of 59045 LinkedIn

Je stemt wat je leest

Regelmatig haal ik op zondag een familiepak friet in een snackbar. Tijdens het wachten op die verzameling koolhydraten lees ik de aanwezige kranten, zoals de Telegraaf. Mijn gemoedelijke stemming verandert dan in een grote onrust. Meestal staart een bebloede, overvallen winkelier mij met droevige ogen aan vanaf de voorpagina. Ook verderop in de krant wordt het niet veel vrolijker: onlangs telde ik vijf foto's van dreigende koppen met een zwart balkje voor de ogen in het eerste katern. Als ik iedere dag de Telegraaf zou lezen, dan zou ik in een constante staat van alertheid verkeren in deze misdadige wereld.

Natuurlijk hebben ook andere kranten hun stokpaardjes. Tijdens trainingen behandel ik graag de berichtgeving over de Nederlandse helikopter die na een mislukte reddingspoging in voorjaar 2011 werd vastgehouden op een Libisch strand. Kadhafi was toen nog aan de macht en voor de Telegraaf was dit de zoveelste misdaad van de dictator ("deze volstrekte idioot") en "zijn onbetrouwbare familiekliniek, bij wie het bloed van hun handen afdruipt". Heerlijk proza om voor te lezen. Maar hoe schreef de Volkskrant over hetzelfde incident? "Nederland is ernstig in verlegenheid gebracht door de gevangenneming van de drie militairen. Het incident had plaats terwijl de internationale gemeenschap praat over het instellen van sancties tegen Libië en het mogelijke afdwingen van een no fly-zone in het Libische luchtruim. De Nederlandse gevangenen spelen Kadhafi in de kaart." Hier ligt de nadruk op de onhandigheid van het Nederlandse leger. De Volkskrant, niet de grootste vriend van het Ministerie van Defensie, gebruikt deze gebeurtenis om zijn punt te kunnen maken.

 

De Belgische socioloog Mark Elchardus gaf in 2009 een lezing waarin hij een recent onderzoek in België besprak. Het onderzoek ging over hoe mensen hun stem op een politieke partij bepaalden. Niet het eigen belang of ideologie bleek de doorslag te geven, maar je visie op de ontwikkeling van de samenleving. Die visie wordt gevormd door je sociale netwerk maar ook door de kranten die je leest, de nieuwssites die je bezoekt en de televisieprogramma's die je ziet. De bovenstaande voorbeelden illustreren dat. En als ik op zondag te onrustig word van de voorpagina van de Telegraaf, dan blader ik snel door naar het sportkatern. Je bepaalt immers zelf wat je leest.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

Van de Spiegelstraat 12,

2Afbeelding518 ET Den Haag

Postbus 18607,

2502 EP Den Haag

070- 376 36 36

info@pblq.nl

www.pblq.nl

Meer nieuws

Gaat u in 2016 in uzelf investeren?

Afbeelding

Traineeprogramma Informatiemanagement

Whitepapers

  • ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...

    Smart city

    ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...
  • Voor bestuurders, managers en veranderaars 
 Met de digitalisering van onze samenleving is het...

    Safe in cyberspace

    Voor bestuurders, managers en veranderaars Met de digitalisering van onze samenleving is het...

Bloggers