of 59221 LinkedIn

Werkplaats Privacy Impact Assessment

Werkplaats Privacy Impact Assessment. Praktisch aan de slag met PIA
Reageer

Praktisch aan de slag met PIA

Moet u binnenkort een Privacy Impact Assessment uitvoeren? Vraagt u zich af waar u moet beginnen? Zoekt u praktische handvatten om een PIA uit te voeren? In deze opleiding maken we privacy praktisch hanteerbaar. Leer van juridische en informatiekundige ervaringsdeskundigen wat een PIA is en waar u op moet letten. Pas een praktische stapsgewijze aanpak toe en ervaar hoe je verantwoorde risico-afwegingen maakt die recht doen aan zowel de privacy van de burger als het werk van de overheid.

AfbeeldingWaarom deze opleiding?

Vanaf 25 mei 2018 moeten organisaties voldoen aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Onder de AVG kunnen organisaties verplicht zijn een privacy impact assessment (PIA) uit te voeren. Dat is niet vrijblijvend: de AVG kent forse boetes. Een PIA is verplicht als een gegevensverwerking waarschijnlijk een hoog privacyrisico oplevert voor de mensen van wie de organisatie gegevens verwerkt. Dat is in ieder geval zo als een organisatie op grote schaal bijzondere persoonsgegevens verwerkt. Met een privacy impact assessment (PIA) kunt u vroegtijdig privacyrisico’s signaleren en maatregelen nemen. Het helpt u om aan te tonen dat uw organisatie aan de wet voldoet of maatregelen neemt om daaraan te voldoen.

 

Voor wie?

Iedereen die in zijn of haar functie als jurist, beleidsmedewerker en informatiekundige, praktische handvatten zoekt om zelf PIA’s uit te kunnen voeren.

 

Samen met de andere deelnemers leert u aan de hand van een praktijkcasus waar u op moet letten als u een PIA uitvoert. U bekijkt privacydilemma’s vanuit meerdere perspectieven: juridisch en informatiekundig. U leert het vraagstuk in kaart brengen, de juiste vragen stellen en de vinger op de zere plek leggen. Na afloop van de Werkplaats weet u hoe het proces rond een PIA inricht. U beschikt over een praktische tool box. U weet wat er komt kijken bij het opstellen van een onderbouwd advies over passende maatregelen die zowel recht doen aan de privacy van de burger als aan het werk van de overheid. U kent een stapsgewijze aanpak om een PIA systematisch uit te voeren.

 
          Theo Hooghiemstra  -  Principal adviseur

Met onze PIA-aanpak plaatsen we het privacyvraagstuk in een bestuurlijke context. Wat mag, wat moet en wat kan er? Dat zijn leidende vragen om te komen tot effectieve maatregelen om privacy te waarborgen.

 
         
Dirk Schravendeel  -  Principal adviseur en kerndocent

Een PIA goed uitvoeren is complex, maar je kunt het wel leren. En... het kan ook een interessante, leuke klus zijn om te doen.

 

Programma

Startmiddag:        Simulatie

Dagdeel 1/2:        Inleiding op en oefenen met het Juridisch kader (AVG, PIA)

Dagdeel 3:           Werken vanuit de Informatiekundige benadering (praktijkaanpak)

Dagdeel 4/5:        Risico-analyse (informatiebeveiliging, systeemarchitectuur, privacy by design)

Dagdeel 6/7:        Verbinding van juridisch kader aan informatiekundige benadering

Slotmiddag:         Synthese

 

Werkvormen

  • Intakegesprek
  • Zelfstudie in digitale leeromgeving
  • Casebased learning met simulatie
  • Theorie en inleiding door ervaren praktijkdeskundigen
  • Coachingsgesprek

 

Kwaliteit centraal bij onze opleidingen

Wij zijn CEDEO gecertificeerd; meer dan 80% van onze deelnemers is tevreden tot zeer tevreden over onze opleidingen. Ook zijn wij ISO gecertificeerd en beschikken wij over het NRTO keurmerk, waarmee uw privacy is geborgd. Lees meer over onze certificering

 

logo's

 
Schrijf u in voor deze opleiding
Startdatum: 7 juni 2017
Locatie: Den Haag
 
Dagen en tijden
7 juni (14.00 - 17.00 uur), 8 en 14 juni (9.00 - 17.00 uur), 15 juni (9.00 - 12.30 uur), 22 juni (9.00 - 17.00 uur) en 28 juni (13.30 - 17.00 uur)
 
Vragen over deze opleiding of wilt u deze opleiding incompany?
Christina Fortunati, Opleidingsadviseur
06 22 97 28 09 / Stuur mij een e-mail
Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingMuzenstraat 120,

2511 WB Den Haag,

Postbus 18607,

2502 EP Den Haag

070- 376 36 36

info@pblq.nl

www.pblq.nl

Meer nieuws

TRAINEEPROGRAMMA INFORMATIEMANAGEMENT

Inspiratie-en netwerkevent ‘Informatiemanagement & You’

Afbeelding

Gaat u in 2017 in uzelf investeren?

Afbeelding

Whitepapers

  • ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...

    Smart city

    ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...
  • Voor bestuurders, managers en veranderaars 
 Met de digitalisering van onze samenleving is het...

    Safe in cyberspace

    Voor bestuurders, managers en veranderaars Met de digitalisering van onze samenleving is het...

Bloggers