of 59232 LinkedIn

The Internet of Stofzuigerrobots en kattenfilmpjes

The Internet of Things. Een term die ik veel hoor de laatste tijd. Tijdens mijn studie, en in mijn nieuwe werkveld. Het klinkt wel spannend. Apparaten die steeds slimmer worden, zich met elkaar verbinden tot één groot netwerk, en gegevens met elkaar uitwisselen. Alledaagse voorwerpen die zelf beslissingen nemen.

De virtuele wereld die samenkomt, samen met de fysieke wereld via ‘slimme’ objecten. Geen toekomst met vliegende UFO-auto’s en gekke futuristische 'Hollywoodbedenksels', maar gewone dagelijkse objecten zoals wij die nu al kennen. De ijskast, de kachel, verlichting, de koffiemachine. Of de slimme Roomba stofzuigerrobot. Dat ding ziet er dan weer wél Hollywood-futuristisch uit door z’n UFO-achtige uitstraling. Een ronde schijf die door het huis heen zoeft. Met een 360 graden camera brengt het ding de hele kamer in beeld, zodat het niet botst en in de juiste hoek stof opzuigt. De Roomba is verbonden met andere apparaten zodat het zelf de afstand tot het stopcontact kan inschatten om te zorgen dat hij niet leeg raakt, en hij kan met je smartphone of tablet worden aangestuurd. Een slim apparaat dus; een leuk extraatje in ons dagelijks leven. Ook leuk zijn de filmpjes waarbij een kat op het ding gaat zitten en zo de kamer rond glijdt. Die katten geven de stofzuigers een nog gekkere uitstraling en de filmpjes doen het niet voor niets goed op YouTube.

 

De laatste tijd was de Roomba echter niet alleen vanwege zijn UFO-look of de kattenfilmpjes in het nieuws. Het bedrijf achter de Roomba, iRobot, verzamelt namelijk data van jouw huis en wil die gaan verkopen (zie Trouw.nl d.d. 25 juli jl.). Blijkbaar moet je, als je de stofzuiger in gebruik neemt, door een ellenlange lijst juridische teksten heen scrollen (en dan klikken de meeste mensen maar snel op ‘akkoord’). Daarmee geef je iRobot het recht om zonder toestemming jouw informatie door te verkopen. Wel bijzonder eigenlijk, dat je bij het kopen van een stofzuiger bijna net zo veel juridisch leesvoer voor je kiezen krijgt als bij het kopen van een huis.

 

Wat zouden bedrijven met deze informatie willen, en wat zouden ze er allemaal mee kunnen? Het ding kan zien of jij een viezer of schoner huishouden hebt dan gemiddeld, en daar kunnen grote bedrijven zoals Google, Facebook of Amazon hun reclames op aanpassen. De stofzuiger die zijn eigen gang gaat op de vloer kent de plattegrond van jouw huis als geen ander. Misschien is de afstand tussen jouw meubels wel een indicatie van jouw salaris? Ik vraag me af of het dan blijft bij het aanbieden van passende reclames of dat er meer met die informatie gedaan kan worden. En dan heb ik het nog niet eens over wanneer de data in verkeerde handen valt, want dieven zullen de opgehaalde informatie ook wel interessant vinden.

 

Na alle ophef is iRobot overigens op haar uitspraak teruggekomen. Ze zullen de informatie niet meer doorverkopen zeggen ze. Ik denk dat het bedrijf hierin weinig keuze had. Wie koopt er anders ooit nog een Roomba stofzuigerrobot als het ding jouw huis in kaart brengt en terwijl jij weet dat het bedrijf de data doorverkoopt? Dan wordt The Internet of Things namelijk pas écht spannend.

 

Columnreeks

Deze column maakt onderdeel uit van een tweewekelijkse reeks, waarin Jonge Informatieprofessional Ilse de Jonge schrijft over iets wat ze meemaakt in haar dagelijks leven. Over de relatie tussen overheid en burger en de invloed van digitalisering op de samenleving. Over wat ze ziet tijdens haar werk als Jonge Informatieprofessional of leert tijdens haar opleiding, de Master of Public Information Management (MPIM). Over de invloed van digitalisering, het nieuws en de wereld om haar heen, maar ook over haar collega's, ambtenaren, borrelen op het plein en vergaderingen op maandagochtend.

 

Lees hier de andere columns van Ilse

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingMuzenstraat 120,

2511 WB Den Haag,

Postbus 18607,

2502 EP Den Haag

070- 376 36 36

info@pblq.nl

www.pblq.nl

Meer nieuws

TRAINEEPROGRAMMA INFORMATIEMANAGEMENT

Inspiratie-en netwerkevent ‘Informatiemanagement & You’

Afbeelding

Gaat u in 2017 in uzelf investeren?

Afbeelding

Whitepapers

  • ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...

    Smart city

    ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...
  • Voor bestuurders, managers en veranderaars 
 Met de digitalisering van onze samenleving is het...

    Safe in cyberspace

    Voor bestuurders, managers en veranderaars Met de digitalisering van onze samenleving is het...

Bloggers