of 59054 LinkedIn

Problemen persoonsgebonden budget zelf oplossen

Hoe moeilijk kan het zijn: 150.000 PGB-houders, 400 gemeenten en 30 zorgkantoren met allemaal hun eigen relaties, beleidsvoorkeuren en systemen en ze allemaal in een keer 1 administratie laten voeren en tegelijkertijd de wetten waarop zij hun regels bouwden vernieuwen. Moeilijk zat, zo blijkt uit de huidige situatie. Want ondanks de mooie berichten van soepel lopende betalingen worden nog steeds grote groepen budgethouders niet betaald via het reguliere proces. Bijvoorbeeld omdat ze hun zorgcontract aan een wet hebben waar geen budget aan zit. Of omdat plots hun budget uitgeput is omdat ze zorg declareren die uit het verkeerde potje wordt betaald.

Nog steeds zijn budgetverstrekkers budgethouders 'kwijt' of zijn de geregistreerde budgetten niet degene die zijn aangeleverd. Dagelijks zie ik de problemen van budgethouders maar ook die van de verstrekker. Ze worstelen met een organisatie en ICT-systeem waarbij gegevens aangeleverd moeten worden, die door een anonieme groep mensen handmatig worden verwerkt. Wel verantwoordelijk zijn voor je gegevens, maar geen mogelijkheid deze vlot te verbeteren als iets niet goed is gegaan. Weken doorlooptijd voordat iets verwerkt is en ondertussen opstapelende facturen van de zorgverleners. Als daar niets aangedaan wordt blijven de problemen die we nu hebben bestaan.

 

Achteraf vaststellen dat life gaan met een ICT-systeem die niet "fit for the job is", niet goed samengaat met een grote structuurwijziging is te makkelijk. Wrang is wel dat signalen en waarschuwingen in 2014 niet op waarde zijn geschat. Nu zijn we op weg met het herstelplan dat de belangrijkste problemen recht moeten zetten. Omdat het ICT-systeem nog steeds niet past, wordt dat groep voor groep gedaan. Een snelle en afdoende aanpak is dat niet. De trage verwerking, de samenloop van wetten en verstrekkers per budgethouder, de voortdurende mutaties op zorgcontracten en budgetten maken dat fout op fout kan worden gestapeld en dat zonder directe correctiemogelijkheid. Zolang het administratieve systeem en proces zo blijft als nu het geval is, zal het herstel geen einde kennen.

 

Oproepen terug te gaan naar het oude systeem is naïef en lost niets op. Het is beter werk te maken van het herstel. Doe dat door de verantwoordelijkheden daar te leggen waar ze horen. Decentraliseer de input en correctie van de noodzakelijke gegevens. Geef gemeenten en zorgkantoren de mogelijkheid de administratie op orde te brengen voor haar eigen populatie. Zorg ondertussen voor de noodzakelijke aanpassingen van het ICT-systeem. Zo kunnen gegevenseigenaren, zelfstandig hun gegevens up-to-date houden. Organiseer centraal een goed controleproces binnen de SVB, die bij fouten de gegevenseigenaar informeert. Zo houden we een trekkingsrecht en verscherpte controle maar houdt iedereen zich bezig met dingen die ze kunnen beïnvloeden. Heb je dan nog een probleem, los het dan zelf op!

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

Van de Spiegelstraat 12,

2Afbeelding518 ET Den Haag

Postbus 18607,

2502 EP Den Haag

070- 376 36 36

info@pblq.nl

www.pblq.nl

Meer nieuws

Gaat u in 2016 in uzelf investeren?

Afbeelding

Traineeprogramma Informatiemanagement

Whitepapers

  • ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...

    Smart city

    ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...
  • Voor bestuurders, managers en veranderaars 
 Met de digitalisering van onze samenleving is het...

    Safe in cyberspace

    Voor bestuurders, managers en veranderaars Met de digitalisering van onze samenleving is het...

Bloggers