of 59045 LinkedIn

Besturen onder druk van deze tijd

Reageer

Uitdagingen bij de sturing van kennisintensieve overheidsorganisaties.

Bestuurders worden steeds vaker persoonlijk aangesproken als grote (ICT) programma's en (informatie)veiligheid niet succesvol zijn. Hoe gaat u om met deze druk? Zorgen de technologische ontwikkelingen alleen voor bedreigingen of ook kansen? Op welke snelle ontwikkelingen en kansen moet u inspringen?

Voor bestuurders wordt het steeds belangrijker om meer te weten van en invloed uit te kunnen oefenen op:

  • Goed opdrachtgeverschap
  • Reputatiemanagement
  • Leveranciersmanagement
  • Informatieveiligheid
  • Leiderschap
  • Ketens

 

We bieden de gelegenheid om in een open sfeer te overleggen met mede-bestuurders. U leert van elkaar door het uitwisselen van zowel succesverhalen als missers uit de praktijk. Samen met experts en begeleiders reflecteert u op de eigen ervaring zodat u geïnspireerd, geïnformeerd en uitgedaagd wordt. Dit alles tijdens een zestal avondsessies.

 

Resultaat

Na afloop van het programma Besturen onder druk van deze tijd:

  • Heeft u handvatten gekregen voor actuele uitdagingen van kennisintensieve organisaties zoals opdrachtgeverschap, leveranciersmanagement, informatieveiligheid
  • Heeft u uw netwerk verstevigd
  • Bent u uitgedaagd rondom intrinsieke motivatie en leiderschap in een netwerksamenleving
  • Weet u wat de impact van de nieuwste ontwikkelingen voor u als bestuurder zijn
  • Heeft u kunnen oefenen met nieuw gedrag in een veilige omgeving
  • Heeft u kunnen klankborden aan de hand van eigen casuïstiek

 

Voor wie

De doelgroep bestaat uit bestuurders vanuit provincies, gemeenten, waterschappen en rijk

 

Werkvormen

  • Peer - to - peer uitwisseling
  • Kennisoverdracht door experts; inhoudelijke experts, top bestuurders, hoogleraren
  • Versterken van vaardigheden door oefening
  • Discussie
  • 1 op 1 bijpraatsessies
  • 1 op 1 klankbordsessies

 

Programma

  1. Hoe om te gaan met de Opdrachtgeversrol: Hoe moeten we de kritiek en berichtgeving rondom falende IT-projecten duiden? Wat zijn de elementen van goed opdrachtgeverschap, hoe om te gaan met inschakeling externen en sourcingsvarianten, goede publiek-private samenwerking en integriteitsvraagstukken?
  2. Waar loop ik risico's? (Informatie)Veiligheid, risicomanagement, crisiscommunicatie, grotere transparantie, snellere communicatie door sociale media en reputatiemanagement. Wat zijn de verantwoordelijkheden van de bestuurder op dit vlak, welke handelingsscenario's zijn er.
  3. Leiderschap in de netwerksamenleving: Een heldere rolinvulling en het bij rolinvulling horende gedrag is van belang voor het functioneren en inspireren van de IV-keten. Hoe motiveert u uw medewerkers in de nieuwe netwerksamenleving - en hoe houdt u verbinding met uw eigen intrinsieke motivatie?
  4. Ketens, netwerken, touwtrekken en rizomen; over samenwerking en innovatie:  De overheid als onderdeel van steeds nieuwe gehelen, wat betekent dat voor het bestuur? Is de keten zo sterk als de zwakste schakel of is het geheel sterker dan de delen? Hoe ziet de governance van de keten(s) waar u deel van uitmaakt er uit?
  5. Leveranciersmanagement. We nemen een kijkje in de belevingswereld van de leverancier. Wat moet je weten van de markt om effectief met aanbestedingen en leveranciers om te gaan?
  6. Is de ambtenaar van de toekomst een robot? Scenario's en trends; geïnformeerd door de toekomst, besluiten nemen in het heden.

 

Docenten

De docenten van deze leergang zijn:


Extra informatie

Praktische informatie

Voor wie de gehele serie volgt, bestaat de mogelijkheid voor een 1-op-1 bijpraatsessie met betrekking tot de nieuwste ontwikkelingen of de mogelijkheid voor een 1-op-1 klankbordsessie met een ervaren adviseur.

Het is eventueel ook mogelijk om niet op de gehele serie maar op een selectie van de sessies in te schrijven.

De sessies vinden plaats van 17.30 tot 21.00 uur.

Prijs € 2.950,-
Aantal dagen 6
Conferentieoord PBLQ, van de Spiegelstraat 12


Data

Datum Plaats  
22 september 2016 PBLQ, van de Spiegelstraat 12, Den Haag Inschrijven
  22 september, 13 oktober, 17 november, 22 december 2016, 26 januari en 16 februari 2017  

 
Wilt u meer informatie over deze dienstverlening of heeft u een vraag?
Neem contact met ons op.
Rafaelle van Engers - Lobbrecht, adviseur
+31 (0)6 41 45 66 99
Verstuur dit artikel naar Google+

Reageer op dit artikel
















Even geduld a.u.b.

Contactgegevens

Van de Spiegelstraat 12,

2Afbeelding518 ET Den Haag

Postbus 18607,

2502 EP Den Haag

070- 376 36 36

info@pblq.nl

www.pblq.nl

Meer nieuws

Gaat u in 2016 in uzelf investeren?

Afbeelding

Traineeprogramma Informatiemanagement

Whitepapers

  • ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...

    Smart city

    ‘Smart’ lijkt wel een nieuw toverwoord. Net zoals innovatie dat ook al enige jaren...
  • Voor bestuurders, managers en veranderaars 
 Met de digitalisering van onze samenleving is het...

    Safe in cyberspace

    Voor bestuurders, managers en veranderaars Met de digitalisering van onze samenleving is het...

Bloggers