of 58959 LinkedIn

Zelfrijdende auto’s en de rol van de mens

Op de laatste dag van juni 2016 is de disruptieve autofabrikant Tesla naar buiten gekomen met het nieuws over het eerste slachtoffer van een zelfrijdende auto. In de Amerikaanse staat Florida liet de 'Autopilot' van een zelfrijdende Tesla de bestuurder in de steek en belandde onder de aanhangwagen van een vrachtwagen.

Dit eerste slachtoffer van de zelfrijdende auto zal niet de laatste zijn, maar het is een markante en betreurenswaardige mijlpaal in de voortgaande technologische veranderingen. De mens werkt steeds meer samen met machines en dat gaat niet altijd vanzelf goed. In 2009 stortte een Airbus vliegtuig van Air France neer (vlucht AF447) in de Atlantische Oceaan nadat de piloten weinig succesvol de controle hadden teruggenomen van de automatische piloot. Nu computers steeds meer taken ondersteunen of (deels) overnemen van mensen, is het essentieel om te zorgen dat die transitie en dat samenspel zo veilig mogelijk plaatsvindt.

 

De samenwerking tussen mens en machine neemt op allerlei terreinen steeds slimmere vormen aan. Denk maar aan de computer van IBM (Dokter Watson) die artsen helpt bij het stellen van diagnoses. Maar ook aan de slimme computers die beurshandelaren helpen om mooie winsten te behalen door transacties te verrichten in microseconden (High Frequency Trading). Of, bij de overheid, de slimme computers die de Belastingdienst helpen om de belastingaangiftes te screenen op fraude, waardoor er meer belastinggeld binnenkomt. Deze technologische innovaties roepen een scala aan vragen op.

 

Om antwoord te geven op deze vragen in de context van zelfrijdende auto's heb ik bij de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) het afgelopen jaar meegewerkt aan het opzetten van een innovatieprogramma. Binnen dat programma kregen onderwerpen zoals zelfrijdende auto's en big data veel aandacht. De RDW heeft namelijk voor de Europese Unie de toelating gedaan van de Tesla auto's. Maar dat roept complexe vragen op: hoe beoordeel je de veiligheid van een voertuig, waarvan de software nog in de betaversie zit? Wie is er aansprakelijk voor de schade als er in Europa een ongeluk plaatsvindt zoals dat nu in Florida is gebeurd? En hoe passen we de regels waar auto's aan moeten voldoen (Europese richtlijnen en internationale verdragen) toe dan wel aan?

 

De komst van nieuwe technologische mogelijkheden stelt de RDW en andere overheden voor fantastische kansen en uitdagingen. Om in dat nieuwe speelveld goede beslissingen te nemen heeft de overheid een schat aan kennis nodig; technisch, bestuurlijk, maar ook juridisch en psychologisch. Het werpt ook de vraag op wat de rol is van de overheid, want de technische mogelijkheden reguleren tot detailniveau is moeilijk meer vol te houden. De plussen en minnen op een rij zetten, dit goed analyseren en hierover beslissingen nemen was voor overheden nog nooit zo ingewikkeld en belangrijk!

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

Van de Spiegelstraat 12,

2Afbeelding518 ET Den Haag

Postbus 18607,

2502 EP Den Haag

070- 376 36 36

info@pblq.nl

www.pblq.nl

Meer nieuws

Gaat u in 2016 in uzelf investeren?

Afbeelding

Traineeprogramma Informatiemanagement

Whitepapers

  • ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...

    Smart city

    ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...
  • Voor bestuurders, managers en veranderaars 
 Met de digitalisering van onze samenleving is het...

    Safe in cyberspace

    Voor bestuurders, managers en veranderaars Met de digitalisering van onze samenleving is het...

Bloggers