of 59045 LinkedIn

Fonkelveen gaat al in 2016 digitaal

Reageer

Wethouder Netjes van de gemeente Fonkelveen heeft samenwerking gezocht met de cliëntenraad werk en inkomen. Deze cliëntenraad zet zich al jaren in voor burgers met een bijstandsuitkering. Wethouder Netjes en de cliëntenraad willen de digitale dienstverlening verbeteren.

In de arbeidsmarktregio waar Fonkelveen onderdeel van is, kunnen burgers bij meer dan zeven verschillende websites terecht voor informatie en dienstverlening over werk en inkomen. Dit leidt tot veel onduidelijkheid onder cliënten. Om die onduidelijkheid weg te nemen hebben ze PBLQ gevraagd om ze te ondersteunen.

 

In lijn met het programma van Digicommissaris wil ook de gemeente Fonkelveen haar burgers meer betrekken bij het vormgeven van de digitale dienstverlening. Om hier een start mee te maken heeft PBLQ een onderzoek uitgevoerd om vast te stellen hoe de burgers de digitale dienstverlening ervaren. Dat deed PBLQ op basis van (digitale) klantreizen. De resultaten zijn gebruikt om - samen met de cliëntenraad - een burgerpanel digitale dienstverlening in te richten. Dit panel voorziet de gemeente van input voor de verbetering van haar digitale diensten.

 

Om te borgen dat de ambtelijke organisatie van Fonkelveen daadwerkelijk met de suggesties de panel verbeteringen door kan voeren, heeft PBLQ een aantal sleutelfiguren opgeleid. Zij volgden de incompany masterclass 'Digitale Dienstverlening'. Het doel van de masterclass is de ambtenaren de digitale dienstverlening te laten begrijpen én herontwerpen vanuit het perspectief van de burger. Eén van de interactieve onderdelen van die masterclass is 'De Burgerbril'; een werkvorm waarmee ambtenaren als een afhankelijke en laag-digivaardige burger leren kijken naar hun eigen digitale dienstverlening. Deze masterclass is gebaseerd op ruim tien jaar onderzoek naar digitale dienstverlening vanuit burgerperspectief en de PBLQatie 'De burger kan het niet alleen'.

 

Door het inzetten van een burgerpanel, (digitale) klantreizen en de masterclass digitale dienstverlening is de klanttevredenheid met ruim één ruim punt gestegen: van een 6,5 naar een 7,6!

 

Lees hier meer over Fonkelveen

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

Van de Spiegelstraat 12,

2Afbeelding518 ET Den Haag

Postbus 18607,

2502 EP Den Haag

070- 376 36 36

info@pblq.nl

www.pblq.nl

Meer nieuws

Gaat u in 2016 in uzelf investeren?

Afbeelding

Traineeprogramma Informatiemanagement

Whitepapers

  • ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...

    Smart city

    ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...
  • Voor bestuurders, managers en veranderaars 
 Met de digitalisering van onze samenleving is het...

    Safe in cyberspace

    Voor bestuurders, managers en veranderaars Met de digitalisering van onze samenleving is het...

Bloggers