciliteren in de steeds veranderende dienstverleningsbehoefte van deze tijd. Daarom bieden wij een breed scala aan opleidingen voor gebruikers en functioneel beheerders van onze applicaties. Daarnaast organiseren wij regelmatig evenementen waar niet zozeer de applicaties aan bod komen, maar waar we samen met u naar het veranderende gemeentelandschap kijken en wat dat betekent voor u en uw gemeente.

Bloggers

Whitepapers