of 59236 LinkedIn

Rutte III door een ICT-bril

Het was een hele bevalling, nou, een hele zwangerschap kunnen we wel zeggen. De totstandkoming van het regeerakkoord. Maar goed, er is dan ook een niet-alledaags huwelijk aan vooraf gegaan, dus dan ga je niet over één nacht ijs. De partijen VVD, D66, CDA en ChristenUnie zijn eruit, er ligt een akkoord van 54 pagina’s (exclusief bijlagen).

Natuurlijk zijn wij benieuwd welke ambities het kabinet Rutte III heeft en vooral, welke rol het kabinet daarbij heeft bedacht voor ICT. Wij hadden hier natuurlijk al wat ideeën over. Hieronder neem ik je mee in de ICT-ambities van Rutte III en wat wij ervan vinden.


Behoefte aan meer ICT-kennis

Zo beschrijft het regeerakkoord bijvoorbeeld dat “(het) voor het functioneren van de overheid goed (is) dat deze op belangrijke terreinen voldoende expertise in huis heeft.” ICT wordt hierbij als expertisegebied genoemd. En hoewel ik de afgelopen tijd zeker al een positieve ontwikkeling waarneem op dit gebied blijft dit punt nog altijd herkenbaar. 

Onvoldoende kennis leidt óf tot een overschatting van wat ICT allemaal wel niet kan oplossen, en ook nog eens binnen afzienbare tijd. Óf het leidt ertoe dat politici en bestuurders ICT vooral zien als een kostenpost in plaats van als dé drager van het primaire proces. En zoals dat wel vaker het geval is, ligt ook hier de waarheid in het midden. En laten wij van PBLQ nu net goed bekend zijn in dit midden. Ik heb dan dus ook vertrouwen in de toekomst.

 

 

          

Hét succes van de elektronische dienstverlening naar burgers wordt bepaald door die burger zelf.

 

Privacy wint voorzichtig terrein terug

En gelukkig wordt onze privacygevoelige informatie versleuteld opgeslagen en DigiD wordt ook nog eens veiliger gemaakt. We kunnen met een gerust hart gaan slapen. Bovendien wil het nieuwe kabinet alsnog dat de vermeende ‘aftapwet’ er niet komt. Deze omstreden wet zou ervoor moeten zorgen dat de inlichtingendiensten AIVD en MIVD vanaf 1 januari 2018 ook ongericht internetverkeer mogen aftappen. In het wetsvoorstel heeft privacy duidelijk het onderspit moeten delven ten opzichte van de opsporing. Maar die komt er dus niet. 

Wat er wél komt in 2018 is de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Deze verordening stelt een Privacy Impact Assessment verplicht wanneer persoonsgegevens worden verwerkt en een risico vormen voor de betrokken burgers. Het kan daarom denk ik geen kwaad om de komende jaren het belang van, en de impact van het regeerakkoord óp, privacy blijvend onder de aandacht te brengen van politici en bestuurders. Overigens, met meer regie over je eigen persoonsgegevens kan dit voor niemand kwaad.


De burger centraal, nieuwe rondes nieuwe kansen

Daar waar halverwege 2017 de minister van BZK nog aankondigde te stoppen met Operatie BRP, de modernisering van de Basisregistratie Persoonsgegevens pakt het nieuwe kabinet de handschoen opnieuw op. Daarnaast wordt ook DigiD, het authenticatiemiddel – nu nog – voor burgers die digitaal zaken willen doen met de overheid, veiliger gemaakt. 

Belangrijke ingrediënten zijn dus in huis om de elektronische dienstverlening naar burgers te verbeteren. Maar hét succes van de elektronische dienstverlening naar burgers wordt bepaald door die burger zelf. Die moet namelijk het gemak ervaren en het vertrouwen voelen bij het gebruik hiervan. En hoe bereik je dat? Door diezelfde burger centraal te stellen bij de ontwikkeling ervan. En die kans is er nu opnieuw.

 


Nederland als digitale haven

Tenslotte nog een mooie kans voor dit kabinet om zichzelf niet alleen binnen de landsgrenzen, maar ook daarbuiten te profileren als vooruitstrevend. Zo beschrijft het akkoord het volgende: “Om de (grens)barrières voor digitaal ondernemerschap weg te nemen zal het kabinet zich in Europa inzetten om te komen tot een Europese digitale markt.” Dit gaat wat mij betreft nog niet ver genoeg. Waarom niet gelijk doorpakken op waar wij als Nederland van oudsher goed in zijn? Natuurlijk, de rol van marktkoopman! Dit past gelijk ook mooi in het versterken van onze identiteit. Je weet wel, dat andere veelbesproken onderdeel uit het regeerakkoord. 

Het digitale mes snijdt aan twee kanten. Kijk maar. Wij zijn een handelsnatie en beschikken over een paar juweeltjes van mainports: Schiphol Airport en de Rotterdamse haven. Daar kan nog prima de haven van de toekomst bij: de digitale mainport. Hét veilige en betrouwbare knooppunt voor al het digitale verkeer van Europa, maar ook voor de rest van de wereld. Dit vereist natuurlijk wel een flinke investering in de daarvoor benodigde kennis en kunde. En zo is de cirkel, en zo ook deze blog, mooi rond.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingMuzenstraat 120,

2511 WB Den Haag,

Postbus 18607,

2502 EP Den Haag

070- 376 36 36

info@pblq.nl

www.pblq.nl

Meer nieuws

TRAINEEPROGRAMMA INFORMATIEMANAGEMENT

Inspiratie-en netwerkevent ‘Informatiemanagement & You’

Afbeelding

Gaat u in 2017 in uzelf investeren?

Afbeelding

Whitepapers

  • ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...

    Smart city

    ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...
  • Voor bestuurders, managers en veranderaars 
 Met de digitalisering van onze samenleving is het...

    Safe in cyberspace

    Voor bestuurders, managers en veranderaars Met de digitalisering van onze samenleving is het...

Bloggers