of 59250 LinkedIn

Een beleidsraam in Rotterdam

In de Volkskrant staat een hartverwarmende column van Harriet Duurvoort over Rotterdam.  Ze is geboren in Amsterdam en daarna verhuisd naar Rotterdam. Twee volstrekt verschillende steden, waarbij de ene nog een historisch stadshart heeft en de ander een centrum vol hoogbouw kent. De columniste moest wel wennen aan die verzameling anonieme gebouwen van glas en staal, maar is erg enthousiast over de Rotterdammers. Dat is leuk om te lezen als stadsgenoot. In de column vertelt ze over een ontmoeting met een oude Rotterdammer. Die vertelt haar dat het nieuwe stadshart een gevolg is van het Duitse bombardement in 1940. Maar is die oorlogsmisdaad wel de enige verklaring voor het nieuwe centrum?

Al vanaf 1928 was stedenbouwkundig architect Witteveen bezig met de modernisering van Rotterdam. Toegankelijkheid voor het toenemende autoverkeer was daarbij een belangrijke opgave. Allerlei wegen werden ontworpen en aangelegd.  Alleen de Coolsingel in het centrum bleef “op slot”: het was een voetgangerspromenade waar je kon winkelen en uitgaan. Tijdens het Duitse bombardement vielen circa achthonderd doden en werd de Coolsingel zwaar getroffen. Een groot deel van de gebouwen lag in puin. Deze vreselijke toestand creëerde de gelegenheid en het politieke draagvlak om de Coolsingel om te bouwen tot een centrale verkeersader. Dit verminderde de verkeersdruk in de binnenstad.  Ook bood het de gelegenheid om oude gebouwen te slopen, zoals de Bijenkorf van Dudok die ook hersteld had kunnen worden, waardoor er ruimte was voor nieuwe architectuur. Politicologen noemen zo’n combinatie een beleidsraam: een gebeurtenis zorgt ervoor dat problemen, oplossingen en politieke wil bij elkaar komen.

 

Het interessante van een beleidsraam is dat de volgorde van de combinatie niet vast ligt. Vanuit een strikt rationeel perspectief zou je denken: er doet zich een probleem voor, we gaan een oplossing verzinnen en daar politiek draagvlak voor zoeken. Maar soms is er al een oplossing voordat een probleem zich voordoet. Dat was waarschijnlijk het geval bij de wederopbouw van Rotterdam. Er lagen al plannen klaar, het was een kwestie van wachten op het goede moment.

 

De huidige Coolsingel met zijn eindeloze rij milieuvervuilende auto’s is niet mijn favoriete  straat in Rotterdam. Ik droom wel eens van een geïdealiseerde vooroorlogse tijd: een voetgangerspromenade met veel bomen, elegante terrasjes en grand cafés. Wellicht zijn daar al studies naar gedaan. Nu is het wachten op een nieuw beleidsraam: alsjeblieft geen bombardement, maar een vernietigend rapport over de Rotterdamse luchtkwaliteit vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen zou hopelijk al voldoende zijn.

 

Arnaud Wirschell is kerndocent van de leergang Kernthema’s Beleids- en Bestuurskunde van PBLQ ROI

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingMuzenstraat 120,

2511 WB Den Haag,

Postbus 18607,

2502 EP Den Haag

070- 376 36 36

info@pblq.nl

www.pblq.nl

Meer nieuws

TRAINEEPROGRAMMA INFORMATIEMANAGEMENT

Inspiratie-en netwerkevent ‘Informatiemanagement & You’

Afbeelding

Gaat u in 2017 in uzelf investeren?

Afbeelding

Whitepapers

  • ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...

    Smart city

    ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...
  • Voor bestuurders, managers en veranderaars 
 Met de digitalisering van onze samenleving is het...

    Safe in cyberspace

    Voor bestuurders, managers en veranderaars Met de digitalisering van onze samenleving is het...

Bloggers