of 59045 LinkedIn

De belastingdienst heeft geen ICT probleem

Reageer

De media zijn er verzot op: problemen bij een overheidsorganisatie op het gebied van ICT. Begin februari moest de belastingdienst het ontgelden. Burgers verdwaalden in het systeem en privacy gevoelige gegevens waren voor meer personen toegankelijk dan gewenst. De belastingdienst ging de verdediging in door mee te gaan in het mediageweld en het ook als "ICT probleem" te adresseren.

En dat laatste klopt niet. De problemen worden primair veroorzaakt doordat de kwaliteit van de gegevens niet op orde is. Gegevenskwaliteit heeft weinig met ICT te maken. Het is een organisatorisch vraagstuk met verschillende aspecten:  de kwaliteit van de medewerkers aan de balie (opleiding medewerkers), de alertheid van burgers (voorlichting), de mate waarin de overheid voorkomt dat ze zich voor de gek laat houden (fraudebestrijding), de gekozen definities in de wetgeving (juridisch) en verkeerde keuzes in de koppelingen van systemen (ketenproblemen). Omdat de problematiek organisatie overstijgend is en abusievelijk gedefinieerd als ICT probleem, ontstaat het beeld van complex moeilijk oplosbaar.

De Belastingdienst is voor de basisgegevens afhankelijk van Basisregistraties die door andere overheidsorganisaties worden gevuld. De gegevens over personen en adressen worden door gemeenten bijgehouden. Burgers moeten zich bij de gemeente melden als ze zijn verhuisd, om hun nieuwe adresgegevens door te geven. Het recht op bijvoorbeeld Huurtoeslag is gekoppeld aan het woonadres. Maar als op hetzelfde adres al iemand anders is ingeschreven als bewoner, kan dit fout gaan. Al eerder is bij de zogenoemde "Bulgarenfraude" gebleken, dat automatische koppeling van de Basisregistratie Personen ook fraude mogelijk maakt.

Uiteindelijk gaat het dus om de gegevenskwaliteit, of het gebrek eraan. Dit is niet een issue dat aan de ICT afdelingen moet overgelaten worden. Het is een issue dat op meerdere organisatie niveaus moet worden aangepakt en daarom ook een governance vraagstuk voor het strategische sturingsniveau moet zijn.


Marketeers weten het al lang; data zijn goud waard. Maar dan moet de onderliggende gegevenskwaliteit goed zijn. De problemen met de gegevenskwaliteit van de overheid zijn op te lossen. Door gegevenskwaliteit hoger op de agenda te plaatsen en er een verantwoordelijkheid van te maken voor de gehele organisatie.

 

Door: Ko Mies; Florian Henning; Dirk Jan van der Linden

Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

Van de Spiegelstraat 12,

2Afbeelding518 ET Den Haag

Postbus 18607,

2502 EP Den Haag

070- 376 36 36

info@pblq.nl

www.pblq.nl

Meer nieuws

Gaat u in 2016 in uzelf investeren?

Afbeelding

Traineeprogramma Informatiemanagement

Whitepapers

  • ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...

    Smart city

    ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...
  • Voor bestuurders, managers en veranderaars 
 Met de digitalisering van onze samenleving is het...

    Safe in cyberspace

    Voor bestuurders, managers en veranderaars Met de digitalisering van onze samenleving is het...

Bloggers