of 59054 LinkedIn

Dromen over MijnOverheid van de Toekomst

Sinds de zomer van 2015 ben ik namens PBLQ productmanager MijnOverheid bij Logius. In deze rol ben ik trekker van het traject MijnOverheid van de Toekomst. Logius heeft vanaf januari Alieke Jansen (Morgens) ingezet om mede uitvoering te geven aan het traject. Met frisse blik en werkwijzen wordt opzoek gegaan naar beelden van burgers en overheidsorganisaties bij MijnOverheid van de Toekomst. Hoe kan dit eruit zien?

Via MijnOverheid kunnen burgers en overheidsorganisaties, zoals een groot aantal gemeenten, waterschappen, de SVB en de Belastingdienst, veilig digitaal zaken met elkaar doen. Zo controleren burgers op MijnOverheid hoe zij bij hun gemeente geregistreerd staan, is het mogelijk om een herinnering te ontvangen bij een verlopen paspoort, of kunnen zij de status van een omgevingsvergunning volgen. Al meer dan 5 miljoen Nederlanders maken gebruik van MijnOverheid en dit aantal stijgt met de dag. De toename in gebruikers en de technologische ontwikkelingen maakt een kleurrijke stip op de horizon voor MijnOverheid noodzakelijk. We noemen dit visietraject: 'MijnOverheid van de Toekomst'.

 

De pet van de burger

Bij het ontwikkelen van een visie voor MijnOverheid is gekozen voor een bijzondere aanpak, waarin de wensen van de gebruikers centraal stonden. Wie kan immers beter duidelijk maken op welke manier hij of zij in de toekomst zaken wil doen met de overheid dan de burger zelf? Door continu door de bril van de burger te kijken, waren er bij de ontwikkeling van een visie voor MijnOverheid geen technische, financiële en juridische belemmeringen en konden we vrij dromen. Niet alleen zijn we zelf in interactieve workshops met de burger in gesprek gegaan, maar hebben we ook overheidsorganisaties uitgedaagd om de burger centraal stellen. Zo hebben ambtenaren in onze sessies letterlijk de pet van diverse burgers opgezet om zo meer gevoel te krijgen hoe een burger de digitale dienstverlening van de overheid ervaart.

 

Scholieren dromen mee over MijnOverheid van de Toekomst

Van alle burgers waar we samen mee gedroomd hebben springen de scholieren eruit. Niet alleen in aantal, (ruim 300 leerlingen van mbo-opleidingen en het voortgezet onderwijs), maar vooral door de ideeën die ze ons hebben meegegeven. De leerlingen tussen 16 en 18 jaar uit onder andere Groningen, Winterswijk en Leiden lieten er geen twijfel over bestaan: 'een digitale overheid is prima, zo lang iedereen maar zelf de keuze mag maken op welke manier hij of zij zijn zaken regelt'.

 

De meerderheid gaf aan een brief op de deurmat nog best prettig te vinden: 'Een brief kun je tenminste netjes in een mapje stoppen en raak je niet kwijt'. Waar trendwatchers vurige pleidooien aan ons gaven over digitale platforms waar de hele samenleving op samenkomt, zijn jongeren blijkbaar nog niet zo ver. Whatsappen met je gemeente? 'Nee liever niet, ik hou de leuke dingen graag gescheiden van serieuzere zaken'. Met één account shoppen én zorgtoeslag aanvragen? 'Nee, de Belastingdienst kan dan misschien wel zien hoeveel schoenen ik koop!' Tips hadden de leerlingen ook: 'digitaliseer stapje voor stapje en begin met de jongeren. Let goed op beveiliging en privacy, help ouderen met computers, bijvoorbeeld door spreekuren in te lassen en geef meer voorlichting aan jongeren op school over digitaal zakendoen met de overheid, zodat ze beter snappen hoe het werkt als ze straks 18 zijn'.

 

Vier toekomstscenario's

Om de diversiteit van alle droombeelden die zijn opgehaald - niet alleen bij leerlingen, maar ook bij burgerpanels, in sessies met betrokken overheidsorganisaties en in gesprekken met experts - uit onder andere het bedrijfsleven - recht te doen, zijn er vier toekomstscenario's ontwikkeld. Deze scenario's maken zichtbaar welke keuzes de politici en bestuurders moeten maken om een toekomstbestendige digitale dienstverlening voor de burger in te richten. Kan de burger terecht op één platform of zijn er verschillende ingangen? Kunnen burgers in de toekomst ook gebruik maken van slimme appjes ontwikkeld door commerciële bedrijven en startups? Hoeveel regie krijgt de burger in de toekomst op de uitwisseling van gegevens tussen overheidsorganisaties?

 

De scenario's zijn een handvat om het gesprek over 'MijnOverheid van de Toekomst' - en de digitale dienstverlening van de overheid in de breedte - te voeren. Niet alleen in de politiek en bij overheidsorganisaties, maar vooral ook op scholen, tijdens inwonerbijeenkomsten van gemeenten en in bejaardentehuizen.

 

Download hier het document "MijnOverheid van de Toekomst"

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

Van de Spiegelstraat 12,

2Afbeelding518 ET Den Haag

Postbus 18607,

2502 EP Den Haag

070- 376 36 36

info@pblq.nl

www.pblq.nl

Meer nieuws

Gaat u in 2016 in uzelf investeren?

Afbeelding

Traineeprogramma Informatiemanagement

Whitepapers

  • ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...

    Smart city

    ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...
  • Voor bestuurders, managers en veranderaars 
 Met de digitalisering van onze samenleving is het...

    Safe in cyberspace

    Voor bestuurders, managers en veranderaars Met de digitalisering van onze samenleving is het...

Bloggers