of 59180 LinkedIn

Ester de Jong

Sinds februari 2014 werk ik bij PBLQ. Tegenwoordig als adviseur en daarvoor als trainee informatiemanagement. Ik ben geboeid door het spanningsveld tussen beleid, informatietechnologie en eindgebruikers. Mijn overtuiging is dat het centraal stellen van gebruikers (zowel burgers als bedrijven) de sleutel is voor hogere kwaliteit van dienstverlening in de (digitale) publieke sector. Een overtuiging die ontstond door mijn hands on ervaring met digitale dienstontwikkeling en online marketing.

 

Onderzoeken en adviesopdrachten op het terrein van: online dienstverlening, informatiemanagement, digitale overheid en gebruiker centraal hebben mijn bijzondere interesse.

 

Onderzoek en advies

In dynamische omgevingen waarin snel geschakeld moet worden kom ik het beste tot mijn recht. Ik ben een enthousiast en open persoon. Ik ben analytisch ingesteld en vind het een uitdaging om mij steeds weer in nieuwe omgevingen en problematiek te storten om vervolgens tot concrete en uitvoerbare adviezen en plannen te komen. Dat doe ik het liefst samen met anderen. Onderzoeken en adviesopdrachten op het terrein van: online dienstverlening, informatiemanagement, digitale overheid en gebruiker centraal hebben mijn bijzondere interesse.

 

Opdrachtgevers

De afgelopen 10 jaar deed ik opdrachten bij en voor: CAK, Ministerie van Buitenlandse Zaken, KING (Kwaliteitsinstituut Nederlandse Gemeenten), Ministerie van Binnenlandse Zaken, Logius, Aegon, Bibliotheek.nl, Vereniging van Openbare Bibliotheken, Sociaal en Cultureel Planbureau en Universiteit Leiden. Hier vervulde ik rollen als onderzoeker, projectleider, productmanager en marketeer.

     

Politicologie en Digitalisering

Van huis uit ben ik politicologe. Na mijn Bachelor in de Politieke Wetenschap (2003-2007) aan de Universiteit Leiden behaalde ik aan diezelfde universiteit de Master Book and Digital Media Studies (2007-2009). In het kader van het informatiemanagement traineeprogramma voltooide ik de Master Public Information Management (MPIM). Mijn afstudeerscriptie betrof een onderzoek naar de succesfactoren bij het implementeren van usabilitymethoden bij uitvoeringsorganisaties die digitale overheidsdiensten ontwikkelen.

  • Wie de schoen past....

    Reageer

     

    Staat de burger centraal bij de onderhandelingen tussen VVD, CDA, D66 en GroenLinks?

    Vorig jaar publiceerde PBLQ een voorstel voor een ICT paragraaf voor een komend regeerakkoord, het deltaplan ICT. Het thema ‘burger centraal’ neemt hierin een belangrijke plaats in. Verhef ‘de burger centraal’ tot leidend principe bij het ontwerpen van systemen en diensten zodat het perspectief van burgers en bedrijven centraal staat en niet de systeemwereld (van de overheid). Zo luidde een van de drie hoofdaanbevelingen van PBLQ aan de nieuwe regering. De vraag is nu: wat zien we hiervan terug bij de formatieonderhandelingen?

  • De verbinding leren leggen

    Reageer

    Een maand geleden was het zo ver. In gezelschap van familie, vrienden en collega's mocht ik mijn diploma Master of Public Information Management (MPIM) in ontvangst nemen. Deze diploma-uitreiking vormde de afsluiting van een intensieve periode van twee jaar werken, leren én plezier als Trainee Informatiemanagement bij PBLQ. 

Contactgegevens

Muzenstraat 120,

2511 WB Den Haag,

Postbus 18607,

2502 EP Den Haag

070- 376 36 36

info@pblq.nl

www.pblq.nl

TRAINEEPROGRAMMA INFORMATIEMANAGEMENT

Inspiratie-en netwerkevent ‘Informatiemanagement & You’

Afbeelding

Gaat u in 2017 in uzelf investeren?

Afbeelding

Whitepapers

  • ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...

    Smart city

    ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...
  • Voor bestuurders, managers en veranderaars 
 Met de digitalisering van onze samenleving is het...

    Safe in cyberspace

    Voor bestuurders, managers en veranderaars Met de digitalisering van onze samenleving is het...