of 59236 LinkedIn

Digimensenrechten en de koffiedames

Sinds kort werk ik bij Logius. Een nieuwe klus, nieuwe functie, nieuwe collega’s, nieuwe werkzaamheden, een nieuwe omgeving… Alles is nieuw. Even wennen dus. Maar ik voel me gelukkig al een beetje thuis. Mijn nieuwe collega’s zijn vriendelijk en behulpzaam, ze willen me alles uitleggen. Zo vind ik snel mijn weg. Maar ik voel me pas écht ergens thuis wanneer de koffiedames me herkennen.

In haar rapport ‘Mensenrechten in het Robottijdperk’ pleit het Rathenau Instituut er voor om een nieuw mensenrecht in het leven te roepen, namelijk het recht op betekenisvol menselijk contact. Digitalisering en robotisering van de samenleving heeft zo veel impact op ons dagelijks leven dat fundamentele rechten onder druk zijn komen te staan. Computers en robots krijgen steeds meer eigenschappen van echte levende wezens. Van zelfrijdende auto’s tot Zora de zingende robot die in het verzorgingstehuis zingt en spelletjes speelt met kwetsbare ouderen. Voorbeelden van techniek die ons dagelijks leven een stukje prettiger kan maken.

 

De koffiedame die weet wat ik wil drinken als ze me ziet en de meneer bij de receptie die me vriendelijk een fijne avond wenst als ik het pand uitloop. Zij zorgen ervoor dat ik mij in mijn dagelijks leven prettiger voel, dat ik mij thuis voel. Zouden zij in de nabije toekomst worden vervangen door robots die mij koffie inschenken of een goede avond wensen? En zal ik me dan net zo snel thuis voelen? Ik kan het me haast niet voorstellen.

 

Digitalisering en robotisering brengt ons veel goeds. Robots kunnen worden ingezet voor taken waar mensen geen zin in hebben of niet toe in staat zijn. Zo denk ik aan het verzorgingstehuis waar een robot wordt ingezet. De robot vervangt de verpleegster niet, maar kan haar wel aanvullen. De verpleegster kan maar een aantal keer per dag aandacht besteden aan de patiënt, en in de tussentijd kan de robot helpen door bijvoorbeeld een spelletje met de ouderen te spelen. Of de verpleegster kan kwalitatief betere zorg bieden, omdat de robot de simpele taken kan overnemen zodat zij zich kan concentreren op belangrijker zaken. Ze hoeft de medicijnen niet meer uit te tellen of de administratie niet meer bij te houden, zodat ze eens kan kijken hoe het écht met mevrouw Jansen gaat vandaag. Door naar haar te kijken, door naar haar te luisteren, door met haar te praten. Die tijd heeft de verpleegster over wanneer de robot een aantal taken van haar overneemt. Een van de vele voordelen van de robotisering van onze samenleving. 

 

De nadelen van de robotiserende samenleving komen pas in beeld wanneer de verpleegster in ál haar taken vervangen zou worden door een robot. Met het advies van het Rathenau Instituut in het achterhoofd zal dat in ieder geval niet gebeuren, want mevrouw Jansen heeft in het verzorgingstehuis recht op betekenisvol menselijk contact. Contact met een verpleegster, niet alleen met een robot. 

 

Wanneer ik morgen koffie ga halen hoop ik dat de koffiedame mij vriendelijk toelacht en mij een extra sterke cappuccino toeschuift. Dat zij maar niet vervangen mag worden door een robot.

 

Lees hier alle columns van Ilse de Jonge, Jonge Informatieprofessional bij PBLQ.

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

AfbeeldingMuzenstraat 120,

2511 WB Den Haag,

Postbus 18607,

2502 EP Den Haag

070- 376 36 36

info@pblq.nl

www.pblq.nl

Meer nieuws

TRAINEEPROGRAMMA INFORMATIEMANAGEMENT

Inspiratie-en netwerkevent ‘Informatiemanagement & You’

Afbeelding

Gaat u in 2017 in uzelf investeren?

Afbeelding

Whitepapers

  • ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...

    Smart city

    ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...
  • Voor bestuurders, managers en veranderaars 
 Met de digitalisering van onze samenleving is het...

    Safe in cyberspace

    Voor bestuurders, managers en veranderaars Met de digitalisering van onze samenleving is het...

Bloggers