of 59180 LinkedIn

Henk Matthijsse

Ik zet me sinds 2014 met enthousiasme in als adviseur van PBLQ. Ik kapitaliseer voor onze opdrachtgevers graag mijn ervaring, maatschappelijke betrokkenheid en algemene drive te willen optimaliseren. Ik heb tijdens mijn loopbaan een brede kennis en ervaring opgedaan binnen het openbaar bestuur, overheid en bedrijfsleven. Zo heb ik me ontwikkeld van technisch ingenieur tot algemeen bestuurder. Ik kan daarom vanuit alle kanten van de tafel opdrachtgevers adviseren en begeleiden in bestuurlijke en operationele organisatie vraagstukken.

 

Complexe dynamische opdrachten met beroep op snelle besluitvorming, analyse en verbinding passen mij het best.

 

Een resultaten man

Ik ben een resultaten man, een aanpakker en verbinder die met een sterk analytisch vermogen snel tot oplossingen komt. Complexe dynamische opdrachten met beroep op snelle besluitvorming, analyse en verbinding passen mij het best.

 

Vormgeven van organisaties in het sociale domein

Ik ben op dit moment in opdracht van de gemeente Emmen kwartiermaker en interim directeur-bestuurder van Stichting De Toegang. Een organisatie ten behoeve van geïndiceerde zorg. Ik richt me daar op het verbinden van de gemeente, het voorliggende informele en formele veld en de zorgaanbieders. Ik draag daarbij zorg voor de vormgeving van de toegangsorganisatie met betrekking tot de governance, personele, juridische, procesmatige, financiële en facilitaire aspecten.

Binnen het sociale domein heb ik meerdere opdrachten uitgevoerd. Zo deed ik onderzoek voor de gemeenten Leeuwarden en Amersfoort. Voor de gemeente Zwolle was ik verantwoordelijk voor het inrichten en coördineren van een team gericht op het oplossen van de PGB-problematiek. Ook heb ik de backoffice voor de sociale wijkteams van Zwolle opgezet en operationeel gemaakt. Ik was daarnaast in 2015 betrokken bij het oplossen van de administratieve problemen binnen de PGB-trekkingsrecht keten. Ik heb als onderhandelingsadviseur voor de VNG de diverse financiële dossiers begeleid in verbinding met de gemeenten en het ministerie van VWS. Als vertegenwoordiger vanuit de G32 zorgde ik voor een verbetering van de invloed van de G32 in de gehele PGB-keten.

 

Brede ervaring

Ik ben door mijn ervaring in staat om op meerdere onderwerpen een inhoudelijk advies te bieden. Zo heb ik bijvoorbeeld een adviestraject voor de NVWA begeleid waar een abstracte vraag naar een plateauplan voor de bedrijfsbrede procesverandering en systeeminrichting, is omgezet in een afgewogen implementatie-strategie en –aanpak met bijpassende governance.

 

Ik droeg tot 2014 vier jaar als Wethouder in Assen de verantwoordelijkheid voor een groot stedelijke vernieuwingsprogramma op het gebied van bereikbaarheid en stadsontwikkeling van ruim 200 miljoen euro, en daarnaast de portefeuilles economie, sensortechnologie, recreatie en toerisme, evenementen. Daarvoor was ik 8 jaar werkzaam bij DUO en heb daar diverse management rollen gehad en programma’s en projecten uitgevoerd. Ik startte mijn carrière bij Stork organisaties waar ik als technisch ingenieur in verschillende rollen heb gefunctioneerd.

  • Is een benefit wat waard?

    Reageer

    Meer en meer organisaties die voor grote veranderopgaves staan, werken volgens het framework voor effectief programma management; Managing Succesful Programmes (MSP). En zoals dat gaat met frameworks bezitten die veel open deuren. Zaken waarvan iedereen zegt; "maar natuurlijk moet dat zo". Alleen hebben we de deur werkelijk open als het gaat om benefits en beseffen wij wat de waarde is van best practices als MSP?

  • Problemen persoonsgebonden budget zelf oplossen

    Reageer

    Hoe moeilijk kan het zijn: 150.000 PGB-houders, 400 gemeenten en 30 zorgkantoren met allemaal hun eigen relaties, beleidsvoorkeuren en systemen en ze allemaal in een keer 1 administratie laten voeren en tegelijkertijd de wetten waarop zij hun regels bouwden vernieuwen. Moeilijk zat, zo blijkt uit de huidige situatie. Want ondanks de mooie berichten van soepel lopende betalingen worden nog steeds grote groepen budgethouders niet betaald via het reguliere proces. Bijvoorbeeld omdat ze hun zorgcontract aan een wet hebben waar geen budget aan zit. Of omdat plots hun budget uitgeput is omdat ze zorg declareren die uit het verkeerde potje wordt betaald.

Contactgegevens

Muzenstraat 120,

2511 WB Den Haag,

Postbus 18607,

2502 EP Den Haag

070- 376 36 36

info@pblq.nl

www.pblq.nl

TRAINEEPROGRAMMA INFORMATIEMANAGEMENT

Inspiratie-en netwerkevent ‘Informatiemanagement & You’

Afbeelding

Gaat u in 2017 in uzelf investeren?

Afbeelding

Whitepapers

  • ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...

    Smart city

    ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...
  • Voor bestuurders, managers en veranderaars 
 Met de digitalisering van onze samenleving is het...

    Safe in cyberspace

    Voor bestuurders, managers en veranderaars Met de digitalisering van onze samenleving is het...