of 59236 LinkedIn

Op weg naar een nieuw omgevingsloket: cruciaal, maar niet zonder risico’s

Reageer

De voorbereidingen op de Omgevingswet zijn in volle gang. Een complex traject, want de Omgevingswet gaat niet alleen over wat juridisch wel of niet mag, maar ook over nieuwe manieren van werken, nieuw instrumenten, nieuwe vormen van samenwerking met initiatiefnemers en belanghebbenden en ga zo door.

Digitalisering is een belangrijke voorwaarde om de Omgevingswet tot een succes te maken. Daarom wordt een digitaal stelsel voor de Omgevingswet ontwikkeld. Het digitale stelsel krijgt voor de gebruiker de vorm van een digitaal loket: het nieuwe Omgevingsloket. Dit vervangt de bestaande gebruikerstoepassingen Omgevingsloket Online (OLO), Ruimtelijkeplannen.nl en de Activiteitenbesluit Internet Module (AIM).

 

          

Wij verwachten dat het succes van de nieuwe Omgevingswet grotendeels staat of valt bij de werking van het nieuwe digitale loket. 

 

De verwachtingen van dit digitale stelsel zijn hoog. Het moet iedereen toegang bieden tot kwalitatief goede en juridisch kloppende informatie over de fysieke leefomgeving, de regels die gelden en de beleidsdocumenten die van toepassing zijn. Verder moeten gebruikers via het stelsel aanvraag- en afhandelprocessen digitaal kunnen uitvoeren. Lees: zij moeten daar digitaal hun aanvraag kunnen indienen en de afhandeling volgen. Ook moet het digitale stelsel overheden ondersteunen bij het maken van visies en plannen, het opstellen van regels en het besluiten over initiatieven.

 

Wij verwachten dat het succes van de nieuwe Omgevingswet grotendeels staat of valt bij de werking van het nieuwe digitale loket. Als dat bij de invoering van de wet niet naar behoren werkt, zijn zowel initiatiefnemers als overheden ontevreden. De initiatiefnemer kan niet zien welke regels op een locatie gelden of kan geen aanvraag indienen. De overheid kan zijn (lokale) regels niet invoeren en aanvragen niet digitaal ontvangen. Voor een goed functionerend loket is er echter nog veel werk te verzetten.

 

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingMuzenstraat 120,

2511 WB Den Haag,

Postbus 18607,

2502 EP Den Haag

070- 376 36 36

info@pblq.nl

www.pblq.nl

Meer nieuws

TRAINEEPROGRAMMA INFORMATIEMANAGEMENT

Inspiratie-en netwerkevent ‘Informatiemanagement & You’

Afbeelding

Gaat u in 2017 in uzelf investeren?

Afbeelding

Whitepapers

  • ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...

    Smart city

    ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...
  • Voor bestuurders, managers en veranderaars 
 Met de digitalisering van onze samenleving is het...

    Safe in cyberspace

    Voor bestuurders, managers en veranderaars Met de digitalisering van onze samenleving is het...

Bloggers