of 59054 LinkedIn

Over ontwikkeling en de kwaliteit van de Rijksdienst

Reageer

Er zijn nou eenmaal zaken die in dit land geregeld moeten worden, die we niet makkelijk op individueel niveau kunnen doen. Defensie is nodig en we moeten ons beschermen tegen het water. Maar er zijn veel meer taken ontstaan die we niet alleen kunnen op het gebied van het onderwijs en de zorg, het vervoer en zo veel meer.

Sommige zaken moeten echt door de Rijksoverheid gedaan worden en andere kunnen iets meer op afstand door de publieke sector worden uitgevoerd. Nog weer andere kunnen door het bedrijfsleven gedaan worden. De overheid koopt in of ziet er op toe, maar dat is dan ook alles. We willen met zijn allen dat die publieke taken goed worden uitgevoerd. Hoe zorg je daar nou voor, is een essentiële vraag. Het werk gebeurt door ambtenaren, maar het streven van het kabinet is om met steeds minder ambtenaren te werken. Ambtenaren moeten hun werk doen in een zeer turbulente omgeving die gekenmerkt wordt door internationalisering, voortdurende organisatieveranderingen, technologische vernieuwingen waarbij ICT een belangrijke rol speelt en een veranderende samenleving die steeds meer vergt en op zijn strepen gaat staan.

 

Vroeger kon je met je academische opleiding aan een loopbaan in de publieke sector beginnen en met af en toe wat bijspijkeren was je er wel. Dat kan nu helemaal niet meer. Er moet voortdurend gewerkt worden aan de kwaliteit van de werkers in de publieke sector. Wie bekommert zich eigenlijk om de ontwikkeling van ambtenaren? Is dat iets dat iedereen maar voor zichzelf uit moet zoeken? Of is het iets dat een departement of een zelfstandig bestuursorgaan (ZBO) maar voor zijn eigen medewerkers moet regelen? Of is de kwaliteit van de Rijksdienst en de ontwikkeling van het personeel zo belangrijk dat één van de leden van het kabinet daarvoor op moet komen en er met het parlement over moet spreken?

 

Het lijkt er op dat niemand zich verantwoordelijk voelt voor ontwikkeling in den brede. Iedereen doet maar wat. Met de beste bedoelingen en soms ook met mooie resultaten, maar soms ook met een onthutsende sub-optimalisatie. Het zou kunnen dat duizend bloemen bloeien een goede weg is naar de hoogste kwaliteit van de Rijksdienst als het om ontwikkeling van medewerkers gaat. Het kan ook zijn dat het verstandig is om een debat te voeren over hoe we het schaarse ambtelijk vermogen zo goed mogelijk kunnen ontwikkelen in een turbulente omgeving. Het wordt tijd dat we dat debat gaan voeren.

 

Bij PBLQ starten we alvast met het debat op 18 september over opleiden en kwaliteit van de Rijksdienst. Vakgenoten binnen en buiten de overheid gaan het gesprek hierover met elkaar aan.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

Van de Spiegelstraat 12,

2Afbeelding518 ET Den Haag

Postbus 18607,

2502 EP Den Haag

070- 376 36 36

info@pblq.nl

www.pblq.nl

Meer nieuws

Gaat u in 2016 in uzelf investeren?

Afbeelding

Traineeprogramma Informatiemanagement

Whitepapers

  • ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...

    Smart city

    ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...
  • Voor bestuurders, managers en veranderaars 
 Met de digitalisering van onze samenleving is het...

    Safe in cyberspace

    Voor bestuurders, managers en veranderaars Met de digitalisering van onze samenleving is het...

Bloggers